Categorie: "Ondernemer(s) aan het woord"

Faillissement voor 1 op de 3 autoschadebedrijven?

Ric van Vugt & Gwen Jansen spreken met rasondernemer: Johan van Klinken (directeur Care Schadeservice)

Johan van Klinken, directeur en mede-eigenaar Care Schadeservice (grote keten van schadeherstelbedrijven in ons land en België), spreekt openhartig tegen mijn collega en mij in onze eigen Automotive Insiders Talkshow.

Ondernemers moeten vaker bij elkaar kijken

Je kunt als ondernemer zo waanzinnig veel leren als je met andere ondernemers spreekt. Maar nog veel meer als je een kijkje achter de keuken neemt bij compleet verschillende ondernemingen en dan hoort hoe de ondernemers in kwestie hun organisatie runnen. Dit wordt nog veel te weinig gedaan vind ik. Ik organiseer daarom met mijn tweede bedrijf Automotive Insiders regelmatig bedrijfsbezoeken.

Steeds weer kijk ik op hoe leuk de ondernemers in kwestie die gastheer of gastvrouw zijn, het zelf ook vinden om hun organisatie te laten zien en hun ondernemersvraagstukken te delen. Je ziet dan ook vaak hele mooie nieuwe allianties ontstaan tijdens zo’n bedrijfsbezoek die je wellicht anders niet snel tot stand had gebracht. Puur omdat men nu veel beter de mogelijkheden letterlijk kan zien op de werkvloer voor nieuwe samenwerkingen.

Donderdag hebben we de eer te gast te zijn van Gassan Diamonds. Managing Director David Bijlsma laat ons het prachtbedrijf van binnenuit zien. Met 40 automotive captains of industry die geselecteerd mede op basis van de wensen van Gassan wordt dat regelrecht genieten. David Bijlsma gaat ongetwijfeld velen op nieuwe ideeën brengen. Ik houd jullie op de hoogte na afloop hoe het was. Uiteraard neem ik mijn videocamera weer mee! Hier alvast een filmpje waarin ik David Bijlsma interviewde vooraf.

Klanten van je laten houden…

Wat zorgt ervoor dat een klant met een glimlach je bedrijf of winkel uitloopt of de hoorn weer op de telefoon legt? Ik geef je graag vijf tips voor tevreden klanten.

1) Biedt de dingen anders aan. Het is lastig om je te onderscheiden in een markt, waarin iedereen min of meer hetzelfde product aanbiedt. Ga toch op zoek naar een manier om met je ‘hoofd boven het maaiveld uit te steken’. Wees creatief. Denk aan het organiseren van een leuk event of een ludieke actie.

2) Beloon je trouwe klanten. In de jacht naar nieuwe klanten, zou je bijna je trouwste klanten vergeten. Zij zijn het beste reclamebord naar de buitenwereld en zorgen voor je basisinkomsten. Zorg ervoor dat je ze niet uit het oog verliest en beloon ze voor de samenwerking. Een lunch, een verjaardagskaart of een leuke attentie met Pasen. Het zit ‘m vaak in kleine dingen die veel waardering opleveren.