Webextensie te duur voor kleine bedrijven

Kleinere ondernemingen schieten weinig op met de zee aan nieuwe webextensies, waarbij bedrijven en instellingen het oude .com of .nl kunnen toevoegen met eigen merknaam.

Dat zeggen marketingdeskundigen. „Vanwege de kosten wordt dit vooral iets voor de grote merken.”

De huidige beheerder Icann van toevoegingen als .nl en .com laat alle toevoegingen toe. Daarvoor betalen ondernemingen en particulieren 130.000 euro.

Nu zijn er 250 extensies die verwijzen naar namen van landen en 22 die verwijzen naar het soort van organisatie dat achter de website zit, zoals .com, .org of .info.

Grotere bedrijven zullen volgens experts instappen om hun merk op het web te beschermen. Merken als Apple zullen waarschijnlijk instappen om hun naamsbekendheid te vergroten.

Maar voor kleintjes is het een kostenpost. Behalve de 130.000 moet je ook geld uitgeven om de sites bij te houden.

De grote marketingbedrijven zijn vooral sceptisch aan wie Icann de webtoevoeging zoals ’cars’ gaat toebedelen. Als de naam Volkswagen hem bijvoorbeeld zou krijgen dan zou Icann de concurrent General Motors de pas afsnijden

Volgens eerste peilingen gisteren ziet zo’n 48% van de bedrijven de ’grootste verandering in 26 jaar op internet’ als de kans om zijn merk breder bekend te maken én te beschermen.

Cyberkrakers claimen jaarlijks miljoenen adressen, die jaarlijks voor $746 miljoen worden teruggekocht. De nieuwe regel gaat eind 2012 in.

Bron: Telegraaf

Lees ook:Copycats devalueren merkwaarde en omzet razendsnel
Lees ook:Wetsvoorstel voor consumentenkrediet dupeert ondernemers en consument
Lees ook:Vooral kleine bedrijven zien kansen in social media
Lees ook:Meer, verder en dieper gaan met de klant
Lees ook:Kwart miljoen vernieuwingen per jaar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.