Interview: Ernst Ligthart over saaie advocaten

 

Ernst Ligthart, Managing Director DijkstraVoermans advocatuur & notariaat

Zomaar een greep uit de pittige uitspraken die Ernst Ligthart deed in het interview die Ondernemen.blog.nl met deze sympathieke managing director van DijkstraVoermans advocatuur en notariaat had. Hieronder lees je het complete interview. Smullen!

Ernst Ligthart is een van de meest succesvolle advocaten van Nederland, heeft reeds menig ondernemer gered uit lastige situaties (mijzelf inclusief) en was afgelopen jaar een van de drie interim bestuursleden van Ajax. Hij is managing director DijkstraVoermans advocatuur en notariaat.  En absoluut geen saaie advocaat. Dat zal hieronder al snel duidelijk worden. Ondernemen.blog.nl (O) had de eer deze sympathieke ondernemer te interviewen. Hieronder een beknopte weergave van wat we bespraken. De Antwoorden van Ernst Ligthart worden aangeduid met EL. De vraag van Ondernemen.blog.nl met O.

O: vertel eerst eens wat over jezelf en je bedrijf.

EL: Ik ben Ernst Ligthart, 42 jaar, managing partner van DijkstraVoermans advocatuur en notariaat. Ik ben sinds 1995 advocaat en ben in mijn carierre doorgegroied naar de huidige positie waarbij ik ook leiding geef aan deze organisatie en de maatschap van advocaten en notarissen. Het mooie daaraan is de combinatie van onderhandelen en het pleiten en knokken in de rechtzaal enerzijds en anderzijds het hebben van de bedrijfsmatige focus op (oa  de winstgevendheid van) de organisatie. Zowel intern als naar buiten toe. Het zijn twee verschillende smaken die samen erg goed zijn.

O: Wat is in jouw ogen ondernemerschap?

EL: Ondernemerschap zie ik als de mouwen opstropen. Energie en visie. Een ondernemer is altijd bezig, ziet kansen en durft deze te gaan benutten. Hij is ook een doorzetter en neemt daarbij ook risico’s. Passie en energie zijn de sleutelwoorden. Ondernemers zonder die beide drivers zijn gedoemd om hun ondernemingen te zien mislukken. Persoonlijk kunnen ze slagen, maar als het om hun onderneming gaat, dan zal bij gebrek aan daadkracht en power het een heilloze weg worden. Natuurlijk is het hebben van een visie en een ondernemingsplan voorwaarde.

O: Hoe belangrijk is het MKB voor ons land? Graag jouw visie daarop.

EL: Heel belangrijk. Het is hoe je MKB definieert natuurlijk, maar Middenenkleinbedrijven zijn samen heel groot in Nederland. Men houdt elkaar in beweging en in stand en daarmee ‘rolt de euro’. Ik zie het als een hele belangrijke peiler van de conjuctuur en als advocaten en notariskantoor dat zich richt op MKB kan ik het weten. Je ziet momenteel trouwens ook de omgekeerde weg. Door faillissementen in het MKB zie je bedrijven die aan elkaar verbonen zijn elkaar meeslepen. Denk an de bouw en de aannemerij, maar ook aan de automotive. MKB is essentieel voor zakelijk nederland.

O: Wat zijn jouw belangrijkste drijfveren qua werkzaam leven?

EL: Dat mijn medewerkers, klanten en partners op mij kunnen rekenen. Samenwerken met DVAN en Ernst Ligthart betekent volle inzet en resultaat,. Ik zal nooit denken; o dat is ‘zomaar’ een klant, die zaak gaat zich zus en zo ontwikkelen, dat loopt wel’. Nee, altijd en overal kan je rekenen op volle inzet, deskundigheid en resultaat. Dat wil zeggen bijna 24/7. En altijd vechtend voor resultaat. Dat drijft mij. Daarnaast wil ik zakelijk met DVAN anders zijn dan anderen. Geen saaie halfcommited advocaat die heus zijn best wel doet, maar volledige commitment over en weer.

O: Wat is je zakelijke ambitie voor 2012?

EL: Gek genoeg is dat vooral stabiliteit. Groei is geen doel op zich voor de komende twaalf maanden. We hebben in 2011 onze vaste vestiging in Amsterdam gesloten om focus te leggen op de bakermat van DijkstraVoermans, Utrecht, Rotterdam en Eindhoven. Daarnaast wil ik persoonlijk in 2012 veel kennismaken met nieuwe klanten om deze kennis te laten maken met de ‘DVAN methode van advocatuur’. Ik ga dus actief gesprekken aan met MKB ondernemers en doe kennismakingen. Meer dan in 2011.

