Verkoop duurzaam voedsel neemt toe

Nederlanders hebben  in 2010 in toenemende mate gekozen voor duurzaam voedsel. En dat is een goede ontwikkeling!

Het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie maakte vandaag bekend dat de omzet behaald met de verkoop van duurzaam voedsel (geproduceerd met respect voor mens, dier en milieu) in Nederland vorig jaar met bijna 30 procent is gestegen. In toenemende mate is de consument bereid om iets meer te betalen, voor een eerlijker product dat ook voor je eigen gezondheid vele malen beter is.

Het grootste aandeel (50 procent)  in de omzet wordt ingenomen door biologische voedselproducten, goed voor een bedrag van 675 miljoen Euro. Diervriendelijk geproduceerd vlees liet de grootste stijging zien, door bijna in omzet te verdubbelen. Dat type vlees heeft een keurmerk van de Dierenbescherming. De groei van de omzet werd gemeten bij alle afzetkanalen, inclusief supermarkten, consumptie buitenshuis en speciaalzaken.

Het lastigste blijft voor de consument om objectief te kunnen beoordelen of een product daadwerkelijk duurzaam is. Veelal moet je daarbij afgaan op de informatie zoals die door de leverancier op de verpakking wordt gecommuniceerd.  Daarnaast zal, net als bij de wasmiddelen destijds, de echte doorbraak pas komen wanneer er niet langer sprake is van prijsverschil tussen duurzaam en regulier voedsel.

PS: heb je al gestemd op je favoriete Onderneemster van het Jaar? Ik houd me aanbevolen uiteraard voor je stem. Ik lig op dit moment, ongelooflijk maar waar, op een tweede plaats! Er kan elke dag tot 23 mei gestemd worden. Zou het zeer waarderen.

Lees ook:Supermarkten diervriendelijker
Lees ook:Dienst-economie in opmars
Lees ook:‘Duurzame’ kledinglabels niet geliefd
Lees ook:Nederland raakt achter in Cleantech
Lees ook:Personeel verkiest mobiliteitsbudget

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.