Categorie: "Tips"

Onverzekerde zzp’ers overwegen toch te verzekeren

Eine Reihe von Euro-Geldscheinen auf weißem HintergrundUit onderzoek van Centraal Beheer Achmea blijkt dat 581.000 zzp’ers overwegen om een verzekering af te sluiten om de verzekerbare risico’s af te dichten. De meeste zzp’ers zijn niet of onvoldoende verzekerd, maar uit het onderzoek blijkt dat de meeste zzp’ers wel weten dat ze onderverzekerd zijn.

De afgelopen jaren hebben veel werknemers (noodgedwongen) de overstap gemaakt van loondienst naar zelfstandige ondernemerschap. Als zelfstandige kun je niet meer terugvallen op vangnetten zoals de WW en de WIA. Ook moet er rekening worden gehouden met het risico van het aansprakelijk gesteld worden. Voor werknemers zijn er meestal ook voorziening getroffen voor de pensioenopbouw. De meeste zelfstandigen moeten dit zelf regelen.

Eindejaarstips voor de startende zzp’er

ondernemersStartende zzp’ers moeten goed opletten dat ze geen cruciale fouten maken. Daarnaast zijn er ook tips waar je als starter baat bij kunt hebben.

Let goed op het urencriterium
Als zzp’er moet je minimaal 1.225 uren in het jaar werken als ondernemer. Dit is een voorwaarde om voor de zelfstandigenaftrek en de startersaftrek in aanmerking te komen. De uren moeten aantoonbaar gemaakt zijn. Dit kan door dagelijks in een agenda vast te leggen welke werkzaamheden er verricht zijn. De Belastingdienst gaat niet akkoord met een globale inschatting.

Online en offline marketing: een gouden combinatie

lampAls ondernemer ben je tegenwoordig veel bezig met online marketing zoals het onderhouden van je website, Google AdWords, SEO en linkbuilding. Daarom is het belangrijk dat alle marketing activiteiten hun vruchten afwerpen en zo efficiënt mogelijk zijn. Met online marketing bereik je een groot publiek, maar het rendement is kleiner vergeleken met offline marketing. Daarentegen vraagt offline marketing vaak om een grotere investering en is het bereik beperkt. Om je eigen onderneming zo effectief mogelijk te promoten zorg je ervoor dat online en offline marketing elkaar aanvullen en versterken. Online en offline marketing zijn samen een gouden combinatie en dé sleutel tot succes!

Voor welke beroepsgroepen is een arbeidsongeschiktheidsverzekering duur?

Factoring - hoe zoek je een geschikte partijDe arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) heeft een reputatieschade. Ten onrechte wordt gedacht dat de maandelijkse premie standaard tussen €700 en €1.000 zit. Voor bepaalde beroepsgroepen moet er inderdaad diep in de buidel getast worden, maar veel beroepsgroepen ook niet.

Verzekeraars hebben beroepen ingedeeld in beroepsklassen. Ze bepalen hierin hun eigen beleid, dus kunnen er ook grote premieverschillen ontstaan tussen diverse beroepsgroepen. De AOV is bij uitstek een adviesproduct. De verzekering moet namelijk zo goed mogelijk afgestemd worden op jouw persoonlijke situatie. De laatste jaren zijn de premies voor deze verzekeringen sterk verlaagd. Ook zelfstandigen die wel een AOV hebben doen er verstandig aan om te gaan vergelijken.

Waarom een arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluiten?

okZelfstandigen onderschatten het belang van een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Wat gebeurt er als jij door een ongeval of ziekte niet meer in staat bent om jouw werkzaamheden uit te voeren? Het inkomen zou zo van de een op de andere dag weg kunnen vallen. Werknemers kunnen terugvallen op de WIA. Zelfstandigen hebben geen vangnet.

