In deze tijd van overbevolking op de massamedia moet je als bedrijf echt van goede huize komen, wil je nog met je boodschap opvallen en beklijven bij de doelgroep die je wil bereiken. Vertellen hoe goed je bent, werkt allang niet meer. Vertellen hoe scherp je prijzen zijn ook allang niet meer. Toch gek dat als je een beetje surft online , dat dat exact is wat je ziet als belangrijke communicatieinsteek van bedrijven. Fremd! Zeker als je bedenkt dat prijs en product slechts voor 20% van de klanten echt het belangrijkste is. 80% geeft aan vooral zaken te doen met een bedrijf vanwege zaken erom heen.
Überhaupt denk ik dat veel ondernemers teveel gefocust zijn op het binnenhalen van nieuwe klanten in plaats van het focussen op het behoud van de bestaande klanten. De belangrijkste reden van klantverloop/-vertrek (churn) is dan ook vaak het klantonvriendelijk gedrag of dat de klanten zich onvoldoende gewaardeerd voelen. En dat terwijl focus op klantbehoud en -loyaliteit veel lucratiever zou zij:
1. Een bestaande klant is veel loyaler en loopt veel minder snel naar de concurrent.
2. Ook zal deze veel eerder geneigd zijn meer bij je te doen dan een nieuwe klant.
3. Het rendement tijdens de customer life cycle ligt hoger aangezien er minder sales inspanningen voor nodig zijn.
Kortom, besteed meer aandacht aan bestaande klanten en doe dat vooral door beleving als waardecreatie toe te voegen. Dan worden de banden pas echt hecht. Iedereen wil positief verrast worden zo nu en dan. Een klant ook. En dat zit ‘m toch grotendeels in zachte waarden.
Beraken in plaats van bereiken! Dan pas kunnen we binden! Bind de klant, maak de klant weer verliefd! Onderneem met passie en emotie. Officieel zijn er vijf fasen die je als bedrijf prima voor elkaar moet hebben om de klant helemaal verliefd op je te maken.
Lees ook:De energie match in het bedrijfsleven
Lees ook:Inspiratievoer voor ondernemers
Lees ook:Welke uren tellen meer voor het urencriterium?
Lees ook:250.000 iPhone applicaties!
Lees ook:Klanten van je laten houden…
Mooi artikel