Categorie: "Geen rubriek"

Ik wil alleen de ondernemer!

Waar ik me de afgelopen tijd echt over heb verbaasd, is hoe respectvol opdrachtgevers kunnen zijn voor jou als ondernemer qua keuzes die je maakt in de bedrijfsvoering. Hoe fout die soms ook mogen zijn. Maar hoe goed bedoeld en paradoxaal ook, die mate van respect is niet altijd in het belang van jou als ondernemer.

Hoe houd ik mijn winkel aantrekkelijk? Alles over winkelinrichting.

Gastblog van Marieke van Gorchum.

De komende jaren zal het aantal winkels flink afnemen. Deze trend wordt met name ingezet door een toenemend aantal thuiswinkelaars, die thuis achter de computer boodschappen doen en cadeaus kopen. Een koerier laten komen is immers veel comfortabeler dan zelf de deur uit gaan, zeker met dit koude weer! Een fysieke winkellocatie wordt echter vaak nog wel op prijs gesteld, ook al is deze niet altijd even winstgevend. Een trend dus om als ondernemer rekening mee te houden. Hoe zorg je er dan toch voor dat deze zo goedkoop maar toch aantrekkelijk mogelijk blijft?

Compact en knus

Een van de belangrijke trends van de afgelopen jaren was die van het hebben van veel fysieke (winkel)ruimte. Grote winkelpanden moesten de klant de ruimte geven om voldoende naar zijn of haar ideeën naar de gewenste producten op zoek te gaan. Ondernemers gaven hier vervolgens gehoor aan. Zoveel ruimte kost echter ook geld, en daarvan is er nu eenmaal wat minder in tijden van economische crisis. Om die reden zien we vaak dat bedrijven verhuizen naar kleinere panden om kosten te besparen, zeker wanneer het personeelsbestand is ingekrompen. Zo’n noodzakelijke ingreep hoeft geen ramp te zijn, maar kan zelfs een kans zijn voor veel ondernemers. Een compacte ruimte dwingt u een beperkt aantal producten op te stellen, en daardoor om u te focussen. De kans is bovendien klein dat de klant in dat geval deze producten over het hoofd zou zien. Verschillende winkelinrichtingen zijn hierbij mogelijk. U kunt u hierbij altijd laten adviseren door een professioneel bedrijf. Denk echter altijd vanuit de klant, en minder vanuit uw eigen organisatie!

Kies een slimme locatie

Een locatie is wellicht het allerbelangrijkst, zeker met het oog op de toekomst. Denk bijvoorbeeld aan de binnensteden, de bedragen die hier voor panden gevraagd worden zijn soms astronomisch, zeker in de grotere steden. U moet uzelf afvragen of u hier wel wilt zitten, zeker wanneer u een aanbod aan producten hebt waar klanten speciaal voor naartoe zouden komen, of wanneer elders soortgelijke (speciaal)zaken al geclusterd zijn. Of denk bijvoorbeeld aan de verkoop van meubels of andere grote en zware producten. Klanten hebben geen zin om deze naar hun auto in een parkeergarage te sjouwen, en zijn daarom aangewezen op uw leverservice. Een service waar vaak geld bij moet, of uw producten onnodig duurder maakt. In sommige gevallen is het daarom slimmer om u als ondernemer te vestigen op een bedrijventerrein, al dan niet met concurrenten om u heen.

Laat u informeren naar de ontwikkelingen

Hoe dan ook is de winkelbranche flink in beweging. Dit vraagt het nodige van ondernemers, niet in de laatste plaats om zich aan te passen. Het is daarom dan ook verstandig om u goed te laten informeren bij brancheorganisaties, of bijvoorbeeld uw gemeente naar de mogelijkheden van een eventuele vestiging. De Kamer van Koophandel of de regionale MKB afdeling kan u altijd te woord staan, zeker als u hier lid van bent. Een consultantbureau behoort natuurlijk ook tot de mogelijkheden, hier hangt echter vaak een prijskaartje aan, een prijskaartje dat voor kleine ondernemers onbetaalbaar blijft.

 

B2B Social Media trends voor 2012

In deze blogpost even een terugblik met een hoog vooruitkijkgehalte: social media. Lange tijd is er minachtend  gedaan over het nut, de noodzaak en zin van social media. In 2012 wordt social media steeds meer geïntegreerd in zakelijke toepassingen en gebruik.

Weg met het kantoor, lang leve het Werkhuis

Af een toe heeft het opfrissen van onze Nederlandse taal een zetje nodig. Zullen we in dat kader vanaf nu het woord ‘Kantoor’ in de ban doen met z’n allen? Het woord is zoooo jaren nul, zooooo emotie- en karakterloos en zoooo juffrouw-jannie-jiskefit achtig. Waarom niet het woord ‘Werkhuis’  ervoor in de plaats introduceren? Okay kids, mama gaat zo even naar het werkhuis. Klinkt toch een stuk vriendelijker, begrijpelijker en toegankelijker?

Bedrijven kunnen nu certificaat duurzaam repareren behalen

De stichting Duurzaam Repareren gaat bedrijven in de automotive toetsen en certificeren op milieuvriendelijkheid. Dealerbedrijven, onafhankelijke  garagebedrijven, schade- en glasherstellers en banden- en velgenspecialisten kunnen de consument duidelijk maken dat zij het niet alleen goed voor hebben met
de klant, maar ook met het milieu. Veel werkzaamheden in de autobranche zijn milieubelastend. Het herstellen van een schade veroorzaakt bijvoorbeeld een CO2  uitstoot van maar liefst 75kg. Met jaarlijks ruim één miljoen schadereparaties in Nederland zijn al 75.000.000 bomen gemoeid om deze uitstoot te compenseren!