Door ziekte of een ongeval kunnen inkomsten van een zelfstandige bedreigt worden. Een keer een griepje of een gebroken ledemaat zal het probleem niet zijn, maar langdurige ziekte is een ander verhaal. Kortdurende ziekteperiodes zijn op te vangen door spaarkapitalen op te bouwen, maar je kunt niet sparen voor een reserve om de periode tot je pensionering te overbruggen. Dit risico kun je afdekken door een arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten, maar de hoogte van de premie is vaak het probleem.

Nut van een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) onderschat

vld_7314830823948Vaak hoor ik zzp’ers klagen over de hoge kosten van een AOV. Als ik vraag hoeveel zij moeten betalen voor deze verzekering, blijken ze dat niet te weten. Veel zzp’ers hebben van anderen begrepen dat een AOV €500 tot €1.000 per maand kost. Er zijn inderdaad zelfstandigen die dat soort bedragen moeten betalen, maar voor de meeste zzp’ers kan het stukken goedkoper.

Hoe vind je een factoringmaatschappij die bij je past?

Factoring - hoe zoek je een geschikte partijMet steeds meer factorbedrijven om uit te kiezen kom je als ondernemer voor een grote uitdaging te staan: als factoring al iets voor jou is, bij welke maatschappij kun je dan het best terecht? In dit artikel bespreken we enkele punten die belangrijk zijn om mee te nemen in je keuzeproces.

Nederlanders zijn, laten we wel wezen, meestal erg goed in het zoeken naar de beste deals. Een lage prijs geeft dan ook voor velen de doorslag. Ook in de factoringbranche zal je zien dat er diverse tarieven worden aangeboden. Natuurlijk is het logisch dat de prijs een van de factoren is die je meeneemt in je keuze. Maar welke punten zijn nog meer belangrijk?

1. Het faillisementsrisico

Sommige factorbedrijven bieden bij hun dienst een faillisementsrisico. Dit houdt in dat als jouw opdrachtgever failliet gaat, je niets verschuldigd bent aan het factorbedrijf. Je verzekert je dus voor mogelijk faillissement van je opdrachtgevers. Net als met alle verzekeringen ga je er natuurlijk vanuit dat dit niet gebeurt, maar koop je het risico af ‘voor het geval dat’. Het is dan ook zeker een interessant punt om mee te nemen in je keuzeproces.

2. Looptijd van het contract

Bij het ene factorbedrijf ben je voor een langere tijd gebonden aan een bepaald contract en bij het andere bedrijf ben je vrij om te kiezen welke facturen je wel én welke facturen je niet laat voorfinancieren. Afhankelijk van jouw situatie is het raadzaam om goed na te gaan welke situatie voor jouw het handigst en het efficiëntst is.
De ene ondernemer wil zo veel mogelijk flexibiliteit behouden, terwijl de ander die flexibiliteit niet verlangt en er ook op de lange termijn bij gebaat is om facturen direct uitbetaald te krijgen via het factorbedrijf. Onthoud in elk geval dat factoring altijd geld kost en dat het zonde is om het te moeten gebruiken als je het niet meer nodig hebt.

3. Debiteurenbeheer

Sommige bedrijven nemen het debiteurenbeheer van ondernemers over. Een overname van het debiteurenbeheer heeft enkele voordelen:

    • Het scheelt je tijd en gedoe. Omdat effectief debiteurenbeheer een specifieke kennis vereist en ondernemers het lang niet altijd leuk vinden om te doen, is uitbesteden een fijne oplossing. Ook is het bewaken van debiteurenbeheer behoorlijk intensief.
    • Je houdt je klantrelatie commercieel, omdat je zelf niet achter de betalingen aangaat.

Anderzijds wordt de overname van debiteurenbeheer soms als nadelig ervaren, omdat:

    • Het extra geld kost. Het uitbesteden van het debiteurenbeheer betekent meer werk voor de factoringmaatschappij en minder voor jou, en daar zijn natuurlijk ook kosten aan verbonden. Zo lang je er als ondernemer meer tijd en geld mee kwijt bent door het zelf te doen, loont het om uit te besteden. Beschik je zelf over voldoende tijd en kennis, dan kun je het waarschijnlijk ook prima in eigen beheer houden.
    • Opdrachtgevers kunnen schrikken van het feit dat er ineens een derde partij bij betrokken is. Uiteraard kun je dit voorkomen door goed te communiceren met je klanten en een klantvriendelijk factorbedrijf in te schakelen.

