Ondernemers claimen social media kanalen te weinig

social_network_logosDringend advies aan alle ondernemers van Nederland. Maar eigenlijk aan iedereen. Alsjeblieft, zorg ervoor dat je zo snel mogelijk je eigen (bedrijfs)na(a)m(en) vastlegt op de nu snel opkomende social media. Als je nu namelijk niet snel genoeg actie onderneemt op dit vlak, is een ander je voor en is je naam straks vastgelegd door een of ander vaag figuur/bedrijf. Met alle risico’s vandien.

Ik deed een rondje YouTube en Twitter en zag dat een een aantal namen van gerenomeerde ondernemingen reeds is geclaimd terwijl dat geenszins van de bron zelf afkomt. 

Het lijkt alsof er een overactieve of gewoon zeer goed oplettende persoon is geweest die circa twee jaar geleden reeds veel (bedrijfs)namen en generieke begrippen heeft vastgelegd. Of misschien is het wel een bedrijf. En volgens mij is het op dit moment nog erg lastig om dit daarna terug te halen. Dus doe je zelf een plezier en kom in actie!

Je wil toch niet dat een concurrent onder jouw naam van alles gaat Twitteren? Of de meest verkeerde filmpjes onder jouw naam op YouTube zet? En het kost niets om je eigen kanaal/account te starten! Althans geen geld. Wel een beetje tijd. Claim in ieder geval bijvoorbeeld je eigen YouTube en Twitter kana(a)l(en).

Ga ervoor! Pak je kansen!

Lees ook:Namen onthouden doe je zo
Lees ook:Achtergrondmuziek voor filmpjes nodig?
Lees ook:Nederlandse bijdrage wereldexpo te laat af
Lees ook:Twitterday: Twitteren met resultaat
Lees ook:Twitter for business

7 reacties op “Ondernemers claimen social media kanalen te weinig

  1. Pim

    Hier wil ik wel aan toevoegen dat een ongebruikt, leeg en verlaten kanaal op een social media platform ook schade kan doen aan de reputatie van je bedrijf/brand.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Gwen Jansen

    Helemaal eens! Maar niets is erger dan straks niet eens meer de keuze te hebben om actief te worden op je eigen platform, nietwaar?

      /   Beantwoorden  / 
  3. Pim

    Dat ben ik met je eens. Maar ik denk niet dat de oplossing ligt in het wild claimen van alles wat los en vast zit.

    Uiteindelijk moet uit de discussie die rondom dit onderwerp gaande is gedegen regelgeving voortkomen om de zaken op een rechtvaardige wijze te beheren. Zoals dat bijvoorbeeld al gebeurt met domeinnamen.

    Twitter is hier bijvoorbeeld al mee bezig onder de naam “Verified Accounts” (beta): http://ow.ly/14Een

    Dat scheelt in scenario’s als die met Matthijs van Nieuwkerk op Twitter: http://ow.ly/14EeD én voorkomt nodeloos claimen.

      /   Beantwoorden  / 
  4. Gwen Jansen

    Aha, dit is goed om te weten Pim. En goed dat Twitter hier mee bezig gaat. Hoe eerder er regelgeving is hoe beter! Had er al moeten zijn. Ik ben helemaal niet zo van de regels maar als het om een identiteit en de mogelijke verwarring daarom gaat vind ik het echt een must.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Pim

      Geen probleem. Het is inderdaad prettig, en belangrijk, dat de platforms dit zo langzaamaan oppakken.

      Misschien is dat een interessant onderwerp: “Social Media platforms waarborgen identiteit te weinig”.

        /   Beantwoorden  / 
  5. gwen

    Vind ik inderdaad een goed onderwerp. Is het een idee (want volgens mij weet jij daar sowieso erg veel vanaf) om hier een co-writersartikel van te maken?

      /   Beantwoorden  / 
  6. Pim

    Je hebt mijn e-mailadres :) .

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.