Moeilijkste ondernemersbeslissing ooit…

Kleiner, simpeler en dienstbaarder. Zomaar een kop in het Financieele dagblad van vandaag maar o zo ladingdekkend voor de koerswijziging die ik de afgelopen maanden heb ingezet in mijn PR bureau. Ik voeg er het woord ‘persoonlijker’ bij.

Heb enige tijd geleden als ondernemer mijn conclusies getrokken. Hoe moeilijk ook. Ik ben geen mens om te managen, absoluut niet goed in het omgaan met medewerkers en al helemaal geen mens om de teugels uit handen te geven aan een manager. Op een gegeven moment was het aantal medewerkers echter zo groot geworden door de grote hoeveelheid werk en toch ook wel door een gebrek aan het maken van keuzes van mijn kant dat het onontkoombaar was geworden om het managen uit handen te geven en zelf iets meer aan de zijkant te gaan staan. Ik bleek dat toch niet te trekken en mijn opdrachtgevers en medewerkers gaven ook steeds vaker aan de aanwezigheid van de ondernemer zelf te missen. De personal touch was steeds verder te zoeken.

Besloten om weer terug te gaan naar de kleine, simpele en persoonlijke organisatie van weleer. En dat terwijl ik niet lang geleden de koers had ingezet om door de kritische grens van zeven medewerker heen te breken en juist te gaan groeien. Maar dit bleek niet een gelukkige keuze om meerdere redenen.

Pfff…de moeilijkste beslissing ooit die ik als ondernemer heb genomen. Niet omdat ik niet overtuigd was van de noodzaak van de beslissing om weer mijn ondernemersvreugde terug te vinden maar wel vanwege het feit dat je dan dierbare medewerkers die al jaren voor je werkten moest vertellen dat ik weer naar een kleine club terug wilde en dat er dus functies kwamen te vervallen. In tien jaar tijd nog nooit gedaan!! Volgens mij heb ik nog nooit zo iets moeilijks moeten doen.  Maar anders zou er niemand meer een baan hebben want dan had ik het niet lang meer volgehouden doordat ik het helemaal niet meer leuk vond. Zo simpel is het dan ook wel weer.

Gelukkig is niemand uiteindelijk ontslagen en is in overleg met sociale plannen afscheid van iedereen genomen. Maar dit wens ik niemand toe. Soms denk ik dat je als ondernemer wel een soort van meervoudige persoonlijkheden in jezelf moet herbergen om te kunnen overleven. Je eigen persoon die natuurlijk een dierbare band opbouwt met mensen en niemand ongelukkig wil maken en de ondernemer aan de andere kant die moet kijken naar het bedrijfsbelang en dan toch willens en wetens besluit om afscheid te gaan nemen van mensen, die gaan namelijk niet altijd samen en op het moment dat je mensen moet ontslaan moest ik echt zover als mogelijk de mens Gwen uitschakelen om niet helemaal gek te worden.

Ben jij ondernemer en heb je ooit ook wel eens een reorgansiatie doorgevoerd en mensen moeten ontslaan? Laat het me weten en deel je verhaal hier op deze blog ([email protected]). Ik merkte namelijk dat ik zelf in die K… periode veel steun had aan ervaringen van andere ondernemers die ooit in hetzelfde pakket hadden gezeten om je uiteindelijk niet een heel slecht mens te voelen.

Lees ook:Pizzabezorgservice onder vuur
Lees ook:TSA tip: voorkom verrotte koffer
Lees ook:Aantal slachtoffers groter dan gedacht
Lees ook:Carnaval: ondernemers sluiten deuren?!
Lees ook:Over Friso en slechte tijden enzo…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.