Ondernemerschapswens grootste vijand van werkgever?

vastbindenWat is het toch keer op keer een verdrietige toestand als medewerkers je toko verlaten nadat ze net alle benodigde kennis en ervaring hebben opgedaan en dan voor zichzelf starten. Want triest, dat is het. Het ondernemerschap waar ikzelf o zo van houd is in dit kader tegelijkertijd mijn grootste vijand.

 

Vrij

Ik geloof er heilig in dat je mensen zo vrij mogelijk moet laten bij het uitvoeren van hun werkzaamheden. Daar handel ik dan ook naar. De output staat centraal en de begeleiding beperkt zich tot het hoog noodzakelijke. Echter, dan kweek je automatisch ook intern ondernemers van de eerste orde.  En niets belet hen dan meer om zelf te starten. En tja, gelijk hebben ze natuurlijk. Maar als werkgever is en blijft het NIET leuk!

Vastbinden

Waarom, o waarom kunnen we niet gewoon met medewerkers afspreken dat ze ook echt langere tijd bij je blijven?! Als werkgever doe je ook keiharde toezeggingen. Denk aan bonusregelingen, salarisregelingen, fijne en gezellige werkomstandigheden, feestjes etc. Allemaal prima en ik doe het met liefde maar mag je dan niet verwachten dat er aan de kant van de medewerker dan ook een harde afspraak komt dat deze gedurende x tijd blijft? Los van zijn tomeloze inzet? Of is dit belachelijk gedacht?

Dilemma

Ik weet natuurlijk ook best wel dat het niet op afspraken aan moet komen. Werkt niet. Medewerkers moeten niet bij je blijven werken vanwege een keiharde afspraak. Je moet het gewoon zo lekker, gezellig en uitdagend voor ze maken dat ze voor altijd bij je willen blijven.  Maar ja, als je als ondernemer het vak en de opdrachtgevers zelf minstens zo leuk als je collega vindt en ook druk doende bent om voldoende werk voor iedereen binnen te halen, je organisatie vrij plat is, dan houdt je gezelligheidsfactor intern toch echt een keer op helaas. En zeker in deze economisch onzekere tijden ligt de focus toch vaak net wat meer op de buitenwacht.

Hoor graag hoe jij dit aanpakt, want je leest het… dit is bij mij nog geen gelopen race. Je wilt je medewerkers zo lang en blij mogelijk houden, een goede band met ze houden maar met je opdrachtgevers echter ook en ook het uitvoeren van je vak wil je zoveel mogelijk blijven doen. Er lijkt er bij mij toch altijd 1 het onderspit te moeten delven. Balen.  En tja, als ondernemer wil je nou eenmaal alles!! Dus hoor graag je tips en trics.

Lees ook:Hoe nuttig is een werknemer uit dienst?
Lees ook:Het belang van interne social media implementatie
Lees ook:Oranje voetbaldilemma voor bedrijven
Lees ook:Massa is kassa
Lees ook:Ik ben toch geen psycholoog?!

8 reacties op “Ondernemerschapswens grootste vijand van werkgever?

  1. Jorinde

    Neem de medewerker aan als freelancer, dan kan hij zelf bepalen waar hij de uitdaging vandaan haalt. Is dat tijdelijk niet bij de werkgever, dan wel tijdelijk bij een ander. In de tussentijd zorgen dat je het werk en de verantwoordelijkheid wel bij de freelancer laten en blijven stimuleren. De freelancer heeft sowieso klanten nodig en hoeft op deze manier minder te
    acquireren, doet wat hij leuk vindt, doet zijn werk goed en met een beetje geluk ook nog efficient omdat hij wel moet (tav concurrentie). Op deze
    manier heb je een prettige werksfeer en blijft iemand misschien juist wel ‘hangen’ vanwege de eigen verantwoordelijkheid.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Gwen Jansen

    Kijk, dit zijn nog eens nuttige reactie. Dit neem ik zeker ter overweging mee. Heb ik nog niet echt als optie onderzocht. Heb jij er zelf ervaring mee?

