Online en offline marketing: een gouden combinatie

lampAls ondernemer ben je tegenwoordig veel bezig met online marketing zoals het onderhouden van je website, Google AdWords, SEO en linkbuilding. Daarom is het belangrijk dat alle marketing activiteiten hun vruchten afwerpen en zo efficiënt mogelijk zijn. Met online marketing bereik je een groot publiek, maar het rendement is kleiner vergeleken met offline marketing. Daarentegen vraagt offline marketing vaak om een grotere investering en is het bereik beperkt. Om je eigen onderneming zo effectief mogelijk te promoten zorg je ervoor dat online en offline marketing elkaar aanvullen en versterken. Online en offline marketing zijn samen een gouden combinatie en dé sleutel tot succes!

Versterk het effect van online marketing met drukwerk

Heb je een aantrekkelijke website? Komt je website goed naar boven in de zoekresultaten? Weet je je klanten aan je te binden met online nieuwsbrieven? Dat is een goed begin! Om het bloed, zweet en tranen die je in je online marketing hebt gestoken écht te verzilveren maak je slim gebruik van offline marketing. Offline marketing komt voornamelijk neer op drukwerk in de vorm van bijvoorbeeld een persoonlijk visitekaartje, poster, billboard of folder. Met de huidige techniek is het ook steeds betaalbaarder om originele en gepersonaliseerde relatiegeschenken te laten bedrukken zoals chocolaatjes, paperclips, jassen en mokken. Door tastbare aardigheidjes of gebruiksvoorwerpen te voorzien van je logo en website zorg je ervoor dat je mensen offline bereikt en vervolgens online probeert vast te houden.

Kies voor de beste strategie

Hoe je de combinatie van offline en online marketing inhoudelijk realiseert is natuurlijk afhankelijk van de aard van je onderneming. Heb je een consultancy en bied je advies aan op het gebied van HR? Dan is persoonlijke aanwezigheid op beurzen en andere evenementen een effectieve manier van offline marketing. Je potentiële klanten moeten immers een goed gevoel hebben bij jouw persoonlijkheid en deskundigheid. Als je producten zoals bijvoorbeeld autobanden verkoopt, dan is het voornamelijk van belang dat je ervoor zorgt dat consumenten hun producten bij jouw kopen en niet bij de concurrent. In dat geval is het dus van belang dat de doelgroep jouw naam op zoveel mogelijk plekken tegenkomt. Door het gericht verspreiden en uitstallen van drukwerk waarop jouw naam en logo staat, zorg je ervoor dat mensen aan jouw denken en jouw website weten te vinden op het moment dat zij jouw product nodig hebben.

In de meeste branches is een combinatie van online en offline marketing de beste strategie. We weten al een tijdje dat er steeds meer aankopen online worden gedaan, maar dat weet de concurrentie ook. Daarom is het belangrijk om niet alleen in te zetten op online marketing maar ook offline actief te zijn. Hierdoor ben je de concurrentie altijd een stap vooruit.

Lees ook:Ken ik u niet ergens van?
Lees ook:Nederland actiefste online retailland
Lees ook:Ondernemers claimen social media kanalen te weinig
Lees ook:Win de slag om de webshopklant met de Google Keywordtool
Lees ook:Win de slag om de webshopklant met de Google Keywordtool

Eén reactie op “Online en offline marketing: een gouden combinatie

  1. Robbert

    Exact. Juist een crossmediale aanpak kan zijn vruchten afwerpen. Een actie op social media in combinatie met het drukken en verspreiden van folders en flyers kan in mijn optiek erg effectief zijn.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.