Houthoff Buruma, een van de grootste advocatenkantoren van Nederland, gaat ́serious gaming ́ inzetten bij de werving van aspirant-advocaten. Dit hebben ze bekend gemaakt tijdens de Holland Knowledge Inc dagen die de stad en provincie Utrecht momenteel houden op de World Expo in Shanghai. Dit is een wereldprimeur. Niet eerder is een serious game op dergelijke manier in de zakelijke dienstverlening ingezet.
Met de presentatie van ‘Houthoff Buruma The Game’, 26 mei 2010 op de World Expo in Shanghai, wordt niet alleen mondiaal een nieuwe standaard neergezet op het gebied van ́serious gaming ́, maar krijgt werving en selectie zelf een totaal nieuwe dimensie.
Een serious game is een digitaal spel dat gericht is op het ontwikkelen van kennis, vaardigheden, inzicht en gedrag. Serious games kunnen ingezet worden op tal van gebieden. Het realiteitsgehalte en het zeer intensieve gebruik van multimedia in The Game betekent ‘the next step’ op het gebied van serious gaming. Houthoff Buruma wordt daarmee mondiaal trendsetter op dit gebied. De introductie van The Game zet de ‘benchmark’ voor serious games als zodanig en is tegelijkertijd een absolute noviteit in het gebruik van serious games in de wereld van de zakelijke dienstverlening.
Houthoff Buruma gaat The Game inzetten bij de werving en selectie van aankomende advocaten, maar ook als onderdeel van de permanente scholing van de eigen advocaten. Tevens krijgen cliënten de mogelijkheid The Game te spelen. Dat laatste met name om de klant, veelal bedrijfsjuristen, een beter inzicht te geven aan welke specifieke eisen de moderne jurist moet voldoen.
Met The Game geeft Houthoff Buruma een doeltreffend antwoord op actuele ontwikkelingen binnen de juridische dienstverlening. Centraal in die ontwikkelingen staan de veranderende verwachtingen van cliënten. Een goed advocaat moet zich kunnen profileren als een ‘partner in business’ en niet langer uitsluitend als een juridisch adviseur. Kennis, ambitie en werklust alleen zijn niet meer voldoende. Het belang van een succesvolle interactie met cliënten en andere betrokkenen is van doorslaggevend belang voor de advocaat van vandaag. Dit vraagt om een nieuwe set van vaardigheden, de zogenoemde people skills.
In The Game wordt de overname gesimuleerd van een Nederlands offshore bedrijf door een Chinese staatsonderneming. Essentieel bij The Game is dat juridische kennis van de deelnemers niet voorop staat. De aanwezigheid daarvan is een vanzelfsprekendheid voor alle aankomend juristen die in Houthoff Buruma een aantrekkelijke werkgever zien. Veel belangrijker in The Game zijn namelijk de gewenste people skills van de aspirant-advocaat: probleemoplossende vaardigheden, wereldwijsheid, creativiteit, empathie en samenwerkingsvermogen.
Uit de eerste ervaringen met The Game blijkt dat middels het spel de gewenste sociale vaardigheden van de deelnemers zeer goed in beeld kunnen worden gebracht. Het unieke van The Game is echter dat niet alleen aspirant-werknemers worden getest, maar dat tegelijkertijd de student een zeer realistisch beeld krijgt van wat het werken bij een internationaal topkantoor nu eigenlijk inhoudt. Hierdoor zal ook het aantal duurzaam geslaagde ‘matches’ tussen kantoor en student stijgen.
Houthoff Buruma The Game is ontwikkeld in samenwerking met Ranj Serious Games.
Lees ook:Knap staaltje Nederlandse innovatie beloond!
Lees ook:Serious game van Ranj in de prijzen
Lees ook:In-game advertising in een notendop
Lees ook:Dr. Feel Good
Lees ook:Hyves Mekka voor spelletjes