Categorie: "nice to know"

Een goede voorjaarsschoonmaak begint met het uitbesteden van het archief!

De lente is in aantocht. Tijd voor de voorjaarsschoonmaak! Thuis doe je het ook, dus waarom niet op je werk? Een regelmatige opruimactie is ook in kantoorpanden, organisaties en instellingen absoluut aan te raden. Ongemerkt stapelt er zich van alles op en kun je door zaken goed te organiseren en structureren behoorlijk wat waardevolle ruimte in je organisatie vrijmaken. En dan kom je uit bij het archief. Het archief dat volloopt, boordevol informatie die bewaard dient te blijven, maar eigenlijk toch wel erg in de weg staat. Zou dat niet beter kunnen?

Omnichannel retailing voor de zelfstandige winkelier

Lekker winkelen. Een dagje shoppen in Amsterdam. Een leuk winkelstraatje ontdekken in Delft. Toch doet het steeds vaker allemaal hetzelfde aan. Er is veel leegstand en grote ketens vullen die panden op. De kleine en middelgrote winkels hebben hulp nodig, wil het straatbeeld levendig blijven. De oplossing? Een cloud-gebaseerde kassasoftware dat alle verkoopkanalen met elkaar verbindt: omnichannel.

Alle dagelijkse werkzaamheden geautomatiseerd

Op dit moment heb je een retailer die werkt, laten we zeggen in een schoenenwinkel, en die is 6 dagen per week bezig met verkopen. En op zondag doet hij zijn inkoop. Hierbij moet hij jongleren met zijn voorraad, van de winkel naar magazijn naar online. En één keer per maand levert hij zijn bonnetjes in via een Excel Sheet bij zijn accountant en doet hij zijn aangifte. Het is dus niet alleen hard werken als winkelier, je moet ook veel verschillende ballen in de lucht houden. Het is tijd voor automatisering van alle dagelijkse werkzaamheden. Waarbij alle verkoopkanalen in één centraal retailsysteem samenkomen. Omnichannel retaling, zoals dat mooi wordt genoemd.

Liever flexibele krachten dan vast personeel

Werkgevers geven nauwelijks nog vaste contracten weg. Ze bieden bij voorkeur tijdelijke overeenkomsten aan. Binnen twee jaren gaan deze medewerkers weer weg anders hebben ze recht op een vastcontract. Tijdelijke contracten maakt bedrijven flexibeler en de bedrijven kunnen beter inspringen op veranderingen in de markt.

Volgens het CBS waren er in 2008 ongeveer 5,5 miljoen werknemers in vaste dienst. Tegenwoordig zijn er nog maar 5 miljoen vaste contracten van over. Hier blijkt al uit dat er nog maar weinig werknemers vast aangenomen worden.

Wat zijn de voordelen van flexibele krachten ten opzichte van vast personeel?
Wist jij dat vaste medewerkers tot wel 60% duurder zijn dan flexibele krachten? Dit komt onder andere door vakantiedagen, loonheffing en salarisverhogingen conform de cao. Ook praktisch gezien heeft tijdelijk voordelen. Bij het wegvallen van een grote klant kun je eenvoudiger schakelen en personeel de deur uit doen. Tijdelijke mensen kunnen ook gemotiveerder zijn dan al langzittend personeel. Bij ziekte zijn de gevolgen ook kleiner.

De overheid heeft met een wettelijke aanpassing in 2015 een poging gedaan om de positie van de flexwerkers te verbeteren, maar zonder succes. Na een contract van twee jaren moeten de flexibele werknemers weer op zoek naar een andere werkgever. Zelfs als ze goed gevallen en de werkgever ze eigenlijk niet kwijt wil. Vreemde situatie! Waarom zou je als wetgever niet toestaan om gedurende vijf jaren of langer tijdelijke contracten aan te bieden?

5 redenen om geen zzp’er te worden

De afgelopen jaren zijn veel werknemers zzp’er geworden. Vaak uit vrije keuze en in sommige gevallen was het noodzakelijk om wat voor reden dan ook. Als zelfstandige kun je profiteren van aftrekposten, maar er zijn zeker ook nadelen. Een paar grote nadelen licht ik graag toe.

 

 

Voor welke beroepsgroepen is een arbeidsongeschiktheidsverzekering duur?

De arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) heeft een reputatieschade. Ten onrechte wordt gedacht dat de maandelijkse premie standaard tussen €700 en €1.000 zit. Voor bepaalde beroepsgroepen moet er inderdaad diep in de buidel getast worden, maar veel beroepsgroepen ook niet.

Verzekeraars hebben beroepen ingedeeld in beroepsklassen. Ze bepalen hierin hun eigen beleid, dus kunnen er ook grote premieverschillen ontstaan tussen diverse beroepsgroepen. De AOV is bij uitstek een adviesproduct. De verzekering moet namelijk zo goed mogelijk afgestemd worden op jouw persoonlijke situatie. De laatste jaren zijn de premies voor deze verzekeringen sterk verlaagd. Ook zelfstandigen die wel een AOV hebben doen er verstandig aan om te gaan vergelijken.

Werkgevers gaan minder aan ww-premies betalen

Na de crisisjaren is het prettig om te lezen dat het economisch weer wat beter gaat in Nederland. Nog niet alle regio’s en sectoren gaat het beter in, maar de vooruitzichten zijn goed. Volgend jaar gaan werkgevers gemiddeld minder betalen aan ww-premies. De premie die werkgevers moeten betalen aan sectorpremie gaat namelijk met 0,38 procentpunt omlaag.

