Categorie: "Ervaringen"

Voorlichting over pesten via een rapper en een herdershond

De Amsterdamse rapper Diggy Dex rapt vandaag tijdens de lancering van het boekje ‘Pesten is niet fijn’.

Ik kwam een persbericht tegen van een mooi initiatief en wilde dit natuurlijk even delen op mijn blog!

‘Pesten is niet fijn’, van uitgeverij Heart’s Desire, vertelt het waargebeurde verhaal van de herdershond Beauty. De viervoeter zat elf maanden opgesloten. Hierbij werd ze tot op het bot vernederd en gepest, omdat ze niet mooi genoeg was.

De herdershond werd na deze helse periode opgevangen door de schrijver van het boekje, Reinier Boulogne. Voor het eerst kon de hond toen van haar vrijheid genieten. Spelenderwijs leerde Beauty weer omgaan met mensen en andere honden.

Het educatieve verhaal van Beauty legt uit dat kinderen kunnen ophouden met pesten en dat wanneer je het weer goed maakt met elkaar je ook weer leuk met elkaar kunt omgaan.

Rapper Diggy Dex vond het zo’n goed verhaal dat hij graag meewerkt aan de kick off van het boekje. Hij hoopt dat door het boekje kinderen eindelijk inzien dat pesten niet cool is.

‘Pesten is niet fijn’ is een voorleesboekje voor kinderen vanaf 4 jaar en grote mensen tot 100 jaar. Het boekje is te bestellen via de website www.pestenisnietfijn.nl

 

Nederlandse ondernemers lopen miljoenen mis door onbegrip

Nederlandse ondernemers lopen voor miljoenen aan Duitse orders mis doordat ze hun Duitse collega’s niet begrijpen. Bij het doen van acquisitie benaderen zij de verkeerde personen, hebben ze te weinig geduld en richten ze zich op de verkeerde verkoopargumenten.

Dat zijn de belangrijkste uitkomsten van een groot aantal mislukte Nederlandse exportpogingen die werden onderzocht door Gateway to Germany. Dit bedrijft helpt Nederlandse ondernemers om voet aan de grond te krijgen in Duitsland.

Hoewel Duitsland onze belangrijkste exportpartner is, snapt het merendeel van de Nederlandse ondernemers te weinig van het zakendoen met de oosterburen. Daarom falen de meeste deals tijdens het eerste stadium van het exportproces.

Dat is jammer want Duitse afnemers zijn trouwer dan Nederlandse afnemers. Bovendien plaatsen ze gemiddeld 5 tot 10 keer grotere orders. Daarom heb ik voor u even de belangrijkste lessen op een rij gezet!

  • Nederlanders zijn niet volhardend genoeg. Duitse prospects willen eerst zien hoe serieus je als nieuwkomer bent. Een afwijzing is eerder een test dan een definitief gesloten deur.
  • Waar Nederlandse ondernemers zich presenteren als alleskunners waar de klant voor alles terecht kan, zoeken Duitse afnemers een specialist die juist één ding heel goed kan.
  • Nederlanders zijn te weinig volhardend. Deals sluiten duurt in Duitsland langer en het duurt langer voor prospects toehappen.
  • Duitsers zoeken meestal een specialist, terwijl Nederlandse ondernemers zich presenteren als een generalist of one stop shop.
  • Nederlanders acquireren te laag in de organisatie.
  • Benader de organisatie top-down in plaats van bottom-up. Nederlanders leggen graag contact via LinkedIn, Duitsers waarderen één op één en nabij contact meer.
  • Nederlanders zijn te snel informeel en moeten voor hun gevoel overbeleefd zijn. Beleefdheid is in Duitsland essentieel. Nederlandse ondernemers lijden aan zelfoverschatting.
  • Nederlandse ondernemers investeren te weinig in een vertrouwensrelatie met de afnemer. Die wordt in Duitsland hoger gewaardeerd.
  • Duitsers hebben een lagere tolerantie voor slordigheidjes. Afspraken nakomen en punctualiteit zijn essentieel. Een proeflevering geldt meer nog dan in Nederland als een toetsing.

Met deze wijze lessen in het achterhoofd kunt u weer met frisse moed de Duitse collega’s benaderen!

Meer peper voor je medewerkers

Als je het gevoel hebt dat je als MKB ondernemer beter alles zelf kunt doen dan werk aan je medewerkers over te laten omdat dan alles volgens jou veel te lang duurt, dan moet je vooral even www.entrepeneur.com bezoeken. Daar staan namelijk een aantal goede tips om je medewerkers meer peper te geven. Het mooie is…veel punten komen neer op het gedrag van de ondernemer zelf:-) Hieronder tref je een korte samenvatting aan van het artikel. In cursief mijn mening erbij (voor degenen die dat interesseert:-))

Internetloos en super boos

Oh wat was ik boos! Nog steeds eigenlijk. Boek je speciaal een vakantiehuisje op wintersport met internet om toch af en toe de hoognodige bestanden door te kunnen mailen, kom je bepakt en bezakt aan op de plaats van bestemming, blijkt het internet het helemaal niet te doen in je huisje vanwege een of andere zogenaamde internet ‘luchtzak’ !

Snelle twittertest autobranche toont twittertoppers

Soms vraag je je met dat hele Twittergebeuren enorm af wie nu echt je tweets leest. Zo leefde bij mij ook de vraag hoe dat zou zijn onder de autobedrijven die me volgen op twitter. Temeer daar ik ook vraag bij social media cursussen die ik geef te horen krijg ‘ ach die autobranche en autobedrijven zijn echt nog niet zo actief op Twitter. Ze hebben wel een account maar actief reageren ho maar… Ik dacht..ik neem even de proef op de som.

Vakantiebeurs Utrecht 2012 verrast

Sunliner stand (raad aantal balletjes in auto en win reis voor 2)

Vandaag was ik aanwezig op de Vakantiebeurs! Wat is dat toch altijd weer een mooie beurs! Zelfs rasechte ondernemers zoals ik voor wie de keuze tussen werken en vakantie nog geen uitgemaakte zaak is, komen daar nog in de verleiding! Echt een beurs met emotie! Leuk om te zien. Leuk om te zijn.

Tip: zorg dat jij en je klant verliefd op elkaar blijven

In deze tijd van overbevolking op de massamedia moet je als bedrijf echt van goede huize komen, wil je nog met je boodschap opvallen en beklijven bij de doelgroep die je wil bereiken. Vertellen hoe goed je bent, werkt allang niet meer. Vertellen hoe scherp je prijzen zijn ook allang niet meer. Toch gek dat als je een beetje surft online , dat dat exact is wat je ziet als belangrijke communicatieinsteek van bedrijven. Fremd! Zeker als je bedenkt dat prijs en product slechts voor 20% van de klanten echt het belangrijkste is. 80% geeft aan vooral zaken te doen met een bedrijf vanwege zaken erom heen.