De overheid vervult een voorbeeldfunctie op het gebied van onderhoud en reparaties aan de dienstvoertuigen. Onlangs heeft zij de criteria  vastgesteld waaraan het onderhoud van haar voertuigen op gebied van duurzaamheid moet voldoen. Dit is een directe trigger geweest voor de oprichting van de
stichting Duurzaam Repareren om het geleverde onderhoud te gaan certificeren. Met onderhoud wordt bedoeld: onderhoud, banden, reparatie, glasherstel en schadeherstel.  Het bedrijfsleven wil het goede voorbeeld van de overheid volgen. Door de deelname van enkele leasemaatschappijen en fleetowners in de stichting kan het bedrijfsleven aanvullende eisen en wensen  inbrengen in de normering. Voldoet een autobedrijf aan de ’Duurzaam Repareren’ norm, dan levert men klip en klaar een product dat aansluit op de wensen van de markt ten aanzien van duurzaamheid. De toetsing wordt uitgevoerd door DEKRA een internationale expertise- en certificeringsorganisatie. De ANWB denkt vanuit haar rol als belangenbehartiger van (auto)mobilisten constructief mee over de optimalisering van het keurmerk. De stichting start de certificering met een pilot, waarmee de normen aan de praktijk zullen worden getoetst. Onlangs is overeenstemming bereikt met The Alwaysbemobile Company.

Milieuvriendelijke autobedrijven kunnen herkend worden aan het muurschildje van Duurzaam Repareren, maar staan ook vermeld op de website van de stichting. Hier staan ook de bedrijven vermeld die er voor hebben gekozen het wagenpark duurzaam te onderhouden.

Nederland een op- en overslagdepot rijker voor motorbrandstoffen

Nederland is een op- en overslagdepot rijker voor de  opslag van maar liefst 22 miljoen liter motorbrandstoffen. Dit depot is  gevestigd aan de nieuwe Zuiderzeehaven te Kampen en is een initiatief van  Salland Olie. Het is voor het eerst in Nederland dat een onafhankelijke partij van meet af aan, compleet in eigen beheer, een eigen opslag van dit formaat in  ons land heeft laten bouwen.  Het nieuwe depot stelt Salland Olie in staat de steeds groter wordende hoeveelheid door haar te distribueren motorbrandstoffen over  diep vaarwater aan te voeren, op te slaan en vervolgens in tankauto’s naar de uiteindelijke bestemming, vooral tankstations, te vervoeren. Salland Olie is de  organisatie achter de landelijk sterk groeiende keten van onbemande  tankstations Firezone, onderdeel van Delek Europe. Er zijn inmiddels bijna 100 Firezone tankstations in ons land en dat moeten er volgend jaar 125 worden.

Peter Groen, directeur Salland Olie: ”Ik ben er reuze trots op dat we nu ons eigen depot hebben. Alleen vrees ik nu reeds dat dit depot,  door onze groei, binnen vijf jaar alweer te klein is.” “Verder klopt het gewoon  van alle kanten. Zo zijn we de afgelopen weken, tijdens de proefperiode waarin  de eerste vullingen met brandstof plaatsvonden, geen enkel punt van aanpassing  tegengekomen.”

Salland Olie is vier jaar bezig geweest met de  voorbereidingen van het depot. De daadwerkelijke bouw hiervan heeft exact op schema plaatsgevonden en nam precies een jaar in beslag.

Voordelig benzine tanken

Als er een auto voor de deur staat is het toch wel erg makkelijk om alles met de auto te doen. Maar dan kan het benzineverbruik ongemerkt behoorlijk oplopen. En benzine is duur. Bovendien wordt bij korte afstanden relatief veel brandstof verbruikt.
Consumenten en ondernemers merken dit al langere tijd. Het is daarom een goed idee om je op de brandstofprijs te oriënteren. Er is een groot verschil in brandstofprijzen langs de snelweg en elders in het land. Via de site goedkooptanken.nu kunnen de brandstofprijzen van tankstations in Nederland én België worden vergeleken. U kunt uw postcode en de gewenste brandstof opgeven en er volgt een overzicht van de brandstofprijzen bij u in de buurt.

Deze site zet de automobilist als prijsspotter in. Zij spotten de actuele brandstofprijzen en voeren ze in. Hiernaast is het ook mogelijk om goedkoop te tanken bij de steeds vaker opduikende onbemande tankstations, zoals Firezone. Zij bieden brandstof aan tot soms wel 12 eurocent onder de gemiddelde landelijke adviesprijs. Op www.onbemandetankstations.nl kun je, door je eigen adres op te geven, zoeken of er bij jou in de buurt een onbemand tankstation te vinden is.

Naast het aanbieden van goedkope brandstof doet Firezone er ook alles aan om ludieke acties te bedenken voor haar klanten. Zo organiseren ze NK Autotreks waar een tankpas ter waarde van 500 euro te winnen valt.

Peter Groen, directeur Salland Olie: “brandstof is een grote kostenpost op ieders budget. De meesten
zien het als een noodzakelijk iets, niet iets wat je direct voor je plezier aanschaft. We hopen door middel van onze ludieke acties en natuurlijk voordelige prijzen de tanker toch een positief gevoel te kunnen geven”.