Non-verbaal leiderschap

 

db3089a8c49498aee110044c790f84c8_articleEen prachtig staaltje leiderschap vandaag in het TV-programma Buitenhof op Nederland 1. Peter Bakker, bestuursvoorzitter TNT, Louise Gunning, voorzitter AMC, Janke Stoker, hoogleraar leiderschap RUG, Ivo Opstelten, waarnemend burgemeester van Tilburg in gesprek met gespreksleider Rob Trip. Het thema was `leiderschap in crisistijd`. Door de waardigheid qua gespreksvoering van deze geboren leiders, bleek de belangrijkste troef van Rob Trip al snel zoek. Er was dit keer bij de kijker meer sympathie voor de gasten dan voor Rob Trip. Normaal is het andersom. Zeker bij mij.

De inhoud van het gesprek was uiteraard van prima niveau, leiders en een gespreksleider zoals deze waardig. Maar wat ik vanuit communicatieperspectief veel tekenender vond voor de discussie wat leiderschap in crisistijd nu eigenlijk is, was de manier waarop het gesprek werd gevoerd. Zowel qua non-verbaal gedrag als qua proces. Er was op beide vlakken een waardigheid waar je u tegen zegt. Alles wat men zei was to the point en er heerste een heerlijke constructieve rustige sfeer zonder onnodig stemverhef en onderbrekingen van de ander. Allen de handen rustig en open op tafel liggend. Alleen Rob Trip, de man die vanuit zijn functie de grootste leiderschapsrol zou moeten hebben in dit gesprek, vergaloppeerde zich non-verbaal. Hij zat bij de lastigere delen van het gesprek (mooie parallel met de `crisistijd` uit het thema) juist met de armen of handen over elkaar of met een hand in zijn zij onder tafel als duidelijke aanvalshouding. Opmerkelijk.

Kortom, ook al heb je een leidersfunctie, dit wil niet zeggen dat mensen je ook echt als leider zien in een gesprek. Je moet je er ook naar gedragen. Letterlijk. Door zijn uiterlijk defensief en aanvallend non-verbale gedrag op moeilijke momenten toonde hij zich juist minder waardig dan zijn gasten en dus ook een minder grote (gespreks)leider dan verwacht mocht worden in `crisistijd`. Sorry lieve Rob, dit keer overtrof de grote hoeveelheid leiderschap aan tafel jouw onbetwiste leiderschap.  Maar wie weet deed je dit wel bewust om je punt duidelijk te maken dat het allemaal draait om waardigheid en kalmte in tijden van crisis. Wat ben je toch goed (en charmant!)J

Lees ook:Ronde Tafel Gesprek Klantgedrevenheid in de Schadeherstelmarkt
Lees ook:Te weinig leiders zijn crisis-proof
Lees ook:Communicatieoffensief in de maak in de schadeherstelmarkt
Lees ook:Emile Ratelband presenteert Pecha Kucha avonden autobranche
Lees ook:Grijze muis of charismatisch leider?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.