Rob Polman (Bovemij) “Besteed je aandacht daar waar het nodig is”

In de reeks interviews met ondernemers dit keer het woord aan directeur Bovemij Financiële Diensten en Bovemij Finance Rob Polman (45 jaar).
Rob Polman heb ik leren kennen als een man die juist door zijn drive en durf de autobranche nieuwe inspiratie brengt. Heerlijk. Er zijn ook weinig mensen zo goed bereikbaar als deze sympathieke directeur! Hulde.

O: Vertel ons eerst eens wat over jezelf?

RP: Ik ben van origine geen automotive man. Ik ben groot geworden in de marketing en sales binnen de fast moving bij Friesland Campina Melkunie. Vervolgens ben ik als marketing manager binnen KPN Mobile, Multipay en Retail aan de slag gegaan. Na mijn periode als directeur strategie, marketing en distributie bij Vedior is dit nu mijn vierde jaar als directeur Bovemij Financiële Diensten en Bovemij Finance. De combinatie van bestuurlijk en operationeel maakt deze functie erg interessant. Ik ben samen met Rémi Viellevoije eindverantwoordelijk over  mijn eigen missie, visie en strategie. Het daadwerkelijk toepassen van echt changemanagement en hier sturing aan geven vind ik boeiend.

O: Wat is in jouw ogen ondernemerschap?

RP: Signaleren van kansen in de markt, zowel voor bestaande als nieuwe producten en/of diensten, ernaar handelen en daarbij risico’s durven nemen. Maar ook inside out kijken. Bekijken waar je eigen krachten liggen en die verder exploiteren.

O: Hoe belangrijk is het MKB voor ons land? Graag jouw visie daarop.

RP: Iedereen weet dat dit de kurk is waar de economie op drijft. Het is de omgeving waar snel en gericht innovaties kunnen plaatsvinden en mede ook door niet MKB’s internationaal overgenomen kunnen worden. Snelheid kan in MKB, innovatiekracht is hoog en motivatie en betrokkenheid van medewerkers vaak nog hoger dan in grote corporale omgevingen.

O: Wat zijn jouw belangrijkste drijfveren qua werkzaam leven?

RP: Plezier hebben. In staat zijn veranderingsprocessen uit te voeren en daar de organisatie in mee krijgen. Uiteindelijk is de belangrijkste drijfveer dit samen met anderen te doen en voor anderen te mogen werken als directie. Het werk wordt gedaan door collega’s en niet door de directie. Collega’s hierdoor enthousiast zien worden en zelf veranderingen zien initiëren is het hoogste doel.

O: Wat is je zakelijke ambitie voor 2012?

RP: Evenals de afgelopen drie jaren groei boeken t.o.v.  het voorgaande jaar. Het bedrijf weer een stap verder brengen op de ladder van de nieuwe service aan onze klanten. Een bijdrage leveren aan het herziening businessmodel binnen de automotive. Het geld wordt niet meer verdiend met auto’s. Geld wordt ook niet verdiend met pushen van producten maar juist door zaken slimmer en anders in te zetten. Meer in de hele keten werken van het bedrijf en daar een onderdeel van uitmaken.

O: Wat zijn de grootste trends en ontwikkelingen op jouw vakgebied?

RP: Meer samenwerking in de keten en in processen en systemen van autobedrijven. Bewustwording waar de toekomstige waarde van het bedrijf ligt (ligt niet sec in autoverkopen) en daar op inspelen. Aftersales gaat steeds meer een primaire rol spelen. De trend binnen ons bedrijf is niet over verzekeringen praten maar het autobedrijf helpen waar onze producten kunnen bijdragen in de keten van het bedrijf. Zowel aan de voorkant als in de werkplaats en in klantenbinding op midden- en lange termijn.

O: Wat is het grootste aandachtspunt op jouw vakgebied?

RP: Verzekeringen en financieringen zijn een low interest product. Dit zowel in- als extern duidelijk maken. Vanuit dat uitgangspunt het autobedrijf helpen juist gemakkelijker deze producten te verkopen. En daar juist service in bieden. Voor Bovemij Financiële Diensten is dat full service met Financiering, Verzekeringen, Garantie en Pechhulp.

O: Wat heb jij/de organisatie waar je werkzaam voor bent gemerkt van de gevolgen van de crisis?

RP: Dat klanten het zwaarder krijgen en daarmee wij ook. De focus ligt meer op korte termijn en “overleven “.  BFD is sterk gegroeid in de afgelopen drie jaar tegen de markt in. Dat betekent automatisch dat autobedrijven hier hun voordeel mee gedaan hebben. Dan zie je het verschil tussen bedrijven die dat wel en niet begrijpen.

O: Wat is jouw grootste zakelijke zorg voor 2012?

RP: Korte termijn denken van autobedrijven en blijven hangen in de oude businessmodellen. Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.
CRM denken, echt retail denken, ketendenken (voor- en achterkant) bestaat nagenoeg nog niet binnen de automotive.

O: Welke drie adviezen heb je voor de overheid als het gaat om het ondernemersklimaat in Nederland?

RP: Het klimaat in Nederland is goed te noemen. Kijkend naar de vele misstappen van de afgelopen jaren in diverse sectoren is gebleken dat regelgeving nodig is.

Wij moeten ons bewust zijn dat we enkel een kleine radar zijn in het geheel.  Wij als ondernemers kunnen ons druk maken om ons pensioen, salaris , administratieve handelingen etc., maar laten we ons druk maken over waar het echt om moet g aan.  En dat is de consument helpen. Zij dragen bij aan onze boterham en die moeten we koesteren. Besteed je aandacht daar waar het nodig is.

 

Lees ook:Athlon Car Lease met aanstelling Armand van Veen klaar voor volgende stap na geslaagde internationaliseringslag
Lees ook:Kieskeurig.nl levert producten uit fysieke winkels
Lees ook:Toename aantal zelfstandige ondernemers
Lees ook:“MKB veel te reactief”
Lees ook:250.000 iPhone applicaties!

2 reacties op “Rob Polman (Bovemij) “Besteed je aandacht daar waar het nodig is”

  1. Karel Hol

    Ha Gwen eindelijk terug!! Mooi interview met iemand die weet waar het om gaat in autoland!!!! Ga alle twee zo door dan blijft het leuk om automotive ondernemer te zijn!!
    Groeten Karel Hol.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Paul Haarman

    Ik denk dat de autobranche vooral actiever op internet moet zijn. Dat hoeft echt niet met een eigen online shop te zijn. Maar kijk naar je website. Is die wel up to date? Haalt die genoeg bezoekers binnen en zet die bezoekers ook aan tot klantcontacten? OOk regionaal kan je website echt her verschil maken. Mensen orienteren simpelweg eerst op internet vooraleer ze een auto gaan kopen. Zorg dus dat je gevonden wordt en overtuig jezelf!

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.