Categorie: "Ondernemerskansen"

Je eigen webwinkel starten zonder voorraad: dropshipping

Stel, je bent een geboren verkoper. Je ziet precies wat het gat in de markt is. Je voelt als geen ander aan of een product goed gaat lopen of niet. Nu kun je natuurlijk gaan werken in de detailhandel; niks mis mee. Maar als eigen ondernemer pak je natuurlijk meer marge. Maar waar begin je?

Start gemakkelijk een online winkel

Jammer genoeg vergt het opstarten van een eigen winkel nogal wat startkapitaal. Je bent veel geld kwijt aan huur, personeel en materiaal. Je schulden lopen op voordat je ook maar iets hebt verkocht. Maar een goede verkoper denkt niet in problemen. Die denkt in oplossingen. Wat moet je doen? Eigenlijk is het antwoord super eenvoudig: open gewoon een online winkel! Een webshop is namelijk zo gemaakt. Uiteraard is een goede webshop niet gratis, maar de maandelijkse kosten van een goedlopende online winkel zijn een fractie van wat een fysieke winkel zou kosten.

Crowdfunding werkt – binnen 39 minuten 210.000 euro binnen

Een ondernemer uit Eindhoven heeft zich een zeer lastig gesprek bij de bank bespaard voor een financiering. Voor een uitbreiding van zijn bedrijf heeft hij een bedrag van 250.000 euro nodig. Binnen zijn eigen kring lukt het hem om 40.000 euro op te halen. Binnen 39 minuten haalt hij de rest binnen via crowdfunding.

Je hoort veel wisselende berichten over crowdfunding, maar dat maakt de succesverhalen niet minder mooi. De betreffende ondernemer is Ronald vonk met zijn bedrijf Sparkle Flow. Het IT-bedrijf wil haar activiteiten opschalen en heeft hiervoor 250.000 euro nodig. Tot enkele jaren geleden moest je dan weken lopen leuren bij diverse banken. Nadat jouw verzoek op meerdere bureaus heeft geleken krijg je uiteindelijk de uitslag.

Ondernemen vanuit de bijstand

Het is voor mensen in de bijstand moeilijk om weer een baan te krijgen. Zelfstandig ondernemen doen ze niet, want dat wordt zwaar ontmoedigd door de regelgeving. De Groninger wethouder Mattias Gijsbertsen wil hier veranderingen in aanbrengen. Mensen met een bijstandsuitkering moeten juist aangemoedigd worden om te ondernemen. Hij wil een pilot starten om dit te ondervinden.

Tutorials geliefd onder bedrijven

Steeds meer ondernemingen schaffen de schriftelijke handleidingen af en gaan over op zogeheten video tutorials.

Waarom is dat? Wat zijn tutorials überhaupt en hoe is het fenomeen ontstaan? In deze video tref je de antwoorden op deze vragen aan.

Sloop- en afvalverwerkingsbedrijf Van den Hadelkamp geeft anti-crisis feest

 

Wat een goed idee! Van den Hadelkamp Oudewater BV , een bedrijf dat zich voornamelijk met sloopwerk en afvalrecycling bezig houdt, gaf ter ere van haar vijfendertigjarige jubileum een zeer groot feest. Ondanks de economisch mindere tijden, heeft het bedrijf vertrouwen in de toekomst en weigert in alle toonaarden om te gaan doemdenken en wil juist weer meer optimisme zien en stimuleren in bijvoorbeeld de bouwsector. Vandaar dat Van den Hadelkamp honderden van haar relaties uitnodigde op een mooi anti-crisisfeest.

Vertrouwen
Niek van den Hadelkamp, directeur en mede-eigenaar Van den Hadelkamp Oudewater: “Uiteraard hebben we onszelf afgevraagd of we een feest van deze omvang wel moesten geven in deze economisch onzekere tijden in de markt. We hebben echter toch bewust besloten om ons jubileum wél met iedereen te vieren om zo al onze klanten en relaties extra te bedanken voor de afgelopen jaren. De grootste bedreiging op dit moment is dat we met elkaar gaan doemdenken. Dan blijft het vertrouwen in het herstel van de market en daarmee de stijgende lijn qua bestedingen helemaal uit. Vandaar toch dit anti-crisis feest. Je zag ook echt tijdens het feest al dat het werkte. Er zijn weer veel nieuwe dwarsverbanden ontstaan tussen diverse bedrijven onder het genot van een hapje en drankje en live muziekje. Ook hebben mensen nu eens ons bedrijf in de volle breedte gezien. Tijdens de rondleiding werd duidelijk dat er met ons hypermodern machine- en wagenpark, volledig geautomatiseerd kantoor en eigen opleidingscentrum een stevig fundament ligt om hen ook in de toekomst goed van dienst te kunnen zijn.”

Hout snijden
Philip van den Hadelkamp, directeur en mede-eigenaar Van den Hadelkamp Oudewater: “Dit 35-jarig jubileum is een kroon op het werk van ons familiebedrijf. Het is het bewijs dat ons motto ‘Kwaliteit wint de strijd’ ook echt hout snijdt. Ook de komende jaren blijven we hier trouw aan. Door kwaliteit te blijven combineren met duurzaamheid, een juiste schaalgrootte en een grote dosis klantvriendelijkheid zien we, ondanks de dalende markt, ook de komende 35 jaar met vertrouwen tegemoet. Sterker nog, we zien nog vele kansen.”

