Categorie: "nice to know"

Nederlandse ondernemers lopen miljoenen mis door onbegrip

Nederlandse ondernemers lopen voor miljoenen aan Duitse orders mis doordat ze hun Duitse collega’s niet begrijpen. Bij het doen van acquisitie benaderen zij de verkeerde personen, hebben ze te weinig geduld en richten ze zich op de verkeerde verkoopargumenten.

Dat zijn de belangrijkste uitkomsten van een groot aantal mislukte Nederlandse exportpogingen die werden onderzocht door Gateway to Germany. Dit bedrijft helpt Nederlandse ondernemers om voet aan de grond te krijgen in Duitsland.

Hoewel Duitsland onze belangrijkste exportpartner is, snapt het merendeel van de Nederlandse ondernemers te weinig van het zakendoen met de oosterburen. Daarom falen de meeste deals tijdens het eerste stadium van het exportproces.

Dat is jammer want Duitse afnemers zijn trouwer dan Nederlandse afnemers. Bovendien plaatsen ze gemiddeld 5 tot 10 keer grotere orders. Daarom heb ik voor u even de belangrijkste lessen op een rij gezet!

  • Nederlanders zijn niet volhardend genoeg. Duitse prospects willen eerst zien hoe serieus je als nieuwkomer bent. Een afwijzing is eerder een test dan een definitief gesloten deur.
  • Waar Nederlandse ondernemers zich presenteren als alleskunners waar de klant voor alles terecht kan, zoeken Duitse afnemers een specialist die juist één ding heel goed kan.
  • Nederlanders zijn te weinig volhardend. Deals sluiten duurt in Duitsland langer en het duurt langer voor prospects toehappen.
  • Duitsers zoeken meestal een specialist, terwijl Nederlandse ondernemers zich presenteren als een generalist of one stop shop.
  • Nederlanders acquireren te laag in de organisatie.
  • Benader de organisatie top-down in plaats van bottom-up. Nederlanders leggen graag contact via LinkedIn, Duitsers waarderen één op één en nabij contact meer.
  • Nederlanders zijn te snel informeel en moeten voor hun gevoel overbeleefd zijn. Beleefdheid is in Duitsland essentieel. Nederlandse ondernemers lijden aan zelfoverschatting.
  • Nederlandse ondernemers investeren te weinig in een vertrouwensrelatie met de afnemer. Die wordt in Duitsland hoger gewaardeerd.
  • Duitsers hebben een lagere tolerantie voor slordigheidjes. Afspraken nakomen en punctualiteit zijn essentieel. Een proeflevering geldt meer nog dan in Nederland als een toetsing.

Met deze wijze lessen in het achterhoofd kunt u weer met frisse moed de Duitse collega’s benaderen!

Snelle twittertest autobranche toont twittertoppers

Soms vraag je je met dat hele Twittergebeuren enorm af wie nu echt je tweets leest. Zo leefde bij mij ook de vraag hoe dat zou zijn onder de autobedrijven die me volgen op twitter. Temeer daar ik ook vraag bij social media cursussen die ik geef te horen krijg ‘ ach die autobranche en autobedrijven zijn echt nog niet zo actief op Twitter. Ze hebben wel een account maar actief reageren ho maar… Ik dacht..ik neem even de proef op de som.

Slimme strooizout ondernemer introduceert Buurtzout.nl

Wat doe je als ondernemer die een hele partij strooizout heeft ingeslagen en zich wil onderscheiden van al die andere aanbieders? Dan ga je nadenken wat je extra kan bieden wat de rest niet heeft! En dat is de ondernemer achter Buurtzout.nl gelukt. Slim. Slim. Hij haalde er vandaag direct pagina 3 van De Telegraaf mee. Heel wat goedkoper dan adverteren.

Handig Crowd Sourcing overzicht

Open Innovatie. Niet alleen een prachtige woordencombinatie maar ook o zo waardevol! Je kunt tegenwoordig online van alles aan en binnen je bedrijfsvoering innoveren door je op het juiste spoor te laten zetten door de collectieve wijsheid van een hele grote groep mensen of door domweg een grote groep mensen aan te spreken om met gerichte ideeën voor jou te komen. Crowd Sourcing dus.

Over de heesheid van Katja Schuurmans enzo

Ik zeg het meestal al op voorhand als ik een groep mensen toespreek: excuses voor mijn vreselijke, alles doorklievende, krakende kraaienstem. Naarmate mijn energieniveau gaandeweg een presentatie toeneemt, neemt ook nog eens mijn gesnerp toe. Alle logopedie lessen en poliepen op mijn stemband ten spijt. Maar er is weer hoop. Professioneel operazangeres en stemcoach Elizabeth Ebbink heeft een soort van zelfhulpboek voor een juist stemgebruik geschreven: ” Ik hoor het aan je stem” .

Veel dronkenschap op Facebook foto’s

Volgens onderzoek van MyMemory is op 76% van de Facebook-foto’s van Engelsen iemand te zien die drinkt of dronken is. ai… Nog veel ruimte dus voor het geven van een cursus over het belang van personal branding in Engeland dus. Nog wat leuke nice-to-know internetweetjes uit de nieuwste Computeridee:

Dolly, I beg your Pardon

Ik ben als ondernemer gek op uitdagingen met een duidelijke deadline. En toevallig ook gek op films en het maken van films. Videomarketing wordt ook voor bedrijven alleen maar belangrijker als het gaat om online presence. In dit kader moet ik jullie beslist even vertellen over dit unieke project waar ik erg enthousiast over ben. Het is genaamd 48 Hour Music Video Project. Ben er net te laat achtergekomen anders had ik zeker meegedaan.

Elf bands en elf filmteams hebben elf videoclips gemaakt in 48 uur. Op vrijdagavond 25 november werden de muzikanten en filmmakers aan elkaar gekoppeld, en op zondagavond moest de videoclip helemaal af zijn. Op 7 december zijn ze in première gegaan, en nu is het aan het publiek om de publieksfavoriet te kiezen. Op www.goshort.nl/48hmvp kan je alle clips bekijken en kan je je waardering geven met de vijf Go Short pijlen. De meest populaire clip krijgt de Audience Award. Let op: je moet de film wel echt bekijken anders gaat er een stem af. Een zeer getalenteerde studiegenoot van mij bij Open Studio (opleiding Camjo)heeft meegewerkt aan de film Dolly, I beg your pardon! Hij kan rekenen op mijn stem. Zie hieronder en beoordeel zelf.

www.goshort.nl/48hmvp