Luc van Bussel: “BOVAG is het grootste heilige huisje”

 “Never waiste a good crisis. De automotive branche is een branche met teveel heilige huisjes. BOVAG is het grootste heilige huisje. Dealers hebben hun langste tijd gehad en Nederland is HET MKB land van de wereld.”

Dit is een aantal pittige uitspraken die Luc van Bussel (47 jaar), CEO van The Alwaysbemobile Company deed in het interview dat Ondernemen.blog.nl met hem had. Wederom dus een ondernemer aan het woord met een duidelijke eigen mening en visie. Daar houden wij van.

Van Bussel is een van de meest succesvolle, innovatieve en spraakmakende ondernemers uit de autobranche. Hij geeft al jaren leiding aan The Alwaysbemobile Company, een onafhankelijke automotive holding. Wellicht beter bekend van Profile Tyrecenter, JAMES Auto & Service, Autoglaz en AH Autoschade Herstel.

De antwoorden die Luc van Bussel geeft worden voorafgegaan door LvB. De vragen van Ondernemen.blog.nl door O.

O: Wat is in jouw ogen ondernemerschap?

LvB: Dingen bedenken en doen waar klanten blij van worden. Concreet. Permanente Innovatie is de kern van ondernemerschap. Innovatie waar klanten blij van worden leidt tot (omzet)groei en winst. Winst is nodig om te innoveren. De innovatiecirkel is daarmee rond.

O: Hoe belangrijk is het MKB voor ons land? Graag jouw visie daarop.

LvB: Nederland is MKB. Nederland heeft (volgens mij) het hoogste BBP per KM2 land. Als Nederland een winkel zou zijn, hebben we een enorme omzet per KM2. Onvergelijkbaar met andere landen in de wereld. Onze enorme exportpositie is daar ondermeer een belangrijke component van. Nederland is het MKB land.

O: Wat zijn jouw belangrijkste drijfveren qua werkzaam leven?

LvB: Groei. Groeien is de belangrijkste drijfveer. Geen groei betekent geen succes. Succes is waar het zakelijk gezien om draait.  De rest is ‘proza’. Succes is een werkwoord. Het staat voor ‘geslaagd’. Een missie is geslaagd als er verkoopsuccessen zijn. De beste garantie voor groei en succes is Innovatie. Feitelijk is creativiteit de onderliggende drijfveer. Mensen onderscheiden zich als ‘human species’ door creativiteit. Creativiteit is vaak het resultaat van ontevredenheid: het kan altijd beter.

O: Wat is je zakelijke ambitie voor 2012?

LvB: Het realiseren van onze doelstellingen in 2012. We leggen de lat altijd torenhoog. Onze missie is altijd stevige groei. We zijn in de afgelopen jaren geprezen voor onze groei als FD Gazelle en in 2011 zelfs met een FD Gouden Gazelle Award als grootste groeier in de provincie Utrecht (categorie grote bedrijven). De ambitie 2012 is derhalve gelijk aan onze missie 2012: het doel realiseren.

O: Wat zijn de grootste trends en ontwikkelingen op jouw vakgebied?

LvB: De liberalisering van de onderhoudsmarkt. Met de wijziging van de EU wetgeving per 2002 (Monti) is de onderhoudsmarkt voor automobielen sterk aan verandering onderhevig. Het einde van de dealer als monopolist in onderhoud is nabij. Ieder professioneel autobedrijf kan nu nieuwe en oudere auto’s onderhouden. Dat werd tijd. De automotive branche is een zwaar verouderde autobranche met te veel heilige huisjes. De BOVAG is het grootste heilige huisje. De BOVAG belemmert innovatieve bedrijven door ze (zoals ons) uit te sluiten, richt zich zelf tot de consument als commerciële partij en denkt permanent alle wijsheid in pacht te hebben. De BOVAG zou een voorbeeld moeten nemen aan andere brancheverenigingen en INNOVATIE centraal moeten stellen. Echter, voor ons als onafhankelijk onderhoudsbedrijf in banden, velgen, APK, onderhoud, schade en glas liggen we niet wakker van de heilige huisje. Ze stimuleren ons iedere dag om het verschil te maken. De klant wacht hier al 125 jaar op.

O: Wat is het grootste aandachtspunt op jouw vakgebied?

LvB: De kwaliteit van onze mensen, de kwaliteit van onze service en de kwaliteit van onze systemen. De combinatie van deze drie factoren bepalen in hoge mate ons succes. Daarom hebben ze altijd onze primaire aandacht. Het begint met de juiste mensen op de juiste functie, taak en verantwoordelijkheid. De juiste service is daar vaak het beste resultaat van. Zonder zeer complexe ICT systemen die snelheid, gemak en shopping fun stimuleren is een bedrijf niet meer levensvatbaar. Daarom zijn we 24/7, real time en just in time.