Van den Hadelkamp
Van den Hadelkamp in Oudewater is een begrip in Nederland op het gebied van sloopwerken en afvalrecycling. Het bedrijf is op 1 juli 1977 opgericht door Nico en Anneke van den Hadelkamp. De onderneming is gestart als sloopbedrijf maar uitgegroeid tot afvalverwerker in de breedste zin van het woord. Duurzaamheid en kwaliteit staan centraal bij de bedrijfsvoering. Tien jaar geleden namen de zonen Philip en Niek van den Hadelkamp het bedrijf over van hun ouders. Het bedrijf hanteert als motto ‘kwaliteit wint de strijd’ en kent nog altijd een sterke groei. Het terrein in Oudewater waar Van den Hadelkamp is gevestigd strekt zich uit over 2,4 hectare.

Het wagenpark is modern, er is een eigen broninstallatie op het terrein, een eigen wasplaats, waaronder ook een bandenwasplaats en op diverse plaatsen zijn vloeistofdichte vloeren aangelegd. Er worden ook trainingen en cursussen gegeven zodat de gespecialiseerde en gekwalificeerde medewerkers altijd op de hoogte zijn van de regelgeving. Vaak is het namelijk op het werk zelf improviseren geblazen. Van den Hadelkamp is VCA gecertificeerd, heeft het SCA procescertificaat asbestverwijdering (SC 530) en het procescertificaat Vakkundig Slopen (BRL SVMS-007). De aanpak is gericht op hergebruik van materialen en grondstoffen, die deels ook zelf verhandeld worden door de onderneming. Scheiding van het afval vindt plaats op het eigen terrein. Bruikbaar materiaal wordt er uitgehaald om hergebruikt te worden.”

Nederlandse ondernemers lopen miljoenen mis door onbegrip

Nederlandse ondernemers lopen voor miljoenen aan Duitse orders mis doordat ze hun Duitse collega’s niet begrijpen. Bij het doen van acquisitie benaderen zij de verkeerde personen, hebben ze te weinig geduld en richten ze zich op de verkeerde verkoopargumenten.

Dat zijn de belangrijkste uitkomsten van een groot aantal mislukte Nederlandse exportpogingen die werden onderzocht door Gateway to Germany. Dit bedrijft helpt Nederlandse ondernemers om voet aan de grond te krijgen in Duitsland.

Hoewel Duitsland onze belangrijkste exportpartner is, snapt het merendeel van de Nederlandse ondernemers te weinig van het zakendoen met de oosterburen. Daarom falen de meeste deals tijdens het eerste stadium van het exportproces.

Dat is jammer want Duitse afnemers zijn trouwer dan Nederlandse afnemers. Bovendien plaatsen ze gemiddeld 5 tot 10 keer grotere orders. Daarom heb ik voor u even de belangrijkste lessen op een rij gezet!

  • Nederlanders zijn niet volhardend genoeg. Duitse prospects willen eerst zien hoe serieus je als nieuwkomer bent. Een afwijzing is eerder een test dan een definitief gesloten deur.
  • Waar Nederlandse ondernemers zich presenteren als alleskunners waar de klant voor alles terecht kan, zoeken Duitse afnemers een specialist die juist één ding heel goed kan.
  • Nederlanders zijn te weinig volhardend. Deals sluiten duurt in Duitsland langer en het duurt langer voor prospects toehappen.
  • Duitsers zoeken meestal een specialist, terwijl Nederlandse ondernemers zich presenteren als een generalist of one stop shop.
  • Nederlanders acquireren te laag in de organisatie.
  • Benader de organisatie top-down in plaats van bottom-up. Nederlanders leggen graag contact via LinkedIn, Duitsers waarderen één op één en nabij contact meer.
  • Nederlanders zijn te snel informeel en moeten voor hun gevoel overbeleefd zijn. Beleefdheid is in Duitsland essentieel. Nederlandse ondernemers lijden aan zelfoverschatting.
  • Nederlandse ondernemers investeren te weinig in een vertrouwensrelatie met de afnemer. Die wordt in Duitsland hoger gewaardeerd.
  • Duitsers hebben een lagere tolerantie voor slordigheidjes. Afspraken nakomen en punctualiteit zijn essentieel. Een proeflevering geldt meer nog dan in Nederland als een toetsing.

Met deze wijze lessen in het achterhoofd kunt u weer met frisse moed de Duitse collega’s benaderen!

Handig Crowd Sourcing overzicht

Open Innovatie. Niet alleen een prachtige woordencombinatie maar ook o zo waardevol! Je kunt tegenwoordig online van alles aan en binnen je bedrijfsvoering innoveren door je op het juiste spoor te laten zetten door de collectieve wijsheid van een hele grote groep mensen of door domweg een grote groep mensen aan te spreken om met gerichte ideeën voor jou te komen. Crowd Sourcing dus.