Dit positieve bericht kwam van het UWV. Dit jaar is het aantal werklozen gekrompen met 24.000. Er zijn nog steeds 417.000 Nederlanders die vanuit een uitkering op zoek zijn naar een baan, maar het gaat in ieder geval alweer iets beter. Het UWV verwacht dat het aantal werklozen ook in 2016 blijft zakken. Eind 2016 zullen er naar verwachting nog 388.000 werknemers een ww-uitkering ontvangen.

Sloop- en afvalverwerkingsbedrijf Van den Hadelkamp geeft anti-crisis feest

 

Wat een goed idee! Van den Hadelkamp Oudewater BV , een bedrijf dat zich voornamelijk met sloopwerk en afvalrecycling bezig houdt, gaf ter ere van haar vijfendertigjarige jubileum een zeer groot feest. Ondanks de economisch mindere tijden, heeft het bedrijf vertrouwen in de toekomst en weigert in alle toonaarden om te gaan doemdenken en wil juist weer meer optimisme zien en stimuleren in bijvoorbeeld de bouwsector. Vandaar dat Van den Hadelkamp honderden van haar relaties uitnodigde op een mooi anti-crisisfeest.

Vertrouwen
Niek van den Hadelkamp, directeur en mede-eigenaar Van den Hadelkamp Oudewater: “Uiteraard hebben we onszelf afgevraagd of we een feest van deze omvang wel moesten geven in deze economisch onzekere tijden in de markt. We hebben echter toch bewust besloten om ons jubileum wél met iedereen te vieren om zo al onze klanten en relaties extra te bedanken voor de afgelopen jaren. De grootste bedreiging op dit moment is dat we met elkaar gaan doemdenken. Dan blijft het vertrouwen in het herstel van de market en daarmee de stijgende lijn qua bestedingen helemaal uit. Vandaar toch dit anti-crisis feest. Je zag ook echt tijdens het feest al dat het werkte. Er zijn weer veel nieuwe dwarsverbanden ontstaan tussen diverse bedrijven onder het genot van een hapje en drankje en live muziekje. Ook hebben mensen nu eens ons bedrijf in de volle breedte gezien. Tijdens de rondleiding werd duidelijk dat er met ons hypermodern machine- en wagenpark, volledig geautomatiseerd kantoor en eigen opleidingscentrum een stevig fundament ligt om hen ook in de toekomst goed van dienst te kunnen zijn.”

Hout snijden
Philip van den Hadelkamp, directeur en mede-eigenaar Van den Hadelkamp Oudewater: “Dit 35-jarig jubileum is een kroon op het werk van ons familiebedrijf. Het is het bewijs dat ons motto ‘Kwaliteit wint de strijd’ ook echt hout snijdt. Ook de komende jaren blijven we hier trouw aan. Door kwaliteit te blijven combineren met duurzaamheid, een juiste schaalgrootte en een grote dosis klantvriendelijkheid zien we, ondanks de dalende markt, ook de komende 35 jaar met vertrouwen tegemoet. Sterker nog, we zien nog vele kansen.”

Van den Hadelkamp
Van den Hadelkamp in Oudewater is een begrip in Nederland op het gebied van sloopwerken en afvalrecycling. Het bedrijf is op 1 juli 1977 opgericht door Nico en Anneke van den Hadelkamp. De onderneming is gestart als sloopbedrijf maar uitgegroeid tot afvalverwerker in de breedste zin van het woord. Duurzaamheid en kwaliteit staan centraal bij de bedrijfsvoering. Tien jaar geleden namen de zonen Philip en Niek van den Hadelkamp het bedrijf over van hun ouders. Het bedrijf hanteert als motto ‘kwaliteit wint de strijd’ en kent nog altijd een sterke groei. Het terrein in Oudewater waar Van den Hadelkamp is gevestigd strekt zich uit over 2,4 hectare.

Het wagenpark is modern, er is een eigen broninstallatie op het terrein, een eigen wasplaats, waaronder ook een bandenwasplaats en op diverse plaatsen zijn vloeistofdichte vloeren aangelegd. Er worden ook trainingen en cursussen gegeven zodat de gespecialiseerde en gekwalificeerde medewerkers altijd op de hoogte zijn van de regelgeving. Vaak is het namelijk op het werk zelf improviseren geblazen. Van den Hadelkamp is VCA gecertificeerd, heeft het SCA procescertificaat asbestverwijdering (SC 530) en het procescertificaat Vakkundig Slopen (BRL SVMS-007). De aanpak is gericht op hergebruik van materialen en grondstoffen, die deels ook zelf verhandeld worden door de onderneming. Scheiding van het afval vindt plaats op het eigen terrein. Bruikbaar materiaal wordt er uitgehaald om hergebruikt te worden.”

Athlon toont vandaag de perfecte leaseauto

Wat is nou de perfecte leaseauto? Die vraag is natuurlijk niet zomaar te beantwoorden. iedereen heeft hier zo zijn of haar eigen gedachtes of wensen bij! Belangrijke factoren zijn vaak wel: een goede uitstraling, duurzaamheid, redelijke prijs, comfort, goede wegligging en voldoende ruimte! Welnu, ik heb ‘m gevonden denk ik!