Trends voor 2012 om rekening mee te houden

Rond dit tijdstip van het jaar is het tijd om uiteraard ook even  je licht te laten schijnen over 2012 qua te verwachten trends etc. Mijn rijtje (uiteraard vooral op de communicatie geënt als communicatiemens) ziet er als volgt uit:

1. De inzet van beeld (video en foto) wordt alsmaar belangrijker in de communicatiemix van bedrijven. Videomarketing wordt hot. Het is transparanter, oprechter, persoonlijker, duidelijker en speelt in op feit dat mensen niet eens meer de rust nemen om iets fatsoenlijks te lezen.

2. Je coporate story als bedrijf wordt belangrijker. Wie ben je? Waar kom je vandaan? Wat is de beleving rondom jouw bedrijf? Zorg voor een goed verhaal dat ook echt dicht bij jezelf blijft. Waarom zou ik met jou zaken doen en niet met een ander die dat product ook aanbiedt?

3. Persoonlijk zakendoen wordt belangrijker. Bedrijven die nog bedrijf zijn en die het nog hebben over klanten, gaan het onderspit delven. Wordt als bedrijf een persoon. Product en prijs zijn maar 20% van het geheel. De rest is beleving en de gun-factor.

4. Multichannel communicatie. Je stakeholders komen via steeds meer verschillende kanalen met je in contact. Zorg dat je overal voldoende vertegenwoordigd bent en overal voldoende grip op hebt. Zorg voor een goede channelmanagement intern.

5. Klantpannels en klantraden worden steeds belangrijker. Klanten betrekken in je besluitvormingsprocessen en hen zelf aan het woord laten.

Dit jaar ziet het rijtje trends voor 2012 er volgens Sprout als volgt uit:

1. Crowdfunding (via social media geld ophalen voor een project, dienst, product, bedrijf of wat dan ook) wordt belangrijker.

2.Turkije is het economisch groeiwonder en daar liggen dus ook veel meer kansen dan in de BRIC landen.

3 Marktwerking in de zorg. Ondernemers die erin slagen om de zorg te helpen persoonlijker, efficienter en klantvriendelijker te laten werken, hebben een goudmijn aangeboord.

4. Door vraaguitval zijn er steeds meer bedrijven die het hoofd niet boven water kunnen houden. Voor bedrijven met een betere kaspositie HET moment dus om de concurrent over te nemen.

5. Nieuwkomers in de vastgoed en huizensector die erin slagen om iets te verzinnen om de markt die zo op slot zit, open te breken, hebben goud in handen. Dit wordt steeds belangrijker.

6. Ook of juist in tijden van crisis wil men comfort en luxe alleen dan wel betaalbaar. Spring hier op in.

7.Griekenland. Het moment om daar relatief goedkoop iets te kunnen beginnen. Ahum, als je avonturier bent dan he!

8. M-Commerce. Deze had ik veel hoger verwacht. Het belang en de omvang van de aankopen die we met elkaar doen via onze mobiele devices neemt alleen maar toe.

Lees ook:Dienst-economie in opmars
Lees ook:Bedrijven niet klaar voor moderne vaders
Lees ook:Autobranche trots op Onderneemster van het Jaar genomineerde
Lees ook:Online windowshoppen neemt vlucht
Lees ook:Ondernemers voor Ondernemers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.