Groei keurmerken is duurzame winst

In Nederland bestaan inmiddels de nodige keurmerken die streven naar verduurzaming van productieketens als koffie, thee en cacao.

Denk daarbij aan bijvoorbeeld het Fairtrade keurmerk, ook wel bekend als Max Havelaar. Hoewel alle keurmerken mooie groeicijfers laten zien, staat duurzame handel op wereldniveau nog in de kinderschoenen en zou er veel meer samengewerkt moeten worden.

Het nadeel namelijk van verschillende keurmerken voor vergelijkbare producten is dat de suggestie wordt gewerkt, dat de een beter is dan de ander.

En dat leidt natuurlijk af van waar het eigenlijk om moet gaan: een beter bestaan voor zoveel mogelijk boeren in ontwikkelingslanden via zo veel mogelijk duurzame handel. Insteek is dat de keurmerken door samenwerking uiteindelijk meer van elkaar leren en daarnaast de  afspraken met de boeren kunnen stroomlijnen. 

Gezonde concurrentie houdt je scherp, maar onderlinge synergie door samenwerking zou bij elkaar opgeteld de grootste duurzame winst moeten opleveren!

Lees ook:Week van de Fairtrade
Lees ook:Duurzame palmolie in de supermarkten
Lees ook:Wildgroei online keurmerken
Lees ook:Overzicht impact bezuinigingsplannen op werkgevers
Lees ook:De energie match in het bedrijfsleven

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.