Categorie: "Geen rubriek"

Consument steeds moeilijker te verleiden

Ondernemers merken het al veel langer. De consument is steeds moeilijker te verleiden. De consument wil verrast worden. Zo werden klanten afgelopen zaterdag bij Firezone in Brielle op ludieke wijze getrakteerd op heerlijke verse Italiaanse koffie. Bij aankomst op het tankstation stond daar de rijdende eend “2CV d’Espresso”. Deze eend, die de Rally Parijs-Afghanisatn-Parijs met verve in de jaren 70 doorstond, is nu omgebouwd tot Illy Espressobar. Deze unieke actie maakte dat de klant in Italiaanse sferen wegreed. Het verrassingseffect was zeker aanwezig!
In tijden waarin de consument veeleisender is, wordt de creativiteit van ondernemers om de consument voor zich te blijven winnen belangrijker.

Peter Groen, directeur Firezone vertelt: “naast het verrassingseffect willen we onze klanten graag een positief gevoel geven”.

Opkomst onbemande tankstations

De laatste jaren zijn de brandstofprijzen enorm gestegen. De tijden dat de brandstof nog enigszins betaalbaar was zijn voorbij. Ondernemers merken dit steeds vaker. Door de hoge brandstofprijs komen er meer onbemande stations bij. Doordat er geen kosten voor personeel en winkel zijn kan er korting gegeven worden op de literprijs. Voor de consument natuurlijk een groot voordeel, want dit bespaart hen maandelijks een hoop geld. Ik zie om mij heen dat exploitanten van bemande pompshops daarom naar andere manieren zoeken om omzet te genereren. Het shop-in-shop concept wordt steeds verder uitgerold. Zo zet Shell in op Deli2Go, Texaco kiest voor GoThe fresh way, Esso werkt samen met Delifrance en BP heeft Wild Bean Café. Voor werknemers die zakelijk veel kilometers maken omdat zij tanken waar ze willen lunchen fantastisch nieuws. Maar de consument is hier toch minder gevoelig voor en weet de weg naar onbemande tankstations nog volop te vinden. Voordeel van de onbemande tankstations is dat het gemakkelijk en snel tanken is wat weer tijdswinst oplevert ten opzichte van het bemand tanken.

Peter Groen directeur Firezone, (Firezone is een netwerk van onbemande tankstations) merkt vooral dat in deze dure tijden de prijs doorslaggevend is, mensen tanken prijsbewust.
Bemande stations hebben het steeds zwaarder. Je ziet dat zelfs bemande stations meer korting geven en het verschil met onbemande stations een stuk minder is dan een paar jaar geleden, toen er gerust 7 cent verschil tussen zat.
Van bemande stations word een hoge service verwacht en er zijn genoeg bedrijven en/of garages die dat niet meer kunnen of willen doen naast hun core business. Firezone geeft dan de mogelijkheid om de ondernemer van zijn station te ontzorgen. We regelen dan alles van onderhoud, vergunningen tot acties organiseren. Zo kan het bedrijf zich weer richten op zijn core business maar behoud wel zijn tankstation voor de deur.

Managementgedoe enzo…

de onderneemster die moet leren managen

Een paar blogposts geleden vertelde ik jullie over die zakelijke relatie van mij die een paar dagen met mij op de zaak met mij meegelopen heeft.  On the job heeft hij me enorm geholpen met de worstelvraag hoe ik bepaalde zaken zoals agendabeheer, monitoren van werkdruk, delegeren etc. beter kon managen. Een echte aanrader! Want al dat vervelende managementgedoe, als ondernemer vind ik dat het minst leuke maar het is toch wel erg belangrijk! Uiteindelijk zeker ook voor het plezier van het hele team en de ondernemer zelf.

Vergaderen 2.0 in duurzaam Athlon Flex Centre

De grootste leasemaatschappij van Nederland, Athlon Car Lease Nederland, heeft zojuist voor haar klanten een heus Flex Centre geopend. In dit Centre kunnen klanten en medewerkers van de klanten tegen een zeer kleine vergoeding gebruik maken van flexibele werkplekken en diverse vergaderingzalen. Het hele concept is cradle-to-cradle uitgevoerd en bevindt zich vlakbij Schiphol op Schiphol-Rijk. Armand van Veen, Algemeen Directeur van Athlon Car Lease Nederland: “De opening van dit Athlon Flex Centre past in onze strategie om een one-stop-shop te worden voor onze klanten. In dit geval gaat het om het invullen van hun wens om tussen afspraken door zelfstandig te werken, met zijn tweeën af te spreken voor een zakelijk overleg, of een vergadering te houden.”

Ik ren, jij rent, wij rennen

Nike heeft een onderzoek gedaan. Vrouwen die sporten zijn succesvoller en denken in ieder geval ook zelf dat sporten hen succesvoller maakt in hun carriere! Ik sluit mij daar gevoelsmatig helemaal bij aan. Als ik weer eens ‘s ochtends heel vroeg gerend heb, lijkt het net of ik iedereen voor ben en de batterij helemaal weer opgeladen is en die dag lijk ik ook beter te presteren dan op andere dagen. Terwijl op dagen waarop je ook wel aan het rennen bent maar dan meer ‘on the job’ je dat gevoel een stuk minder hebt. Gek. Want rennen is toch eigenlijk rennen?! De zakenvrouwen die ik ken en die net als ik ook echt plezier hebben in beide vormen van rennen, sporten inderdaad ook best fanatiek als de agenda het toelaat.

Sterke groei van payrollingbedrijven

Vanwege de onzekerheid over de groei van de economie zijn werkgevers niet meer zo happig op het aannemen van vast personeel. Dit is terug te zien in de cijfers van de Vereniging van Payroll Ondernemingen (VPO). De omzet over contracten voor bepaalde tijd groeide in het tweede kwartaal met 18%. De verwachting is dat er in 2012 bijna 180.000 werknemers via payrollbedrijven aan het werk zijn.