Tip: zorg dat jij en je klant verliefd op elkaar blijven

In deze tijd van overbevolking op de massamedia moet je als bedrijf echt van goede huize komen, wil je nog met je boodschap opvallen en beklijven bij de doelgroep die je wil bereiken. Vertellen hoe goed je bent, werkt allang niet meer. Vertellen hoe scherp je prijzen zijn ook allang niet meer. Toch gek dat als je een beetje surft online , dat dat exact is wat je ziet als belangrijke communicatieinsteek van bedrijven. Fremd! Zeker als je bedenkt dat prijs en product slechts voor 20% van de klanten echt het belangrijkste is. 80% geeft aan vooral zaken te doen met een bedrijf vanwege zaken erom heen.

Überhaupt denk ik dat veel ondernemers teveel gefocust zijn op het binnenhalen van nieuwe klanten in plaats van het focussen op het behoud van de bestaande klanten. De belangrijkste reden van klantverloop/-vertrek (churn) is dan ook vaak het klantonvriendelijk gedrag of dat de klanten zich onvoldoende gewaardeerd voelen. En dat terwijl focus op klantbehoud en -loyaliteit veel lucratiever zou zij:

1. Een bestaande klant is veel loyaler en loopt veel minder snel naar de concurrent.

2. Ook zal deze veel eerder geneigd zijn meer bij je te doen dan een nieuwe klant.

3. Het rendement tijdens de customer life cycle ligt hoger aangezien er minder sales inspanningen voor nodig zijn.

Kortom, besteed meer aandacht aan bestaande klanten en doe dat vooral door beleving als waardecreatie toe te voegen. Dan worden de banden pas echt hecht. Iedereen wil positief verrast worden zo nu en dan. Een klant ook. En dat zit ‘m toch grotendeels in zachte waarden.

Beraken in plaats van bereiken! Dan pas kunnen we binden! Bind de klant, maak de klant weer verliefd! Onderneem met passie en emotie. Officieel zijn er vijf fasen die je als bedrijf prima voor elkaar moet hebben om de klant helemaal verliefd op je te maken.

•Begrijpen: eerst moet je in de belevingwereld van de klant kruipen. Wat houdt hem of haar bezig? Waar liggen zijn behoeftes? Spreek je voldoende elkaars taal of spreek jij de taal van Mars en zij de taal van Pluto?
•Bereiken: zorg dat je voldoende contact hebt en in ieder geval überhaupt contact hebt. Net als bij verliefdheid begint het vaak bij oogcontact. Als de ene wegkijkt, weet je vaak al voldoende!
•Bedienen: zorg dat je de verwachtingen meer dan waarmaakt en continue toegevoegde waarde biedt.
•Boeien: houd de relatie spannend. Zorg dat je continue de klant positief verrast. We houden allemaal van verrassingen. Klanten helemaal.
•Binden: Pas als deze voorgaande stappen zijn ingevuld zal er sprake zijn van een optimale klantloyaliteit! Kortom, zorg dat je verliefd op elkaar blijft. Zowel de klant op jou als bedrijf maar ook zeker andersom. Anders zet je nooit die stap extra. En durf ook AJUUS tegen een klant te zeggen waar de chemie niet echt meer aanwezig is.

 

Lees ook:De energie match in het bedrijfsleven
Lees ook:Inspiratievoer voor ondernemers
Lees ook:Welke uren tellen meer voor het urencriterium?
Lees ook:250.000 iPhone applicaties!
Lees ook:Klanten van je laten houden…

Eén reactie op “Tip: zorg dat jij en je klant verliefd op elkaar blijven

  1. vanessa

    Mooi artikel

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.