Keesing Games aan het woord

Andre van Remmerden, managing director Keesing Games

“De grote uitdaging voor de komende jaren voor de casual gaming business is de marketing en het daadwerkelijk geld verdienen met de online games.” We spraken met Andre van Remmerden, de Managing Director van Keesing Games.

Keesing Games is een jong gamebedrijf dat gevestigd is op het Mediapark in Hilversum. Sinds 2008 werkt Keesing Games aan de ontwikkeling van verschillende spelplatforms. Een van hun sterke punten is hun in-house expertise: omdat ze zowel game developers als game designers in dienst hebben zijn ze in staat om alle spellen zelf te ontwikkelen.

O: geef aub even een korte beschrijving van jezelf

AvR: Mijn naam is Andre van Remmerden, ik ben getrouwd en heb 2 zonen van 9 en 12 jaar. Ik ben sinds maart 2010 werkzaam bij Keesing Games als Managing Director. In deze functie heb ik de dagelijkse leiding over het bedrijf en stippel ik samen met het management team de koers uit. Kernwoorden hierbij zijn communicatie, focus, strategie, organisatie en rolverdeling.

Van oorsprong ben ik ondernemer: in 1994 begon ik een bedrijfje op het gebied van database management. Dit bedrijf groeide in een paar jaar van 5 tot 50 werknemers. In 2000 verkocht ik mijn bedrijf aan het toenmalige VNU. Daarna heb ik voor VNU en dochterbedrijven verschillende interim functies vervuld, met name op het gebied van internet en database management. In 2007 ben ik bij Kroymans Automotive gaan werken als directeur Directauto, een werkmaatschappij die nieuwe auto’s via het internet verkocht. Helaas ging Kroymans Automotive in 2009 failliet, waarna ik met enkele collega’s van Kroymans een nieuw bedrijf begonnen ben op het gebied van duurzame mobiliteit. In maart 2010 kreeg ik van mijn toenmalige baas bij VNU een aanbieding waar ik geen nee tegen kon zeggen en zo kwam ik bij Keesing Games terecht.   Keesing Games is sinds 2008 actief in de casual games markt met  het volgende portfolio:

 

 

 

 

 

 

 

We ontwikkelen bij Keesing Games alleen zogenaamde casual games, geen shooters, MMO games of serious games. Ons portfolio bestaat uit skill based games (zigiz), braintainment spelletjes (yezzle), een quizspel (trivialis), een bingo spel (bingo.nl) en het bekende stratego spel (stratego.com). We hebben dus voor elk wat wils in ons portfolio.

O: Wat is in jouw ogen ondernemerschap?

AvR: Ondernemerschap is voor mij toch die ene stap maken van “bekend naar onbekend”. Vaak ga je vanuit een veilige positie (vaste baan met inkomsten) naar iets onbekend. Je kunt een prima business case hebben gemaakt en je sporen hebben verdiend als manager, je word niet zomaar een succesvol ondernemer. Je zult, zeker in het begin, veel beslissingen alleen moeten nemen en door vallen en opstaan veel leren. Het is een compleet andere wereld dan carrière maken in vaste dienst. Toen ik in 1994 begon met mijn eerste bedrijf had ik net een MBA cursus afgerond. Daar kwamen redelijk veel begrippen bij kijken zoals Cash Flow Management. Wat dit precies betekende werd mij pas echt duidelijk toen ik de salarissen moest betalen.

O: Hoe belangrijk is het MKB voor ons land? Graag jouw visie daarop.

AvR: het MKB is de motor van ons land en dus ontzettend belangrijk voor de werkgelegenheid. We zien wel dat naast het MKB ook de ZZP’ers steeds belangrijker worden. Zoals goede MKB bedrijven zich kunnen ontwikkelen naar grote bedrijven, zo kunnen succesvolle ZZP’ers, als ze dat willen, zich ontwikkelen tot succesvolle MKB bedrijven.

O: Wat zijn jouw belangrijkste drijfveren qua werkzaam leven?

AvR: Belangrijkste drijfveer is winstgevend ondernemen. Hieraan gekoppeld vind ik het erg belangrijk om een organisatie neer te zetten waar mensen met veel plezier werken. Een open cultuur, eigen identiteit en transparantie creëren kost tijd maar is erg waardevol en is op termijn het fundament waarop je organisatie is gebouwd en is dus sterk bepalend voor de toekomstige winstgevendheid.