      /   Beantwoorden  / 
    1. Jorinde

      Ik heb er in het bedrijfsleven zelf ook (nog) geen ervaring mee, maar het lijkt mij een gezonde situatie. Het wordt denk ik tijd dat mensen hun verantwoordelijkheid gaan nemen en gaan kiezen voor datgene wat ze leuk vinden om te doen. Kijk maar naar al die mensen die van hun ‘hobby hun werk’ hebben gemaakt. Dat maakt dat ze er goed in zijn/worden en het ook willen blijven doen. Wie wil er nou geen werk doen waar hij veel plezier van heeft. Voordeel van freelance is ook dat je vervanging wellicht makkelijker kunt regelen, mensen worden flexibeler in hun tijd en er is wellicht ook minder verzuim, omdat je met veel plezier je werk doet. Als je dit dan weer relateert aan sport dan is het toch echt al jaren zo dat wij een Nederlands voetbalteam hebben met spelers die ‘verschillende werkgevers’ hebben. Misschien zijn ze niet altijd als team een succes, maar het blijven wel individueel goede voetballers. Ik denk dat er op die manier dus nog steeds mogelijkheden zijn.

        /   Beantwoorden  / 
  3. Marco P.

    Mijn bedoeling was inhoudelijk reageren. Maar dit is zo’n waanzinnig interessant én moeilijk onderwerp dat ik eerst goed moet nadenken voordat ik inhoudelijk reageer.

    @Patty ik kan me wel vinden in jouw visie en nadeel is wel dat ik dan denk aan een voetballer die wordt verhuurd aan een andere club. Dit werkt doorgaans goed en blijft hij regelmatig hangen maar ook regelmatig niet. Freelancen is zeker niet verkeerd maar kent ook nadelen. Maar ja, elk voordeel heeft zijn nadeel!

    Marco P.

      /   Beantwoorden  / 
  4. Robbert-Jan Wijman

    Dit is denk ik een voortdurend terugkomend onderwerp. Ik denk dat het belangrijk is dat mensen zich thuis voelen binnen een organisatie. Zichzelf herkennen in de kernwaarden en cultuur van een organisatie is wat dat betreft belangrijk. Als werkgever zul je hier dus op moeten selecteren en duidelijk communiceren waar je als bedrijf voor staat.

    Een werknemer zal echter ook het gevoel moeten hebben dat hij belangrijk is voor een organisatie en dat hij zich persoonlijk kan ontwikkelen. Als werkgever zul je dit dus moeten bewerkstelligen door gewaagde doelstellingen te stellen en dit te communiceren naar de werkgevers. Persoonlijke begeleiding kan denk ik ook een prikkel zijn om te blijven werken.

    Tot slot denk ik dat wanneer iemand een in zijn ogen een briljant idee heeft ook niet te stoppen is. Zo zou ik zelf ook handelen al zou ik mezelf wel afvragen of ik de capaciteiten en kennis bezit om het idee uit te werken tot een nieuwe onderneming.

    Er zal dus een afweging gemaakt worden of het waardevol is om te blijven bij een werkgever. Het is een uitdaging voor elke werkgever om dit te bewerkstelligen. Een medewerker tevredenheidsonderzoek is ook een optie.

    groeten,

    Robbert-Jan

      /   Beantwoorden  / 
  5. Edward Ernst

    We zijn heel erg geneigd te denken in technieken. Allereerst gaat het om passie. We hebben niet allemaal dezelfde passie. Loyaliteit kweek je niet met het alleen maar geld, bonusregeling of mooie auto van de zaak. Mensen bind je ook door aandacht te hebben voor hun passie, de moeite te nemen om daar achter te komen. De gedeelde passie is dan uiteindelijk het resultaat. Ik ben helemaal geen ‘zweverig’ type, integendeel, maar ik heb wel geleerd dat inspirerend leiderschap de sleutel is tot succes. De voorbeelden zijn legio. Laat mij de manager zien en ik voorspel je hoe succesvol hij of zij is. Zonder gekheid. Je kent ongetwijfeld wel mensen met een passie. Luister, geniet en doe er jouw voordeel mee.

    Groet,
    Edward

      /   Beantwoorden  / 
  6. Erik Spierenburg

    Goedemorgen-
    Zó herkenbaar dit. Van alles bedacht en meegemaakt maar nog nooit voor iemand gewerkt die op zo’n moment zei: “wat een goed idee, ik helpje maar wil dan wel een aandeel in je bedrijf.” Daar had ik zeker gevoelig voor geweest. En weg gaan E toch, waaroom niet meedelen in het succes?
    Draai de zaak om en help ze…

    Groeten,
    Erik

      /   Beantwoorden  / 
  7. Erik Spierenburg

    iPhone keyboard tikfouten wegdenken aub ;)

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.