Online campagnes te weinig interactief

social_network_logosAls bedrijven een online campagne inzetten via social media, dan is dat vaak nog een erg zendergericht verhaal met weinig interactiemogelijkheden. Zonde, eeuwig zonde. Tweederde van de Hyvers staat juist open om betrokken te worden bij interactieve communicatie van een merk. Los van welk merk het betreft. Tel uit je winst.

 Opvallend is de motivatie om deel te nemen aan de actie. Dit blijkt met name afhankelijk te zijn van het spel of de actie. Hierbij speelt het merk van de actie slechts een marginale rol. Hyves en MetrixLab deden onderzoek om de effecten van het sociale netwerk te meten. Ze wilden inzicht krijgen in zowel de push- als pull-elementen van het adverteren via een sociaal netwerk. Wat blijkt? Interactie met het merk wordt onafhankelijk van de voorkeur van het merk gerealiseerd. De onderzoekers zien dat de likeability of de relevantie een belangrijke rol speelt voor het halen van succes. Opmerkelijk is dat de afzender daarbij een minder grote rol speelt dan verwacht (ieder merk kan dus succesvol zijn op een sociaal netwerk). Als de campagne erg leuk of relevant is voor mensen, is het merkeffect het hoogst en is ook het extra bereik dat door een sociaal netwerk wordt gegenereerd het hoogst.

Op het moment dat mensen daadwerkelijk participeren in de campagne zijn de effecten op kennis, houding en gedrag enorm (pull-effect). Op alle indicatoren zien de onderzoekers een effect dat vele malen hoger is dan ‘zien’ alleen. Bij mensen die de campagne doorsturen (en dus een nog positiever beeld hebben van de actie) zijn de effecten nog groter

Als er al geprobeerd wordt de effecten van een sociaal netwerk te meten, dan wordt slechts rekening gehouden met de effecten van het zien (push) van de campagne, terwijl de mogelijkheden van interactie en friend-to-friend communicatie (pull) nu juist het adverteren via sociale netwerken uniek maken.

Het gehele onderzoek met alle uitkomsten staat in het januari-nummer van het Tijdschrift voor Marketing dat deze week verschijnt.

Lees ook:Via LinkedIn werken aan je Personal Branding
Lees ook:Marketingtips in tijden van recessie
Lees ook:Telewerken is vooral probleem voor werknemer
Lees ook:Ben je een sociale ondernemer of vooral commerciële rakker?
Lees ook:Van je collega’s moet je het hebben

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.