O: Wat heb jij/de organisatie waar je werkzaam voor bent gemerkt van de gevolgen van de crisis?

LvB: We groeien harder. We zijn een beter en goedkoper alternatief op de traditionele partijen, denk aan dealers, denk aan dealerholdings. Als je beter en goedkoper bent is crisis een goede voedingsbodem voor snellere marktwijzigingen. ‘’ Let’s never waiste a good crisis’ is dan ook ons motto. We realiseren ons dat, gezien alle marktveranderingen, de crisis een versneller is. Ons probleem is om op tijd het juiste, complete en kwalitatieve alternatief te bieden op de klassieke partijen. Dat is onze missie.

O: Wat is jouw grootste zakelijke zorg voor 2012?

LvB: De euro-crisis, de bankencrisis, de recessie, het consumentenvertrouwen en de overheidsschuld, de maatregelen die het Kabinet moet nemen om de overheidsschuld terug te dringen of te beperken. De combinatie van al deze factoren zijn geen goed nieuws voor consumenten en ondernemers. Aangezien ondernemers blijven bestaan bij de gratie van het consumentengedrag, is er alles aan gelegen om snel een vitaler, economischer en duurzamer Nederland te bouwen.

O: Welke drie adviezen heb je voor de overheid als het gaat het ondernemersklimaat in Nederland? Indien je vindt dat de overheid het helemaal goed doet, dan horen we ook graag waarom.

LvB: Ga door met het op orde brengen van de staatsschuld, maar zorg dat banken veel meer ondernemersrisico’s kunnen nemen. (financieringen)

Ga door met vermindering van regel en lastendruk voor ondernemers, maar ook particulieren.

Ga door met het bouwen van een kleinere overheid, maar blijf investeren in onderwijs, zorg en veiligheid.

Op 26 april is Luc van Bussel te horen als inspirator op The Match. Het grote tweejaarlijkse automotive congres van Automotive Insiders waar circa 450 directieleden en managers uit de gehele autobranche (vanuit diverse branchesegmenten; lease, sales, aftersales, schade, demontage, recycling, fleet, aftermarket) samenkomen. Hij spreekt als hoofdspreker in de Aftersales Improvement Room over het thema: “focus op winst. focus op je bedrijfsmodel” Mis dit niet. Hij heeft vast weer vuurwerk in petto. Je kunt je hier aanmelden.

 

 

 

 

 

 

 

 

Lees ook:Reeks Topdiners met topondernemers
Lees ook:Teveel haantjes in China?
Lees ook:Nicole Spenkelink (A.A.S.) “Wie kiest, heeft succes!”
Lees ook:“MKB veel te reactief”
Lees ook:Rob Polman (Bovemij) “Besteed je aandacht daar waar het nodig is”

Eén reactie op “Luc van Bussel: “BOVAG is het grootste heilige huisje”

  1. Piet Bergsma

    Lijkt een goed verhaal, zoals altijd weet van Bussel zichzelf uitstekend te verkopen. Waar ik nou benieuwd naar ben is naar het marktaandeel in de Aftersales van de universelen/ketens versus officiële dealers voor 2002 en nu. Die cijfers zullen Van Bussels verhaal toch wel wat afzwakken. Zijn succes en dat van de Always be Mobile boys (waarom zo’n achterlijk lange en ook nog Engelse naam??)zit hem meer in de redelijk succesvolle verkoop van franchiseformules, ik zie Van Bussel nog niet zelf een paar banden verkopen! Wat hij knap heeft gedaan is een deel van de in de markt al aanwezige niet-merkgebonden automotive georiënteerde bedrijven onder 1 franchisehoed brengen. Daarmee doet hij feitelijk exact hetzelfde dan de door hem zo verfoeide en zogenaamd gesloten fabrikant – dealerketen. En dat is: een merk in de markt zetten en op grond van dat merk meerwaarde scheppen. Profile Tyrecenter is een merk en Van Bussel houdt dat merk goed in de lucht door de aangesloten bedrijven bepaalde standaards op te leggen, net zoals iedere fabrikant dat doet. Het klinkt allemaal heftig maar iets innovatiefs kan ik er niet in ontdekken, eerder het tegendeel. het blijft daarom uiterst zwak om elke keer maar weer tegen en over de concurrentie te fulmineren terwijl jezelf precies hetzelfde doet. Bah!

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.