250.000 iPhone applicaties!

iplungeiPhoneClub meldt dat er inmiddels zo’n 250.000 applicaties in de App Store op de iPhone zouden zitten. En dit twee jaar en negenenveertig dagen na de opening van dit destijds absoluut nieuwe fenomeen. Het aantal  is nog niet officieel bevestigd maar geeft wel aan hoe ongelooflijk snel steeds meer bedrijven en mensen gewend zijn geraakt aan deze online winkel en er hun voordeel mee willen doen.

Op zich is het ook wel logisch.

1. We willen als klanten tegenwoordig steeds meer zelf bepalen wanneer we welke informatie tot ons nemen. De iPhone hebben we altijd bij ons, dus dat komt goed.

2. Dit moet ook snel kunnen. We willen het liefste realtime op de hoogte zijn (waar we ook zijn) van wat ons boeit.

3. Ook willen we steeds meer zelf aan zet zijn en vergaren we allerhande tools om ons heen om ons leven zo in te richten als wij het liefste willen. We willen hierbij zelf de mix van tools bepalen. Je bepaalt zelf wat je in de App Store selecteert en op je iPhone zet.

4. Een bedrijf dat in staat is een applicatie te ontwikkelen waar we echt mee geholpen zijn, krijgt bij ons een top-of-mind positie. Immers, we gaan vaak met de applicatie aan de slag. Ook gaan we het aanraden aan onze relaties. Aan onze persoonlijke community-leden. En dat is nu juist waar je in terecht moet komen als bedrijf.

5. De sympathie stijgt voor het bedrijf. Tenminste, als de applicatie gratis wordt aangeboden. ‘ ah, het bedrijf denkt met mij mee! Het bedrijf GEEFT’ . En we weten allemaal dat GEVEN uiteindelijk NEMEN wordt!

De kracht van de applicatie

Een gratis applicatie die voor mij echt allround aantoont wat de kracht van een applicatie kan zijn, is de applicatie van Albert Heijn. Deze heeft de keten een stuk menselijker gemaakt en minder elitair en biedt hen ook voor in de toekomst veel, heel veel extra verkoopkansen en informatie over de klant.

appie_01De supermarktketen heeft een applicatie genaamd Appie ontwikkeld waarmee je barcodes van producten kunt scannen. Dit doe je thuis en van de producten die je veel gebruikt en die bijvoorbeeld geregeld gehaald moeten worden in de supermarkt.

Dan maakt de applicatie daar een boodschappenlijstje van (je hoeft dus niet meer met pen en papier aan de slag en hoeft het niet meer mee te nemen. Immers, je telefoon heb je altijd bij je). En als je in de winkel bent, kan je ook nog de routing zien wat de beste route is als je de producten zo snel mogelijk in je winkelwagen wil hebben liggen. Minder gezoek dus maar ook minder vragen voor de AH-medewerkers te verwerken, minder afleiding en daarmee veel meer productiviteit. Bovendien verklein je de kans dat er in de communicatie tussen medewerker en klant iets mis- gaat en de klant uiteindelijk niet bij het product uitkomt.

Toegangsticket tot de klant

Kortom, win-win situatie. En je weet natuurlijk dat uiteindelijk deze applicatie voor AH hun toegangsticket tot de klant is voor nog veel meer. Ze hebben een manier gevonden om 1 op 1 te kunnen communiceren met de klant! En dat is beslist wat ieder bedrijf moet zien te bereiken anders mis je de boot.

Kortom, wat zou jouw bedrijf je klanten kunnen GEVEN via een applicatie? En de kracht zit ‘m dan vooral in de eenvoud. Het mag beslist niet te complex zijn en het moet echt voorzien in een behoefte.

Lees ook:Inbrekers op iPhone
Lees ook:Instagram: deel je foto’s via je iPhone
Lees ook:Tips voor een snellere iPhone
Lees ook:(Te) gekke iPhone gadgets
Lees ook:Aardvark: ‘Aardvarken’ lost vragen op of toch niet?!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.