Categorie: "ondernemersvraagstukken"

Beursgenoteerd Nederland stoeit met social media

Terwijl het aantal bedrijven dat aanwezig is op de social netwerken als Facebook, LinkedIn, Hyves en Twitter sterk groeit, stoeien beursgenoteerde ondernemingen in Nederland met een gerichte aanpak. 

‘Onze social mediastrategie is momenteel in ontwikkeling’ of ‘we overwegen nog hoe we dit vorm moeten geven’ zijn dan vaak gevleugelde uitspraken van de woordvoerder.  Wat blijkt, ‘legal’ en ‘liability’ spelen een grote rol. Naast de kansen die men absoluut ziet, is men bang voor het vroegtijdig vrijkomen van gevoelige informatie en de eenduidigheid van communicatie naar buiten toe.

Wat kun je daar nu aan doen? Ik adviseer bedrijven te allen tijde om, voorafgaand aan de stap richting social media, vooral goed te monitoren wat er op dit moment al over je onderneming geschreven wordt. Hiervoor zijn erg handige ‘dashboards’ beschikbaar die in één oogopslag laten zien hoe via welk medium over je wordt geschreven. Want ook al ben je zelf namens je bedrijf nog niet actief, zeker is dat anderen inmiddels al wel over je schrijven! Op basis van deze kennis, kun je een strategie formuleren om indien nodig  te reageren op ‘posts’ van anderen.

Social media zorgen daarnaast voor nieuwe vormen van communicatie. Nieuwe vormen om als persoon en als bedrijf met anderen te communiceren. De communicatiewijze is echter vaak minder nieuw dan het in eerste instantie lijkt. We hanteren de Social Media als gewone mensen. We praten met elkaar, we wisselen nieuwtjes uit, we geven onze mening, we reageren op de mening van anderen, we vertellen en tonen iets van onszelf, we kijken naar anderen etcetera. Kortom, we zijn en blijven mensen, met nieuwe communicatiemiddelen in handen. Belangrijk is daarom dat je als bedrijf een Social Media Policy opstelt, waarin je de spelregels vastlegt richting je medewerkers zodra ze als individu of als vertegenwoordiger van je organisatie op Social Media actief worden.  Uitgangspunt is dat ieder zichzelf respecterend bedrijf niet langer zonder de inzet van Social Media kan, maar deze op een passende en logische wijze inzet!

Goedkoop geld vaarwel!

Na drie decennia van lage rentes en toegankelijk geld komt de wereld op dit moment in een periode van schaarste terecht. Opkomende markten slurpen kapitaal en overheden gaan over tot ‘het binnenhouden’ van nationaal geld. Minder economische groei is dan het gevolg, wordt door de deskundigen voorspeld. Geen vraag naar geld drukte destijds de rente. Dat gaat nu veranderen! Tot 2030 wordt er in Azië volop gebouwd en gegroeid. De vraag naar geld hiervoor zal groter worden dan die in de periode van de naoorlogse wederopbouw. Alsof je een aantal ‘Marshall plannen’ in één keer uitrolt. Wat betekent dit voor ons landje?

Bedrijfspand kopen of huren?

1jMNr1B6634TKan ik als ondernemer het beste bedrijfsruimte huren of toch maar kopen? En hoe erg zou het zijn om met het gezin bij het bedrijf te gaan wonen? In deze blogpost de voordelen en nadelen tegenover elkaar. Hoor graag jullie eigen ervaringen en aanvullingen.