Omnichannel retailing voor de zelfstandige winkelier

Lekker winkelen. Een dagje shoppen in Amsterdam. Een leuk winkelstraatje ontdekken in Delft. Toch doet het steeds vaker allemaal hetzelfde aan. Er is veel leegstand en grote ketens vullen die panden op. De kleine en middelgrote winkels hebben hulp nodig, wil het straatbeeld levendig blijven. De oplossing? Een cloud-gebaseerde kassasoftware dat alle verkoopkanalen met elkaar verbindt: omnichannel.

Alle dagelijkse werkzaamheden geautomatiseerd

Op dit moment heb je een retailer die werkt, laten we zeggen in een schoenenwinkel, en die is 6 dagen per week bezig met verkopen. En op zondag doet hij zijn inkoop. Hierbij moet hij jongleren met zijn voorraad, van de winkel naar magazijn naar online. En één keer per maand levert hij zijn bonnetjes in via een Excel Sheet bij zijn accountant en doet hij zijn aangifte. Het is dus niet alleen hard werken als winkelier, je moet ook veel verschillende ballen in de lucht houden. Het is tijd voor automatisering van alle dagelijkse werkzaamheden. Waarbij alle verkoopkanalen in één centraal retailsysteem samenkomen. Omnichannel retaling, zoals dat mooi wordt genoemd.

Wat is omnichannel?

Omnichannel is een uitgebreid systeem waarop alles samenkomt in één platform: van inkoop tot verkoop. Online en offline. Bestellingen die binnenkomen via internet, social media of in de fysieke winkel worden verwerkt in één softwaresysteem, waardoor klantgegevens en voorraad beter gemanaged kan worden. Omnichannel zorgt er uiteindelijk voor dat de ondernemer in staat is een klantervaring te geven die online als offline hetzelfde is. Klanten kopen bij in een winkel of merk en verwachten daarbij een cohesie in de aankoopbeleving. Zo is het best raar dat als je iets online koopt, dat de retailer dan de klant in de winkel niet zou herkennen als hun klant.

Winkels zijn online én fysiek

Klanten willen het liefst dat winkels 24/7 bereikbaar zijn, zowel in de winkelstraat, online als mobiel. Zo zie je dat veel webwinkels nu ook een fysieke winkel willen hebben. CoolBlue is daar een goed voorbeeld van. Andersom heb je ook veel ‘stenen winkels’ die nog geen online shop hebben. Omnichannel helpt beide groepen, maar wat je ook ziet is dat winkels al wel een webwinkel hebben en ook een kassa, maar dat die twee niet met elkaar verbonden zijn. Dan zie vaak problemen met voorraad. Bijvoorbeeld: er wordt online een bestelling geplaatst, de retailer werkt deze orders zelf niet (direct) bij in zijn voorraad, waardoor vervolgens blijkt dat hij het product in zijn winkel al verkocht heeft. Met een software die volledig omnichannel is zal dit niet gebeuren. Omnichannel zorgt ervoor dat de kassa en de webwinkel één systeem is. Hierdoor hebben retailers een betere en snellere omloop in producten en een verlaagd risico op menselijke fouten.

Omnichannel-aanbieders in Nederland

Het heeft even geduurd totdat omnichannel beschikbaar was. Er waren webwinkelsoftware aanbieders die een kassasysteem gingen bouwen, zoals Shopify. En er waren kassasystemen die een goudmijn stuksloegen aan developers om webwinkelsoftware te ontwikkelen of aankopen, zoals Eijssink. Allen op jacht naar de gouden combinatie voor hun klant, de zelfstandige retailer. De Canadese Point of Sale aanbieder Lightspeed koos voor optie drie en kocht de Nederlandse webinkel software leverancier SEOshop op. De twee bedrijven voegden hun teams samen en werkten aan de beste combinatie van beiden producten. Deze week was de lancering van hun platform. Lightspeed is hiermee de eerste volledige omnichannel oplossing in Europa.

Toegang tot alle verkoopdata

Met omnichannel verdwijnt er niet alleen veel handmatige administratie, winkeliers krijgen ook toegang en inzicht in allerlei verkoopdata. Bovendien kunnen ze zien of een klant die in de winkel staat bijvoorbeeld online al eerder aankopen heeft gedaan. Omnichannel winkelier Maha aan de Vijzelstraat in Amsterdam ziet hun omzet stijgen. “Als ik in een rapportage kan zien hoe goed een shirt verkoopt op basis van de cijfers, dan weet ik wat ik voor het volgende seizoen moet inkopen.” Door de komst van omnichannel zijn bovendien de openingstijden opgeschoven, winkel zijn 24/7 open. “We bereiken veel potentiële klanten uit het buitenland via Instagram, met onze online store is de winkel ook voor hen bereikbaar.”, winkeleigenaar Dian.

Het oude winkelstraatgevoel weer terug

Het gebeurt echter niet allemaal online. De voornaamste reden dat mensen toch ook naar de winkelstraten komen is voor de winkelbeleving. En dan praten we niet zozeer over DJ’s bij de deur en andere toeters en bellen. De grootste factor om een winkelstraat weer levendig te krijgen is de service die winkeliers hun klanten kunnen bieden. Technologie maakt dat mogelijk. “Zo kun je op een iPad kassa van Lightspeed direct zien of een product nog op voorraad is en of het aansluit bij vorige aankopen van de klant.”, vertelt Ruud Stelder (Director of Global eCommerce Revenue bij Lightspeed) in een interview op BNR. Zelf is hij begonnen als online ondernemer. Toch raadt hij webwinkelier aan om ook een fysieke winkel te openen, bijvoorbeeld een pop-up, zodat ze hun klanten eindelijk face-to-face kunnen ontmoeten. “ Wanneer klanten je beter leren kennen nemen ook je online aankopen toe.” Andersom is een webwinkel beginnen als retailer een must. Een online shop erbij aanschaffen en koppelen aan het huidige systeem moet geen hurting point zijn voor retailers.

Ingredienten voor succes

In het geval van de lege winkelpanden moeten winkeliers een goede strategie uitstippelen, zodat ze lokaal een rol kunnen vervullen, hun specialisme kunnen uiten en echt een merkbeleving kunnen neerzetten. Want als je kijkt naar welke winkels succesvol zijn, dan zijn dat degene die de merkbeleving en alles er omheen op orde hebben, waarbij ze alle kanalen inzetten: online, offline en social media. Als je op dit moment een succesvol concept wilt neerzetten moet je omnichannel gebruiken, want de klant shopt overal!