Strategie voor duurzame groei in opkomst

MVO-programma’s worden steeds gebruikelijker. Toch heeft bijna een derde van de bedrijven  nog geen strategie voor duurzame groei.

Dit blijkt uit internationaal onderzoek van KPMG. Inmiddels heeft 62 procent een duurzaamheidsstrategie. In 2008 gold dat voor iets meer dan de helft van de organisaties. 

Grote bedrijven hebben vaker een strategie (bijna 80 procent) dan kleinere ondernemingen (iets minder dan 50 procent). Van de organisaties die nog geen duurzaamheidsstrategie hebben, verwachten zeven van de tien die binnen maximaal vijf jaar te hebben; een kwart weet nog niet wanneer het zover is.

Toch gelooft bijna de helft van de ondervraagde directeuren en managers dat duurzaamheidsprogramma’s bij zullen dragen aan de winst, door lagere kosten of een hogere winstgevendheid. 

Veel bedrijven weten wel dat ze iets moeten doen, maar hebben daarbij hulp nodig. Bijvoorbeeld: hoe bereken ik dat mijn initiatieven daadwerkelijk reductie van CO2-uitstoot opleveren, hoe vergelijk ik mijn plannen met de concurrentie en hoe blijf ik op de hoogte van de continue veranderende regelgeving?

Uiteraard zijn er diverse partijen op de markt die hier hun vak van hebben gemaakt en ondernemers helpen bij de opzet van een strategie. Essentieel blijf echter, om zelf eerst te bepalen wat je daadwerkelijk wilt. Een groen imago krijgt je niet door op je bedrijf een groen label te plakken of door eenmalig een groen product te lanceren. Het moet in alles terugkomen wat je doet en vereist een lange adem!

Bron: Management Issues

Lees ook:Wel duurzaam denken maar niet doen
Lees ook:Werkgevers geven minder uit aan opleidingen
Lees ook:Online windowshoppen neemt vlucht
Lees ook:Feedback is absolute noodzaak!
Lees ook:Hoe gezond zijn jouw medewerkers?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.