Categorie: "social media"

Beursgenoteerd Nederland stoeit met social media

Terwijl het aantal bedrijven dat aanwezig is op de social netwerken als Facebook, LinkedIn, Hyves en Twitter sterk groeit, stoeien beursgenoteerde ondernemingen in Nederland met een gerichte aanpak.  

‘Onze social mediastrategie is momenteel in ontwikkeling’ of ‘we overwegen nog hoe we dit vorm moeten geven’ zijn dan vaak gevleugelde uitspraken van de woordvoerder.  Wat blijkt, ‘legal’ en ‘liability’ spelen een grote rol. Naast de kansen die men absoluut ziet, is men bang voor het vroegtijdig vrijkomen van gevoelige informatie en de eenduidigheid van communicatie naar buiten toe.

Wat kun je daar nu aan doen? Ik adviseer bedrijven te allen tijde om, voorafgaand aan de stap richting social media, vooral goed te monitoren wat er op dit moment al over je onderneming geschreven wordt. Hiervoor zijn erg handige ‘dashboards’ beschikbaar die in één oogopslag laten zien hoe via welk medium over je wordt geschreven. Want ook al ben je zelf namens je bedrijf nog niet actief, zeker is dat anderen inmiddels al wel over je schrijven! Op basis van deze kennis, kun je een strategie formuleren om indien nodig  te reageren op ‘posts’ van anderen.

Social media zorgen daarnaast voor nieuwe vormen van communicatie. Nieuwe vormen om als persoon en als bedrijf met anderen te communiceren. De communicatiewijze is echter vaak minder nieuw dan het in eerste instantie lijkt. We hanteren de Social Media als gewone mensen. We praten met elkaar, we wisselen nieuwtjes uit, we geven onze mening, we reageren op de mening van anderen, we vertellen en tonen iets van onszelf, we kijken naar anderen etcetera. Kortom, we zijn en blijven mensen, met nieuwe communicatiemiddelen in handen. Belangrijk is daarom dat je als bedrijf een Social Media Policy opstelt, waarin je de spelregels vastlegt richting je medewerkers zodra ze als individu of als vertegenwoordiger van je organisatie op Social Media actief worden.  Uitgangspunt is dat ieder zichzelf respecterend bedrijf niet langer zonder de inzet van Social Media kan, maar deze op een passende en logische wijze inzet!

Hoe social media bedrijven versterken

Social media brengen voor bedrijven ontzettend veel voordelen voor de interne en externe communicatie mee. Hoe je die het meest effectief benut? Luister bijvoorbeeld naar je doelgroep en zet de juiste social media kanalen voor je bedrijf in.

Tips om nuttige social media content te vinden

Bronnen te over op internet om content te vinden voor je social media kanalen. Via andere social media of internetsites. Maar welke kun je nu eenvoudig gebruiken om nuttige en actuele content te vinden? Ik heb er een aantal voor je opgezocht. Van een aantal daarvan weet ik uit eigen ervaring dat ze waardevolle informatie op kunnen leveren.