Nicole Spenkelink (A.A.S.) “Wie kiest, heeft succes!”

In de reeks interviews met ondernemers dit keer eindelijk eens een interview met een vrouw. En wat voor vrouw. Een sterke (en ook nog eens sympathieke) vrouw in een mannenwereld. We spraken met Nicole Spenkelink (39 jaar). Zij is directeur van de succesvolle en sterk groeiende landelijke schadeherstelketen A.A.S.  Het laatste artikel over haar initiatief om de klantgerichtheid in de hele schadeherstelketen naar een nog hoger niveau te willen tillen, is zo vaak gelezen dat we besloten haar even wat dieper te bevragen.

O: Vertel ons eerst eens wat over jezelf.

NS: Ik kon na mijn studie bij Akzo Nobel beginnen op de marketing-afdeling van Car Refinishes in Brussel waar ik eerder al stage had gelopen. De automotive wereld bleek mijn wereld. Na de periode bij Akzo Nobel, ALD en Dupont Refinish is dit nu mijn vierde jaar als directeur van Allround Automotive Solutions. Een boeiende functie in een uitdagende markt.

O: Wat is in jouw ogen ondernemerschap?

NS: Wie kiest, heeft succes. Focus. Durf je te onderscheiden, maak duidelijke keuzes, volg je gevoel en hou altijd de klant centraal. Centraal hierbij staan voor mijn gevoel: ontzorgen, vakmanschap en klantgedrevenheid!

O: Hoe belangrijk is het MKB voor ons land? Graag jouw visie daarop.

NS: Zeer belangrijk. In moeilijke tijden, recessie en economisch klimaat, is mijn mening dat ondernemerschap en creativiteit met name in het MKB nog sterker naar boven komt drijven

O: Wat zijn jouw belangrijkste drijfveren qua werkzaam leven?

NS: Het menselijk aspect. Als team en als bestuur zorgen we ervoor dat we elkaar versterken, als schadeherstellers onderling zorgen we voor een goed draaiende cooperatie waarbij het algemeen belang het individueel belang soms overschrijdt.  We vinden onze goede banden met onze opdrachtgevers erg belangrijk. Voor hen zijn we immers het verlengstuk in de dienstverlening en last but not least is een mooi rendement voor onze aangesloten leden een centrale drijfveer.

O: Wat is je zakelijke ambitie voor 2012?

NS: Ons allround concept verder uitbouwen. Het nog centraler stellen van onze aangesloten bedrijven en het verstevigen van onze positie in de schademarkt door het label A.A.S. meer zichtbaar te maken. De klant centraal houden en elke dag klantgedrevenheid uit te stralen en te realiseren. Ook het op peil houden en doorontwikkelen van het hoge kennisniveau van onze leden, staat hoog in het vaandel.

O: Wat zijn de grootste trends en ontwikkelingen op jouw vakgebied?

NS: De concentratie bij onze opdrachtgevers zoals verzekeraars en leasemaatschappijen. Verder is er een dalend volume aan werkaanbod in de schademarkt terwijl er van de andere kant een overcapaciteit is in de schademarkt. Veel schadeherstellers willen zich dan ook aansluiten bij een keten om zo nog krachtiger de markt te kunnen bewerken. Ook zie je dat het niveau van dienstverlening steeds belangrijker wordt. Het gevolg is de introductie van nieuwe kwaliteitsnormen voor de branche.

O: Wat heb jij/de organisatie waar je werkzaam voor bent gemerkt van de gevolgen van de crisis?

NS: Natuurlijk merken wij ook de gevolgen van de crisis en specifiek de daling van de schademarkt. Toch hebben wij de afgelopen jaren ondanks de moeilijke marktsituatie een prominente plaats kunnen veroveren in de Nederlandse schademarkt. Dat is in mijn mening omdat we de klant centraal blijven stellen die graag de weg vinden naar onze aangesloten bedrijven. De bewuste keuze voor eigen ondernemerschap blijkt de juiste keuze, elke dag weer. Het selectiebeleid van eventuele nieuwe leden is een grotere zorg geworden en zij ondergaan bij ons ook een grondige financiele analyse alvorens aansluiting. Dit om de risico’s voor de reeds aangesloten bedrijven te beperken.

O: Welke drie adviezen heb je voor de overheid als het gaat het ondernemersklimaat in Nederland?

NS:  We moeten met de huidige ontwikkelingen maar weer afwachten hoe het verder zal gaan met het ondernemersklimaat. Maar ik hoop dat ze bureaucratie verder kunnen afbouwen (minder en eenvoudiger regels), innovatie fiscaal aantrekkelijk houden en ruimte houden voor bedrijfsfinanciering.

Kijk op de corporate site van A.A.S. voor meer informatie. Nicole en haar club is ook actief op de social media via o.a twitter.com/aasautoschade of Youtube.com/aasautoschade.

Lees ook:Verfrissend ondernemerschap: vijfjarig jubileum vier je met een nieuwe pay off zoals A.A.S.!
Lees ook:Klanten Polis Direct het meest tevreden
Lees ook:Schadeketen in Nederland zet als eerste social media strategisch in
Lees ook:Onze Saar is terug!
Lees ook:5 oktober: dag van de jonge ondernemers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.