Albert Heijn versus Hema

winkelwagenAlbert Heijn en Hema hebben beide besloten hun assortiment uit te breiden. Albert Heijn kiest er steeds meer voor het non-foodassortiment uit te breiden en Hema breidt juist uit op het foodassortiment. Zo komen de twee steeds meer in elkaars vaarwater. Hoewel beide fabrikanten al actief waren in de andere categorieën, zorgt de uitbreiding er dus wel voor dat ze meer elkaars concurrenten worden. Altijd goed een beetje concurrentie, het houdt je scherp en stimuleert innovatie.

 Redenen

De reden van deze uitbreiding is volgens zowel Albert Heijn  als Hema om de klant beter van dienst te zijn. In de praktijk blijkt echter dat de uitbreiding van het assortiment ook blijkt te liggen in het feit dat er de noodzaak is om verdere groei te realiseren. De detailhandel in non-food groeit jaarlijks nog steeds, terwijl de groei in levensmiddelen minder is geworden. Het doel van Albert Heijn en Hema is dan ook meer uit hun bestaande klanten halen. Het middel om dit doel te bereiken is een ander assortiment.

 Voordeel

Supermarkten lijken bij deze strategie in het voordeel te zijn, omdat klanten toch al voor de dagelijkse boodschappen daar komen winkelen. Hoe ver de uitbreiding van het assortiment voor beide winkels zal gaan, is nog niet duidelijk.

 Bron: http://www.profnews.nl/929137/albert-heijn-en-hema-worden-steeds-meer-elkaars-concurrenten

Lees ook:Albert Heijn gaat naar België
Lees ook:‘Nederlandse taal niet zo belangrijk voor Albert Heijn’
Lees ook:Albert Heijn lokt klanten Jumbo
Lees ook:Winnaars: AH en P&G
Lees ook:Albert Heijn nog groter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.