“MKB veel te reactief”

0863446001263810854Ondernemen.blog.nl (O) had een interview met Freek Blextoon (FB). Dit jaar één van de drie genomineerden voor de titel Automotive Manager van het Jaar.  Hij is algemeen directeur (44) van de franchise organisatie GroupAuto die verschillende formules uitgeeft in de automotive branche. Hij stelt dat het MKB veel te lijdzaam en reactief is en onvoldoende zelf aan de bal wil zijn.

 

O: Wat is jouw grootste tip voor 2010 voor het MKB?

FB: Het MKB moet veel meer gaan ondernemen in plaats van ondergaan. Afwachten, twijfelen, reactief gedrag in plaats van kansen creëren en pakken. Wat zonde. Ik vind dat erg veel MKB-ers veel te passief zijn.

O: Wat maakt jou dan minder passief? Wat zijn dan jouw belangrijkste drijfveren als ondernemer?

FB: Spelen met creativiteit, samenwerken met ondernemers, succes. Ik zie mijn werk als een big boys game en probeer alle hoeken van het veld uit en probeer daarbij het veld steeds groter te maken.  Het geeft het mooiste gevoel wanneer je zelf in staat bent mede de spelregels van het spel te bepalen. Dat geeft een kick.

O: Maar je begeeft jezelf wel in een uiterst conservatieve branche. Namelijk de autobranche. Wat vind je zelf van de ondernemersgeest in die sector?

FB: Het is waar wat je zegt. In automotive land zijn ondernemers vaak niet proactief. Het zijn vaak werknemers die ‘voor zichzelf beginnen’ en dat is niet hetzelfde als ondernemen.

O: Nog spannende zakelijke ambities voor 2010?

FB: 100 franchisers erbij in drie formules, het uitrollen van onze nieuwe formules en vooral het verbreden van onze samenwerking binnen de branche. Wij “formuliseren”  de automotive markten. Daar is namelijk nog erg veel winst te behalen.  

O: Nog een slotwoord?  

FB: Het vrije kanaal zal het gaan winnen van de merkdealers. Samenwerking wint het van harde contractgebonden keurslijven. Gezond ondernemerschap gecombineerd met de kracht van samenwerken wint het altijd van het “gedwongen nering model”.

O:  Wat zijn de grootste trends voor autobedrijven en grossiers van auto-onderdelen en -materialen?

FB: Bestellen via internet en verregaande samenwerking binnen de keten (horizontaal met collega’s en verticaal met leveranciers en afnemers). Ook het ‘bijblijven’ op autotechnisch vakgebied is tegenwoordig niet meer vanzelfsprekend. Velen blijven achter en staan met een botte bijl te werken. Harder en langer werken is hun voorland. Voor het slijpen van de bijl maken ze geen tijd terwijl dat nu juist de enige oplossing was voor de situatie.

Lees ook:Antwoord op je ondernemersvragen via 100ondernemers.nl
Lees ook:Nieuw vakblad voor de autobranche
Lees ook:Mkb’er maakt zich meeste zorgen over wanbetaler
Lees ook:Verkleinen die kloof
Lees ook:Reeks Topdiners met topondernemers

Eén reactie op ““MKB veel te reactief”

  1. Edwin v.d. Poel

    Ja, Dit geldt zeker voor veel autodealers zijn ook veeal MKB’ers

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.