“Door crisis dreigen nieuwe Heineken, Shell en Philips voortijdig te sneuvelen”

SjoerdDe gamingindustrie in Nederland groeit snel. Utrecht is de bakermat aan het worden van al deze creatieve geesten. Zo ook voor het sympathieke, succesvolle creatieve gamebureau Monobanda. Ze slepen de ene na de andere ondernemersprijs in de wacht. Ondernemen.blog.nl interviewde daarom Sjoerd Wennekes  (SW) (27) , CEO en een van de oprichters van Monobanda.

Logo_monobanda_RGBMobobanda

Monobanda maakt spelen die zich afspelen op het grensgebied van de echte en de virtuele wereld. Met andere woorden: de mensen van Monobanda combineren (of liever: fuseren) deze twee werelden zodanig dat er een mooie, speelse of poëtische interactieve ervaring ontstaat.

Zo hebben ze onder andere unieke software ontwikkeld waarmee het mogelijk is om een hele auditieve laag te leggen over een stad of een beurs. Als ik dus voortaan als bezoeker langs een bepaalde stadsattractie of beursstand loop kan ik via mijn mobiele telefoon mooie verhalen rondom deze locatie/standhouder horen etc.

Toekomst

Monobanda is een prachtvoorbeeld van zeer positief ingestelde jonge mensen die juist niet gebruik willen makenvan de gebaande paden maar juist vanuit hun eigen hart en passie ondernemen. Doordat ze dit combineren met een fikse dosis out-of-the-box denken en creativiteit ontstaan de mooiste dingen. Kortom, ja ik denk dat we nog veel van dit bedrijf en zijn oprichters gaan horen in de toekomst! En nee, ik heb geen banden met de oprichters. Wel een keer een voordracht van hen mee mogen maken en een biertje met ze gedronken. Ik kan je aanraden hetzelfde te doen. Ook nog eens zeer leuk gezelschap. En daarmee heb je al 50% van de succesfactor van een bedrijf te pakken volgens mij. Prettig zakendoen met elkaar is een groot goed.

O: Wat is jouw grootste zakelijke zorg voor 2010 voor je eigen bedrijf?

SW: Dat is toch de crisis. We hebben nu al een paar keer meegemaakt dat grote projecten op het allerlaatste moment toch niet doorgingen omdat onze opdrachtgever zelf financiële problemen had gekregen. Onze projecten zijn vrij kostbaar en zeker in tijden dat het wat minder gaat, zie je dat er op dit soort zaken wordt bezuinigd. Dus het is nu echt afwachten hoe de recessie zich gaat ontwikkelen. Is het al bijna afgelopen of krijgen we nog een klap te verwerken?

Er zijn door de recessie al aardig wat bedrijven kopje onder gegaan, en dat zullen er nog wel meer worden. Hoewel ik er van overtuigd ben dat het belangrijk is dat om de zoveel tijd het kaf van het koren wordt gescheiden, is het ook goed mogelijk dat veel starters hier de dupe van zullen worden. Bedrijven die zich nog niet hadden kunnen wapenen tegen veel verliezen. Het zou zonde zijn als hierdoor vroegtijdig een einde zou komen aan de nieuwe Shell, Philips of Heineken.

O: Wat is het grootste aandachtspunt voor het MKB op jouw vakgebied?

SW: Het is raar om te zien hoe weinig mensen zich nog bewust zijn van wat je allemaal met games en interactieve media kunt doen. Het hele idee dat games alleen maar voor vettige pubers zijn die het liefst de hele dag alles willen kapot schieten, blijft een ernstig en hardnekkig misverstand. Er is zo vreselijk veel meer mogelijk. Juist doordat het nog zo weinig zakelijk toegpast wordt, zijn er grote quick wins in het bedrijfsleven mee te behalen. Het verrassend effect is enorm.

O: Wat zijn de grootste trends voor het MKB op jouw vakgebied?

SW: Er komen in Nederland steeds meer leuke kleine game-studio’s bij. Dat vind ik een leuke ontwikkeling. Deze studio’s durven dwars tegen de grote stromingen in te gaan en ze komen vaak met hele goede en innovatieve games aanzetten.

O:  Zijn ondernemers in Nederland bevlogen, begeesterd genoeg? Hebben ze genoeg durf en drive? Graag een toelichting op je antwoord.

SW: Dat denk ik wel. Er zijn heel veel bedrijfjes in Nederland en er wordt ook vrij veel gedaan aan innovatie hier. Nederlanders zijn vaak mensen die het niet erg vinden om de wereld te veroveren, of het op z’n minst willen proberen.

O: Welk verzoek heb jij aan de overheid als het gaat om het ondernemersklimaat? Of wat zou je ze willen meegeven?

