Webondernemers dupe van bankstoring

Webwinkels hebben naar schatting zo’n 8 miljoen Euro schade geleden door de storing bij Rabobank met internetbankieren.

Klanten konden ruim 24 uur niet internetbankieren en webwinkels konden van Rabobank geen betalingen ontvangen, aldus de brancheorganisatie Thuiswinkel.org. 

Gistermiddag waren de problemen opgelost, nadat de Rabo site een dag ervoor massaal was bestookt met grote hoeveelheden data. Wel konden klanten nog wat hinder ondervinden door de extra maatregelen die de bank moest nemen in verband met de hackersaanval.

Volgens Thuiswinkel.org zijn door de storing zo’n honderdduizend transacties mislukt. Ieder uur dat consumenten niet via Rabobank iDeal konden betalen, liepen webwinkels circa 275.000 Euro aan inkomsten mis. De brancheorganisatie vindt dat de winkeliers ook eerder op de hoogte hadden moeten worden gesteld van de storing. Currence, de eigenaar van iDeal, beloofde gisteren beterschap.

Rabobank onderzoekt of er een verband is met een vergelijkbare storing in februari van dit jaar. Ook toen leidden grote hoeveelheden dataverkeer tot problemen.

We zijn tegenwoordig zo afhankelijk van internet, met al haar fantastische mogelijkheden, dat dit andersom de keerzijde van de medaille is. Het is natuurlijk moeilijk om hier als ondernemer invloed op uit te oefenen. Ik ga ervan uit dat partijen als Rabo en iDeal hun verantwoordelijkheid pakken, ook in hun eigen belang en gepaste maatregelen nemen. 

Lees ook:iDeal slaat niet aan in buitenland
Lees ook:iDEAL populaire betalingsmethode
Lees ook:Wildgroei online keurmerken
Lees ook:De geschiedenis van het online winkelen
Lees ook:Headlines 17 maart

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.