Betover je klanten in tien stappen

Investeerder en Silicon Valley-veteraan Guy Kawasaki heeft een boek geschreven over hoe bedrijven hun klanten ‘betoveren’ zodat ze blijven terugkomen en kopen.

Voor Kawasaki zijn Facebook, Apple en Zappos in dit kader modelbedrijven. Merken waarbij mensen zich thuis voelen, waarbij ze reikhalzend uitkijken naar nieuwe producten of waarvan ze zonder dat het zelf doorhebben ambassadeur worden.

Hoe bedrijven die status bereiken? Ze volgden de volgende tien stappen:

1) Zorg ervoor dat mensen je mogen. In de eerste plaats moet je leuk zijn, sympathiek. Service with a smile.

2) Zorg dat mensen je vertrouwen.  Goed voorbeeld daarbij is Zappos. Als je een paar schoenen bij ze bestelt, mag je die terugsturen zonder opgaaf van reden en Zappos betaalt de portokosten. Ze begrijpen namelijk dat je wel eens een verkeerde keuze kan maken.

3) Zet je schrap. Kawasaki noemt dat DICEE, ofwel Deep Intelligent, Complete, Empowering en Elegant. Bedenk iets unieks dat aansluit bij de behoeften van je klanten.

4) Launch! Als je een nieuw product lanceert, vertel dan een verhaal! Mensen zijn niet geïnteresseerd in de zoveelste startup, ze willen romantiek.

5) Overwin de weerstand. Zorg ervoor dat je ‘social proof’ krijgt. Apple koos voor witte koptelefoons bij haar iPods en langzaam zag je die witte draadjes in het straatbeeld opduiken. Omdat ze opvielen, dachten anderen al snel: dan zal het wel goed zijn.

6) Hou vol.

7) Presenteer. Pas overal waar je komt je introductie aan. Zorg dat je je hebt ingeleefd in je doelgroep. Zet ze centraal in je verhaal.

8) Gebruik technologie. Het is goedkoper dan ooit om te starten als ondernemer. Met WordPress en allerlei open source software hoef je nauwelijks kosten te maken. En uiteraard de inzet van Social Media.

9) Betover naar boven. Wil je je baas of  een grote klant overtuigen van je kunsten? Zorg dan dat je altijd een stapje op ze voorloopt.

10) Betover naar beneden. Zorg ervoor dat je medewerkers hun zaken beheersen en goed kunnen uitvoeren. Stuur medewerkers op output en geef activiteiten in het bedrijf een hoger doel, leg uit aan je medewerkers waar je onderneming voor staat.

Bron: www.sprout.nl

Lees ook:Wist je dat……over het Witte Huis?
Lees ook:Klanten van je laten houden…
Lees ook:Hoe verdient Apple nog meer geld?
Lees ook:Schelden op de werkvloer komt vaker voor dan je denkt
Lees ook:Bedrijven van binnenuit beoordeeld

3 reacties op “Betover je klanten in tien stappen

  1. Karel Hol

    Ha Ha Goed opgelet Gwen!!!!! Als je nog tips hebt hoor ik het heel graag vann je:-))

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.