O: Wat zijn de grootste trends en ontwikkelingen op jouw vakgebied?

EL: Dat je ook bij ons nieuwe bedrijfsmodellen ziet. Goedkope varianten via internet. Modellen via het vrije web. Wat begonnen is in makelaardij en inmiddels het notariaat heeft bereikt, zie ik ook wel doorzetten richting advocatuur. Kennis is veel vrijer beschikbaar. De advocaat en notaris moeten het dus hebben van meer dan kennis. Het zijn van een soort van boekenkast is allang niet meer voldoende. Het gaat nu om échte toegevoegde waarde.

O: Wat is het grootste aandachtspunt op jouw vakgebied?

EL: Toegevoegde waarde. Je kan de beste wetenschapper zijn op een bepaald gebeid, maar de klant wil meer en is kritisch. Het gaat om branchekennis, ervaring en daadkracht. Als advocaat en notaris moet je een mannetjesputter zijn en van vele markten thuis zijn. Natuurlijk is dat van alle tijd, maar toch merk ik bij veel advocaten en notarissen in ons land nog dat hautaine en dat is killing in mijn beleving. Het hoger en middenkader van bedrijven instellingen en ondernemingen verjongt momenteel in rap tempo en die leiders willen ook een andere meer to-the-point aanpak. Geen gezeur en gezever, geen lange memo’s. Gewone taal en verantwoordelijkheid nemen. Geen kleine lettertjes dus, ook niet als advocaat. 

O: Wat heb jij/de organisatie waar je werkzaam voor bent gemerkt van de gevolgen van de crisis?

EL: Dat er gewoon toch heel veel mooie bedrijven het loodje hebben gelegd. Bedrijven ook waar voorheen iedereen een voorbeeld aan nam. Veel bedrijven ook die in de schijnwerpers stonden. Als je een opsomming maakt dan schrik je. Verder zie je dat de crisis toch ondernemers heeft verrast. Er is te laat gecorrigeerd. Zelfs nu nog zie je dat bedrijven plotseling een kostenfocus krijgen. Daarnaast zie ik trouwens ook heel veel bedrijven die het nog erg goed doen of juist nu als ondernemer succesvol zijn. Dat zijn overigens altijd niet-traditionele clubs of bedrijven die altijd al erg kostenflexibel zijn geweest. Ik denk aan Internetbased, maar ook confectie en innovatie.

O: Wat is jouw grootste zakelijke zorg voor 2012?

EL: Dat we als ondernemers elkaar aansteken met slechte verhalen en demotivatie, waardoor de markttoetreders wegblijven en nieuwe initiatieven uitblijven.

O: Welke drie adviezen heb je voor de overheid als het gaat het ondernemersklimaat in Nederland?

EL: 1. Laat ondernemers vrij. 2. Laat je niet bevriezen door alle internationale adviezen en zorgen (USA is geen Nederland als het gaat om regelgeving bijvoorbeeld). 3. Stuur harder op fraude en ‘zogenaamde ondernemers’ die het leven van ondernemers en consumenten misbruiken. Leg daar de focus. Snij de slechten eruit en de goeden zullen profiteren.

O: Is er nog iets wat niet aan de orde is gekomen en wat je toch graag zou willen delen met de lezers van Ondernemen.blog.nl?

EL: Als advocaat heb ik de nieuwtjes en primeurs van mijn klanten geheim te houden en over Ajax staat alles al in de krant. Maar wat ik echt geleerd heb in het afgelopen jaar als interim bestuurslid van Ajax is dat geschreven media echt onzin kunnen produceren. Ik ben van de ene in de andere verbazing gevallen en wat dat betreft: neem van mij aan: wat kranten schrijven (en wat internet klakkeloos overneemt) neem dat niet als waarheid of halve waarheid aan. Wat dat betreft ben ik ontwaakt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lees ook:Nieuw retailadvocatenkantoor rekent af zonder uurtje-factuurtje
Lees ook:Maatschappelijk verantwoord ondernemen levert geld op
Lees ook:Top 100 groene bedrijven gezocht
Lees ook:Ondernemers voor Ondernemers
Lees ook:Bedrijven slecht voorbereid op cybercriminaliteit

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.