Onduidelijkheid MVO in bedrijfsleven

Twee op de drie Nederlanders weten wat Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) inhoudt. Bijna de helft van deze groep heeft een duidelijke voorkeur voor verantwoorde producten en diensten . Desondanks weet slechts 17% van de consumenten welke producten en diensten afkomstig zijn van bedrijven die duurzaam ondernemen.

Het vermijden van kinderarbeid staat bovenaan de lijst met aandachtspunten van MVO, gevolgd door de beperking van milieuvervuiling en CO2 uitstoot. Daarnaast hechten consumenten belang aan de gezondheid en het welzijn van medewerkers. Vooral bij de aankoop van voeding, energie, auto’s en kleding speelt MVO een rol bij de keuze voor een leverancier.

De volledige Top-10 van bedrijven die op MVO-gebied het beste worden beoordeeld, ziet er als volgt uit:

1. Triodos Bank

2. Greenchoice

3. ASN Bank

4. Rabobank

5. Ikea

6. Univé

7. Nuon

8. Oxxio

9. CZ

10. Jumbo

Bron: Communicatie – uitgave juli

Bedrijven kunnen dan ook op heel wat verschillende manieren invulling geven aan MVO, bijvoorbeeld:

  • via samenwerking met NGO’s, stichtingen en andere non-profitorganisaties
  • via aandacht voor:
    • competentieontwikkeling
    • diversiteit
    • duurzaam aankoopbeleid
    • duurzame klantenrelaties
    • duurzaam investeren
    • employee involvement (werknemers zetten zich in voor goede doelen)
    • corporate governance of goed bestuur
    • werknemersbetrokkenheid
    • filantropie of mecenaat (bedrijven zetten (financiële) middelen in voor projecten die ten goede komen van het algemeen belang)
    • bescherming van het milieu
    • een veilige en gezonde werkomgeving

Lees ook:Reviewsites populair: Yelp.nl nu ook beschikbaar in Nederland
Lees ook:Ikea start commercial offensief
Lees ook:Kerstpakket uitzoeken op eigen MVO markt?
Lees ook:Consumenten beter beschermd tegen misleidende sms-diensten
Lees ook:Nog te weinig in E-business geïnvesteerd

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.