O: Wat is je zakelijke ambitie voor 2012?

AvR: Keesing Games heeft 5 games/platforms geïntroduceerd en mijn grootste ambitie is om minimaal 1 platform succesvol internationaal te distribueren. Gelet op de bekendheid van het merk Stratego en het feit dat we Stratego.com wereldwijd mogen aanbieden zet ik al mijn kaarten hierop in.

O:Wat zijn de grootste trends en ontwikkelingen op jouw vakgebied?

AvR: er worden steeds meer spellen gespeeld op social media zoals Hyves en Facebook. Dit zijn ook bij uitstek de plekken waar je multi player spellen kunt aanbieden om samen met je vrienden te spelen. Voor de aanbieders van games betekent dit wel dat je over veel geld dient te beschikken om de game onder de aandacht te brengen.

Daarnaast zie je, ook deels onder invloed van de social media, de internationalisatie van het spel aanbod toenemen. Er zijn veel partijen die spelletjes ontwikkelen en deze aanbieden aan de grote partijen. Er is ontzettend veel concurrentie en veel partijen zijn op zoek naar de volgende  Angry Birds of Wordfeud. En dat kan ook…

Tot een paar jaar geleden werden casual games primair via de computer gespeeld. Dit was een redelijk overzichtelijke tijd. Vandaag de dag hebben we te maken met veel verschillende devices zoals tablets en smartphones, veel verschillende besturings-systemen en verschillende afmetingen van het beeldscherm. Het ontwikkelen van een passend mobiel business concept is een andere uitdaging waar we nu mee geconfronteerd worden.

Als laatste wil ik graag de technologische ontwikkelingen noemen. Hierbij kun je denken aan technieken vanuit de console games zoals motion control, 3D spellen en touchscreen, die we ook zullen gaan gebruiken voor verschillende casual games.

Al met al denk ik dat de uitdagingen die we de komende 3 tot 5 jaar zullen zien meer impact zullen hebben op de game-industrie dan hetgeen pakweg de afgelopen 20 jaar op ons vakgebied is gebeurd

O: Wat is het grootste aandachtspunt op jouw vakgebied?

AvR: de marketing en monetization van de game of het platform. Er is dermate veel concurrentie op internet van gratis spelletjes dat het opvallen van jouw games waar mensen dan ook nog voor willen betalen, de uitdaging van de casual games markt is

O: Wat heb jij/de organisatie waar je werkzaam voor bent gemerkt van de gevolgen van de crisis?

AvR: Nog niet erg veel, gelukkig. Voor veel mensen is het spelen van een spelletje toch even het ontvluchten van de werkelijkheid. Wat wel opviel was dat In december 2011  er veel meer mensen dan normaal hun gewonnen geld bij Zigiz gingen incasseren. Normaal wachten mensen daarmee totdat ze een redelijk bedrag bij elkaar hebben gespeeld, nu gingen ze al bedragen tussen de €10 en €50 inwisselen. We vermoeden dat de crisis hier wel degelijk een rol heeft gespeeld.

O: Wat is jouw grootste zakelijke zorg voor 2012?

AvR: De technische beheersing van alle games/platformen. Zorgdragen dat we live zijn en blijven, schaalbaarheid speelt daarbij een belangrijke rol.

O: Heb je nog iets toe te voegen of een vraag?

AvR: Er is al lange tijd veel discussie over het feit of het spelen van spelletjes hersenveroudering tegengaat. Ik zou wel eens willen weten hoe de lezers van Ondernemersblog dit ervaren. Kun je beter puzzels oplossen dan bijvoorbeeld een bubble shooter te spelen? (Redactie: JA! Daar zijn wij ook benieuwd naar. E-mails graag naar [email protected])

 

 

 

 

 

 

 

 

Lees ook:Stratego als online spel
Lees ook:Hyves Mekka voor spelletjes
Lees ook:Bekendste Russische internet ondernemers
Lees ook:‘Videosites worden de nieuwe TV-stations’
Lees ook:“Door crisis dreigen nieuwe Heineken, Shell en Philips voortijdig te sneuvelen”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.