59% van de bedrijven in Nederland heeft in de afgelopen 3 jaar geld gedoneerd aan goede doelen.
Een verruiming van de belastingregels rond de aftrekbaarheid van giften werkt hierbij als een extra duwtje in de rug.
Vooral bedrijven met meer dan 10 werknemers geven aan goede doelen. Zelfstandigen zonder personeel (zzp) geven minder vaak dan de bedrijven met personeel.
Bedrijven schenken vooral vanwege het goede doel zelf en niet uit eigen belang. Met andere woorden, aankloppen en vragen loont de moeite voor de goede doelen. Volgens de niet-gevende bedrijven is het belangrijk dat het goede doel moet passen bij het bedrijfsimago.
Of het goede doel op de zogenaamde ANBI-lijst voorkomt (deze giften zijn aftrekbaar) of omdat klanten het goede doel belangrijk vinden, is voor beide groepen van bedrijven van veel minder belang.
Tweederde van de bedrijven die geld hebben gegeven aan goede doelen laat dit ook weten aan de medewerkers. Richting de klanten vertellen de bedrijven veel minder over de schenkingen. Driekwart van de bedrijven loopt niet te ‘pronken’ met het goede dat ze doen.
Gezondheidsdoelen en lokale doelen zijn het populairst op de lijst van favoriete goede doelen.
Bron: Stratus marktonderzoek
Lees ook:Minstens 25 doelen voor 2011!
Lees ook:Onduidelijkheid MVO in bedrijfsleven
Lees ook:Inzet MKB maakt verschil voor goed doel
Lees ook:Stelen van de baas is populair
Lees ook:Nederland glijdt af als kennisland
Ik ben zelf ook een ondernemer en heb een bedrijf dat mensen helpt te handelen via de smart formule, mijn bedrijf steunt heel veel goede doelen en schenkt ook zeker de nodige aandacht bij het kiezen van die doelen. mijn bedrijf smart formuleren zal ook zeker door blijven gaan met het steunen van deze goede doelen omdat wij een betere wereld willen voor iedereen.