SW: Er is een soort vreemde drang naar nostalgie. Het rare en vertekende beeld van Nederland uit de jaren ’50 voldoet opeens als ideaalbeeld. Langzamerhand begint het om te slaan naar een soort xenofobie voor alles dat ‘vreemd’ is. Terwijl al eeuwen lang de allergrootste kracht van Nederland de internationale handel is. Juist alles dat vreemd is heeft zich altijd thuis gevoeld in Nederland, dit heeft ervoor gezorgd dat wij zo’n ontzettend rijk land zijn. Het zou vreselijk zonde en dom zijn als we ons landje opeens gaan afzonderen van de rest van de wereld. Natuurlijk is het makkelijker om in de verdediging te gaan in deze tijden van snelle veranderingen en turbulentie, maar het zal zeker ten koste van het ondernemerschap gaan. Steeds minder mensen zullen zich nog in Nederland willen vestigen.

O: Wat is jouw eigen zakelijke ambitie voor 2010?

SW: In 2010 wil ik graag ‘de volgende stap’ met Monobanda zetten. We zijn anderhalf jaar geleden gestart en ons bedrijfje is mooi aan het groeien. Zoals het er nu naar uitziet kunnen we dit jaar de stap van VOF naar BV zetten, de voorspelling is dat we daar dit jaar genoeg omzet voor gaan draaien.

O: Wat zijn jouw belangrijkste drijfveren als ondernemer? Waarom ben je ooit begonnen?

SW: Het allerbelangrijkste is de vrijheid die je creëert. We kunnen zelf bepalen wat we doen, voor wie en wanneer. We hebben de totale vrijheid om onze eigen projecten op te zetten en voor de projecten die we in opdracht doen, worden we gevraagd vanwege onze creativiteit en onze vrijheid. Het idee om voor een baas te moeten werken en steeds maar weer verantwoording te moeten afleggen, dat lijkt mij helemaal niets.

Een tweede belangrijke reden was dat wij zelf heilig in ons idee van tastbare games geloven, en voor zover we wisten was er nog geen bedrijf dat dit deed. En zeker niet eentje waar wij op een hoge positie binnen zouden kunnen komen. De positie van conceptontwikkelaar is toch een van de hoogste.

O: Waar haal jij vooral jouw inspiratie vandaan? Heb je een bron van inspiratie?

SW: Inspiratie komt bij mij eigenlijk overal vandaan. ViaHet Financieele Dagblad, ondernemen.blog en andere sites lees ik vrij veel over allerlei verschillende ondernemers. Dit is zeer inspirerend allemaal. Daarnaast zijn mijn collega’s zeer inspirerend, ze komen vaak met geweldige ideeën en oplossingen aanzetten.

O: Hoe ga je met de balans privé-werk om? Veel ondernemers worstelen hiermee. Hoe is dit bij jou en hoe bewaak jij één en ander?

SW: Dat is altijd een moeilijke balans. Zelf denk ik dat elke starter zich er bewust van moet zijn dat je de eerste paar jaar eigenlijk alleen maar met je bedrijf(je) bezig bent. Maar neem alsjeblieft wel genoeg rust en vrije tijd. Je werkt echt veel efficiënter als je uitgerust bent. Op de lange termijn is het veel voordeliger om een dag extra vrij te nemen dan altijd maar tot diep in de nacht door te werken.

O: Wie zijn jouw grootste voorbeelden als ondernemer? Noem er twee.

SW: Hoe één van Nederlands’ meest succesvolle designers Marcel Wanders zijn bedrijf heeft ingericht en opgezet vind ik erg bewonderenswaardig. Hij doet projecten over de hele wereld en heeft genoeg mensen in dienst om dit allemaal te kunnen doen én deze mensen willen ook nog eens allemaal onder zijn naam werken.

Daarnaast vind ik de jongens van Google ook een fantastisch voorbeeld. Ze blijven heel dicht bij hun eigen normen en waarden, en laten zien dat je met een hoop vrijheid binnen je bedrijf toch een groot winstgevend imperium kunt opzetten.

 

Meer Monobanda? Ze zijn te bereiken via www.monobanda.nl en ook op de volgende sociale media:

Facebook: www.facebook.com/group.php?gid=32420128274
Twitter: http://twitter.com/monobanda
Vimeo: www.vimeo.com/monobanda/videos
YouTube: www.youtube.com/user/Monobanda
Flickr: www.flickr.com/photos/monobanda/

Sjoerd zelf is ook nog te vinden op LinkedIn: www.linkedin.com/in/sjoerdwennekes

Lees ook:Eurlings beloont twintig innovatieve klimaatideeën
Lees ook:Schadeketen in Nederland zet als eerste social media strategisch in
Lees ook:Even testen of ik een nieuwe onderneming wil starten!
Lees ook:Gouden Impuls
Lees ook:MKB mist kansen door angst voor Cloud Computing

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.