Hoe vind je een factoringmaatschappij die bij je past?

Met steeds meer factorbedrijven om uit te kiezen kom je als ondernemer voor een grote uitdaging te staan: als factoring al iets voor jou is, bij welke maatschappij kun je dan het best terecht? In dit artikel bespreken we enkele punten die belangrijk zijn om mee te nemen in je keuzeproces.

Nederlanders zijn, laten we wel wezen, meestal erg goed in het zoeken naar de beste deals. Een lage prijs geeft dan ook voor velen de doorslag. Ook in de factoringbranche zal je zien dat er diverse tarieven worden aangeboden. Natuurlijk is het logisch dat de prijs een van de factoren is die je meeneemt in je keuze. Maar welke punten zijn nog meer belangrijk?

1. Het faillisementsrisico

Sommige factorbedrijven bieden bij hun dienst een faillisementsrisico. Dit houdt in dat als jouw opdrachtgever failliet gaat, je niets verschuldigd bent aan het factorbedrijf. Je verzekert je dus voor mogelijk faillissement van je opdrachtgevers. Net als met alle verzekeringen ga je er natuurlijk vanuit dat dit niet gebeurt, maar koop je het risico af ‘voor het geval dat’. Het is dan ook zeker een interessant punt om mee te nemen in je keuzeproces.

2. Looptijd van het contract

Bij het ene factorbedrijf ben je voor een langere tijd gebonden aan een bepaald contract en bij het andere bedrijf ben je vrij om te kiezen welke facturen je wel én welke facturen je niet laat voorfinancieren. Afhankelijk van jouw situatie is het raadzaam om goed na te gaan welke situatie voor jouw het handigst en het efficiëntst is.
De ene ondernemer wil zo veel mogelijk flexibiliteit behouden, terwijl de ander die flexibiliteit niet verlangt en er ook op de lange termijn bij gebaat is om facturen direct uitbetaald te krijgen via het factorbedrijf. Onthoud in elk geval dat factoring altijd geld kost en dat het zonde is om het te moeten gebruiken als je het niet meer nodig hebt.

3. Debiteurenbeheer

Sommige bedrijven nemen het debiteurenbeheer van ondernemers over. Een overname van het debiteurenbeheer heeft enkele voordelen:

    • Het scheelt je tijd en gedoe. Omdat effectief debiteurenbeheer een specifieke kennis vereist en ondernemers het lang niet altijd leuk vinden om te doen, is uitbesteden een fijne oplossing. Ook is het bewaken van debiteurenbeheer behoorlijk intensief.
    • Je houdt je klantrelatie commercieel, omdat je zelf niet achter de betalingen aangaat.

Anderzijds wordt de overname van debiteurenbeheer soms als nadelig ervaren, omdat:

    • Het extra geld kost. Het uitbesteden van het debiteurenbeheer betekent meer werk voor de factoringmaatschappij en minder voor jou, en daar zijn natuurlijk ook kosten aan verbonden. Zo lang je er als ondernemer meer tijd en geld mee kwijt bent door het zelf te doen, loont het om uit te besteden. Beschik je zelf over voldoende tijd en kennis, dan kun je het waarschijnlijk ook prima in eigen beheer houden.
    • Opdrachtgevers kunnen schrikken van het feit dat er ineens een derde partij bij betrokken is. Uiteraard kun je dit voorkomen door goed te communiceren met je klanten en een klantvriendelijk factorbedrijf in te schakelen.

Laatste tip: neem telefonisch contact op

Als je op zoek bent naar factoring, dan is het aan te raden om naast het opvragen van offertes ook telefonisch contact op te nemen met het factoringbedrijf. Je krijgt dan direct een veel beter gevoel bij een bedrijf en je kunt op zoek naar mogelijkheden tot maatwerk, zodat je een oplossing krijgt die naadloos op jouw bedrijfsvoering aansluit. De snelste en makkelijkste manier om hierachter te komen is door de telefoon te pakken en gewoon te bellen.

Lees ook:Wel of niet op tijd betalen?
Lees ook:ADV: Online ondernemen met een webshop, hoe beginnen?
Lees ook:Je eigen webwinkel starten zonder voorraad: dropshipping
Lees ook:Rekeningen naar overheid voortaan digitaal
Lees ook:In 5 stappen naar de juiste financieringsvorm voor jouw onderneming

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.