Laatste tip: neem telefonisch contact op

Als je op zoek bent naar factoring, dan is het aan te raden om naast het opvragen van offertes ook telefonisch contact op te nemen met het factoringbedrijf. Je krijgt dan direct een veel beter gevoel bij een bedrijf en je kunt op zoek naar mogelijkheden tot maatwerk, zodat je een oplossing krijgt die naadloos op jouw bedrijfsvoering aansluit. De snelste en makkelijkste manier om hierachter te komen is door de telefoon te pakken en gewoon te bellen.

Athlon toont vandaag de perfecte leaseauto

Wat is nou de perfecte leaseauto? Die vraag is natuurlijk niet zomaar te beantwoorden. iedereen heeft hier zo zijn of haar eigen gedachtes of wensen bij! Belangrijke factoren zijn vaak wel: een goede uitstraling, duurzaamheid, redelijke prijs, comfort, goede wegligging en voldoende ruimte! Welnu, ik heb ‘m gevonden denk ik!

Nederlandse ondernemers lopen miljoenen mis door onbegrip

Nederlandse ondernemers lopen voor miljoenen aan Duitse orders mis doordat ze hun Duitse collega’s niet begrijpen. Bij het doen van acquisitie benaderen zij de verkeerde personen, hebben ze te weinig geduld en richten ze zich op de verkeerde verkoopargumenten.

Dat zijn de belangrijkste uitkomsten van een groot aantal mislukte Nederlandse exportpogingen die werden onderzocht door Gateway to Germany. Dit bedrijft helpt Nederlandse ondernemers om voet aan de grond te krijgen in Duitsland.

Hoewel Duitsland onze belangrijkste exportpartner is, snapt het merendeel van de Nederlandse ondernemers te weinig van het zakendoen met de oosterburen. Daarom falen de meeste deals tijdens het eerste stadium van het exportproces.

Dat is jammer want Duitse afnemers zijn trouwer dan Nederlandse afnemers. Bovendien plaatsen ze gemiddeld 5 tot 10 keer grotere orders. Daarom heb ik voor u even de belangrijkste lessen op een rij gezet!

  • Nederlanders zijn niet volhardend genoeg. Duitse prospects willen eerst zien hoe serieus je als nieuwkomer bent. Een afwijzing is eerder een test dan een definitief gesloten deur.
  • Waar Nederlandse ondernemers zich presenteren als alleskunners waar de klant voor alles terecht kan, zoeken Duitse afnemers een specialist die juist één ding heel goed kan.
  • Nederlanders zijn te weinig volhardend. Deals sluiten duurt in Duitsland langer en het duurt langer voor prospects toehappen.
  • Duitsers zoeken meestal een specialist, terwijl Nederlandse ondernemers zich presenteren als een generalist of one stop shop.
  • Nederlanders acquireren te laag in de organisatie.
  • Benader de organisatie top-down in plaats van bottom-up. Nederlanders leggen graag contact via LinkedIn, Duitsers waarderen één op één en nabij contact meer.
  • Nederlanders zijn te snel informeel en moeten voor hun gevoel overbeleefd zijn. Beleefdheid is in Duitsland essentieel. Nederlandse ondernemers lijden aan zelfoverschatting.
  • Nederlandse ondernemers investeren te weinig in een vertrouwensrelatie met de afnemer. Die wordt in Duitsland hoger gewaardeerd.
  • Duitsers hebben een lagere tolerantie voor slordigheidjes. Afspraken nakomen en punctualiteit zijn essentieel. Een proeflevering geldt meer nog dan in Nederland als een toetsing.

Met deze wijze lessen in het achterhoofd kunt u weer met frisse moed de Duitse collega’s benaderen!