Nationale verkooporganisaties van fabrikanten weigeren regelmatig producten te verkopen aan winkels in een ander Europees land. Nederlandse winkels kunnen daardoor bij de inkoop niet profiteren van prijsverschillen tussen Europese lidstaten.Maandag heeft bureau Brussel van Detailhandel Nederland laten weten dat om die reden Detailhandel Nederland de Europese Commissie oproept tot grondig onderzoek naar marktverdeling door fabrikanten.
Prijsverschillen
Fabrikanten werken, volgens Detailhandel Nederland, parallelimporten tegen. Als gevolg hiervan ontstaan er flinke prijsverschillen tussen Europese lidstaten. Zo liggen de prijzen van levensmiddelen en niet-alcoholische dranken in België gemiddeld 28,4 procent hoger dan in Nederland, blijkt uit onderzoek van de Europese Commissie.
Bron: http://www.nuzakelijk.nl/algemeen/2285770/winkeliers-eisen-einde-marktverdeling.html
Lees ook:Groen licht voor British Airways en American Airlines
Lees ook:Dreiging voor webwinkeliers
Lees ook:Albert Heijn versus Hema
Lees ook:Bedrijven moeten kleding gaan labelen
Lees ook:Wetgeving voor koopzondag deugt niet