Dreiging voor webwinkeliers

webwinkelDoor een nieuw wetsvoorstel van de Europese commissie kunnen fabrikanten weigeren hun producten te leveren aan webwinkels die geen eigen fysieke vestiging hebben. Hierdoor kunnen webwinkeliers flink benadeeld worden en wordt de groei van de thuiswinkelmarkt flink belemmerd. De markt is onderhevig aan een uitgebreid hervormingsplan van de e-commerce regels in de Europese Unie. De huidige regels lopen in mei 2010 af. Dan moet er een nieuwe richtlijn zijn.

Webwinkeliers maken geen kosten voor bijvoorbeeld  huisvesting en winkelpersoneel en kunnen hierdoor de producten voor een lagere prijs aanbieden. De EC wil met deze maatregel dus de winkelhouders beschermen tegen de concurrenten op het internet die dezelfde producten verkopen. 

Al geruime tijd probeert een lobby onder aanvoering van fabrikanten van luxegoederen de online verkoop van bijvoorbeeld Rolex horloges en Gucci tassen de kop in te drukken. Voor hen is het een doorn in het oog dat webwinkels deze producten veel goedkoper kunnen aanbieden dan winkels op dure locaties.

De lobby lijkt succes te hebben, nu de EC een ontwerpwetsvoorstel klaar heeft, waarin fysieke winkels bescherming dienen te krijgen. Volgens de EC en de merkhouders zouden webwinkels tevens met hun fysieke afwezigheid veel minder investeren in het merk zelf.

Het wetsvoorstel heeft niettemin gevolgen voor de thuiswinkelmarkt. Volgens Wijnand Jongen, directeur van de branchevereniging Thuiswinkel.org, worden vooral kleinere webshops de dupe. Zij zijn namelijk praktisch en financieel niet in staat een fysieke vestiging op te zetten.

Naast de opvatting dat de Europese thuiswinkelmarkt wordt belemmerd, wordt volgens Jongen de concurrentie beperkt evenals de keuzevrijheid van de consumenten. Ook maken webwinkels kosten die winkelhouders niet hebben. Jongen: “Webwinkeliers moeten net zo goed investeren in het opzetten en doorontwikkelen van hun webshop, de opleiding en kennis van hun personeel en het vergroten van de naamsbekendheid van de webshop en het productaanbod dat zij voeren. Daar komen voor veel van hen ook nog investeringen bij, zoals in de vindbaarheid van hun website. Er worden hier appels met peren vergeleken.”

                www.telegraaf.nl

               www.newsonthenet.nl

Lees ook:Kieskeurig.nl levert producten uit fysieke winkels
Lees ook:Fysieke winkels moeten kleiner worden
Lees ook:De geschiedenis van het online winkelen
Lees ook:Winkeliers ontevreden met ‘marktverdeling’ EU
Lees ook:Plezier in fysiek winkelen daalt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.