2013: ieder bedrijf eigen online community

followmeon-twitter

Eind 2013 heeft het merendeel van de bedrijven die er een beetje toe doen zijn eigen online community. Daar ben ik van overtuigd. Zendergerichte communicatie maakt in rap tempo plaats voor de dialoog. We leven in het tijdperk waarin niet langer URLS geclaimd moeten worden voor zendergerichte websites maar URLS voor de eigen social media kanalen en eigen community.

Veredelde brochures

De huidige zakelijke websites zijn nog veel te vaak veredelde brochures. Weinig interactief en zeker niet actueel. Jammer! Als bedrijf en zeker als medium laat je kansen liggen als je geen interactieve online community hebt voor je klanten, relaties, lezers/kijkers/luisteraars. Een terugkerende, loyale klant wil geen klant meer zijn maar het gevoel hebben min of meer deel uit te maken van de strategie die een  bedrijf uitstippelt.

Op z’n minst moet je een online plek creëren waar je zakelijke doelgroep met je mee kan praten en ook onderling met elkaar meningen en nieuws kan uitwisselen maar ook waar je ze wekelijks op de hoogte houdt van je mening, visie als bedrijf en de activiteiten die je onderneemt. Immers, anders doen ze dat op andere plekken waar je als bedrijf minder bij betrokken bent.

Autobranche

De autobranche, op zich een conservatieve branche, ziet dit ook in. De sector heeft een jaar geleden een eigen community gekregen voor personen die actief zijn in de autobranche. Via www.aives.nl kunnen ze direct nieuws, evenementen, films, foto’s, uitnodigingen, gegevens en nog veel meer met elkaar uitwisselen. Nu is er ook een Aives.nl maar dan voor de autoliefhebber.

Autovisie, onderdeel van de Telegraaf Media Groep, is www.yourvirtualgarage.nl gestart. Daar kunnen lezers maar ook autoliefhebbers die nog niet tot de lezersgroep behoren terecht om met elkaar hun autoliefde te delen. Slim. Ik denk dat dit soort initiatieven de komende tijd als paddenstoelen uit de grond schieten.

Lees ook:Recordjaar voor auto-industrie
Lees ook:80% klanten autobedrijf wordt niet verrast
Lees ook:KVK filmt bedrijfsovernames
Lees ook:Tip: zorg dat jij en je klant verliefd op elkaar blijven
Lees ook:De geschiedenis van het online winkelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.