Copycats devalueren merkwaarde en omzet razendsnel

copycatLouis Vuitton, Yves Saint Laurent, Joop! en Calvin Klein hebben er allemaal mee te maken. Hun merk en producten wordt gekopieerd. Vooral in Azië. Niet echt iets waar ze erg blij van worden. Ieder jaar kopen zo’n drie miljoen consumenten neppers van topmerken. Maar nu lees ik in Het Financieele Dagblad/Outlook dat er onderzoek is gedaan waaruit blijkt dat namaak de merken juist goed doet. Huh?

Jawel, de EU heeft onderzoek naar dit onderwerp gesubsidieerd. In deze studie wordt vastgesteld dat de merken juist geen omzet mislopen want wie nep koopt zou nooit het geld neerleggen voor het echte werk. De jacht op copycats vanuit de overheid zou dus een stuk minder centraal kunnen komen te staan volgens de EU.

Oneens!

Ik ben het hier absoluut niet mee eens. Voor een habbekrats kunnen mensen zich ‘verrijken’ met een ‘duur’  merk. Het type en grote aantal mensen dat vervolgens met de replica’s gaat flaneren, devalueert het merk razendsnel in de ogen van de doelgroep die zich vaak juist wat meer high-end en onderscheidend wil positioneren en daar ook juist veel geld voor over heeft. Dit betekent dat deze mensen de volgende keer liever een ander, aparter, nieuwer merk kiezen waarvan ze zeker weten dat ze echt onderscheidend kunnen zijn en niet verward kunnen worden door anderen als een copycat-drager.

Dus het kan wel zo zijn dat de merken die nagemaakt worden, geen nieuwe omzet mislopen van de copycat-dragers maar de daling van de omzet omdat de eigenlijke vermogende doelgroep overstapt naar een ander merk vanwege de vele copycats die in omloop zijn en de indirecte daling van de merkwaarde, wordt overgeslagen! Of zie ik het nu helemaal fout?

Lees ook:Meer, verder en dieper gaan met de klant
Lees ook:Waarom volgen mensen bedrijven op Twitter?
Lees ook:Shell merk met meeste waarde
Lees ook:Crisis autobranche is eigen schuld
Lees ook:Online campagnes te weinig interactief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.