Klanten van je laten houden…

Wat zorgt ervoor dat een klant met een glimlach je bedrijf of winkel uitloopt of de hoorn weer op de telefoon legt? Ik geef je graag vijf tips voor tevreden klanten.

1) Biedt de dingen anders aan. Het is lastig om je te onderscheiden in een markt, waarin iedereen min of meer hetzelfde product aanbiedt. Ga toch op zoek naar een manier om met je ‘hoofd boven het maaiveld uit te steken’. Wees creatief. Denk aan het organiseren van een leuk event of een ludieke actie.

2) Beloon je trouwe klanten. In de jacht naar nieuwe klanten, zou je bijna je trouwste klanten vergeten. Zij zijn het beste reclamebord naar de buitenwereld en zorgen voor je basisinkomsten. Zorg ervoor dat je ze niet uit het oog verliest en beloon ze voor de samenwerking. Een lunch, een verjaardagskaart of een leuke attentie met Pasen. Het zit ‘m vaak in kleine dingen die veel waardering opleveren.

3) Geef iets meer. Ik was onlangs in Amerika en verbaasde me er weer over de grote porties en gratis ‘refills’ in de restaurants. Een gratis cadeauverpakking, een wifi-verbinding zonder tegen betaling in te loggen; zet je zuinigheid even op zij en verras je klant met net iets meer dan hij of zij verwacht.

4) Wees persoonlijk. “Uh, nou, daar weet ik niets van, mijn collega kan u vast beter helpen.” Vervolgens verbindt de medewerker de klant door, maar de collega neemt niet op. Verbinding verbroken…. Zorg ervoor dat al je medewerkers zich eigenaar voelen van een probleem waarmee ze benaderd worden. “Mijn collega zit niet op zijn plek, maar ik pak het alvast voor u op.” En na een gesprek even laten weten met wie ze gesproken hebben en een direct nummer of e-mail afgeven. “Mocht er nog wat zijn, dan kunt u altijd naar mij vragen.”

5) Wees echt. Benader klanten op een natuurlijke, niet overdreven manier en stel oprechte vragen. Hoe vaak maak je niet mee dat een medewerker achter de balie zonder oogcontact je net gekochte product over de scanner haalt. Of de geforceerde verkoper met z’n namaaktekst: “Nou mevrouw, lekker aan het winkelen vandaag?”

Lees ook:Betover je klanten in tien stappen
Lees ook:Vijf tips voor ‘grenzen stellen’
Lees ook:Relatiemanagement, het beste verkoopwapen
Lees ook:Positieve invloed van vriendelijke medewerkers
Lees ook:Tip: zorg dat jij en je klant verliefd op elkaar blijven

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.