Tips om doeltreffend en opbouwend kritiek te geven

Als leidinggevende heb je de taak om werknemers aan te sturen. Of ze het nu goed of minder goed op het werk doen. Complimenten wissel je af met kritiek.

Het ontvangen van kritiek is soms wel eens slikken, maar ook het geven ervan is niet altijd leuk. Je hebt vaak het gevoel dat je er toch iemand mee kwetst, hoe goed bedoeld ook. Maar kritiek heeft echt zijn functie, dus wellicht helpen onderstaande tips je om kritiek op je werknemers doeltreffend en opbouwend te maken.

  • Start met een positief bericht;
  • Bekritiseer een handeling, niet een persoon;
  • Wees specifiek. Zeg dus niet ‘je bereidt alle vergaderingen slecht voor’, maar liever ’je hebt de vergaderingen van 3 en 7 december niet goed voorbereid’;
  • Praat in de ik-vorm: ik vind…..etc.;
  • Laat de werknemer aan het woord, geef hem of haar de kans om te reageren;
  • Vraag wat de werknemer zelf van de kritiek vindt;
  • Wat je bekritiseert, moet wel vatbaar voor verandering zijn;
  • Beperk je tot de feiten en vermeng geen onnodige emoties in het gesprek.

 

Meer tips vind je bijvoorbeeld via http://www.desecretaresse.nl/395-12-tips-om-doeltreffend-kritiek-te-geven.html

Lees ook:Antwoord op je ondernemersvragen via 100ondernemers.nl
Lees ook:Tips voor een prettige vergadering
Lees ook:Tips voor een inspirerend opleidingstraject
Lees ook:Kritiek op je baas? Mag in Amerika via Facebook
Lees ook:De beoordelingsgesprekken komen er weer aan

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.