Retailers maken te weinig gebruik van Facebook

Retailers gaan eindelijk beseffen dat Social Media een rol van betekenis zou kunnen spelen in relatie met consumenten.

Met de nadruk op ‘zou kunnen’, want behoorlijk veel toonaangevende ketens kijken nog steeds de kat uit de boom of weten niet hoe en waar ze moeten beginnen.

Maar gelukkig zijn er uitzonderingen. Een aantal grote Nederlandse winkelmerken heeft niet stilgezeten. Het verloop van de fans op de Facebook pagina’s van deze retailers geeft een aardig beeld over de stand van zaken.

Wanneer het aantal volgers gerelateerd wordt aan het aantal filialen is de Bijenkorf met 1.712 de koploper.

Met meer dan 30.000 fans van de Nederlandse Facebook pagina voert HEMA in absolute getallen wel de lijst aan, maar dat zijn per filiaal maar 79 volgers. HEMA is vooral groot op Facebook omdat het in vergelijking met andere Nederlandse winkelbedrijven met een Facebook pagina, wekelijks het grootste aantal klanten bedient.

Overigens is HEMA geen uitzondering in het lage aantal volgers per winkel. Andere retailers die op Facebook hard aan de weg timmeren zoals Hunkemöller of Etos moeten het doen met respectievelijk 51 en 32 volgers per vestiging.

Ter vergelijking Victoria’s Secret, ‘s werelds meest succesvolle retailer op Facebook, heeft bijna 14.000 volgers per vestiging.

De interactie en het belonen daarvan leidt direct tot een sterke toename in het aantal volgers.

De Bijenkorf heeft dit vooral gedaan rondom haar traditionele Dwaze Dagen en Maffe Marathon terwijl Etos de grootste groei realiseerde met een gratis product actie voor Facebook Fans. De grootste fangroei bij HEMA is afkomstig van de wijze waarop Facebook in folder en nieuwsbrief werd opgenomen.

Overduidelijk is dat de nu actieve bedrijven een waardevolle voorsprong in ervaring opbouwen in vergelijking met de passieve concurrenten.

Wat is de volgende stap als het werven van volgers met leuke acties, spelletjes achter de rug is? In de VS zijn er al heel wat winkelbedrijven die aan F-Commerce doen. Dit betekent dat de webwinkel geïntegreerd is op de Facebook pagina.

Bij de Nederlandse winkelketens is daar nog maar weinig van te bespeuren. Maar het mag wel duidelijk zijn dat hier enorme kansen liggen.

Bron: DutchCowboys

Lees ook:Tips voor Facebook marketing
Lees ook:HEMA gaat de strijd aan met supermarktketens
Lees ook:Facebook verwijdert zonder pardon bedrijfspagina’s die niet aan regels voldoen
Lees ook:Hoe is het gesteld met de dienstverlening in Nederland?
Lees ook:Wat blijft er nog over in de winkelstraat?

Eén reactie op “Retailers maken te weinig gebruik van Facebook

  1. Frank Loots

    Hi Gwen,

    Heeft JansenJager al een bedrijfspagina op Facebook? Ik kon niets vinden.

    FranconiQue wel. Push the button :)

    Gr Frank

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.