Marketingtips in tijden van recessie

marketingDe (post)recessie-consument koopt bewuster en is op zijn hoede. Dat blijkt uit onderzoek van EuroRSCG. Wie de sceptische consument in 2010 aan zich weet te binden, is een gelukkig ondernemer. Hieronder volgen vijf in mijn ogen waardevolle no-nonsense adviezen die je op marketinggebied in 2010 op weg helpen, waarmee je het vertrouwen van de consument kan herwinnen. Bron: Tijdschrift voor Marketing

 1. Minder beloftes, meer bewijs

Het doen van mooie beloftes, kan wel eens averechts werken. Een achterdochtig publiek wil bewijs zien. Communicatie die het bewijs vormt, daar is een argwanende consument gevoelig voor.

 2. Zet de spotlight op het proces

Waar vertrouwen afneemt, neemt de drang tot controle toe. De consument wil transparantie. De consument van de toekomst toont daarom ook een sterke interesse in het proces achter het product. 45 procent van de Nederlandse consument geeft aan tegenwoordig meer belang te hechten aan hoe en waar producten gemaakt zijn. Authenticiteit speelt hier een rol bij, maar het gaat verder dan dat. Steeds meer merken passen hun processen aan en zetten er zelf de spotlight op.

 3. Laat mensen praten

Mensen gaan af op de mensen om zich heen, zeker in tijden van onzekerheid. Mond-tot-mondreclame is al sinds jaar en dag het geloofwaardigste  medium. Merken kunnen sowieso niet meer om de bestaande meningen heen. Straks zet de ‘sidewiki’ (www.google.com/sidewiki) alle informatie en gesprekken die over je op internet de ronde doen op het scherm, naast je eigen merkpagina. Uiteindelijk is niet het merk zelf aan het woord. Want voor een ongelovige consument zijn merken niet meer heilig, de mening van anderen wel.

 4. Liever empathisch dan perfect

Midden in de recessie, als de consument dus maximaal op z’n geld moet passen, blijkt het aantal mensen dat prijs niet het belangrijkste criterium vindt, te zijn gestegen van 46 procent begin 2008 naar 58 procent midden 2009. Veel belang wordt gehecht aan ‘een goed gevoel over het bedrijf waarvan ik iets koop’. Consumenten vertrouwen in 2010 eerder een sociaal, empathisch merk, dan een merk dat perfectie uitstraalt. Deze zijn ze dan ook eerder geneigd aan te raden aan anderen.

 5. Help de ‘bewuste consument’

De recessie heeft de consument bewuster gemaakt van zijn eigen consumptiegedrag. Het nieuwe consumptiegedrag weerspiegelt het gevoel dat het materialisme uit de hand is gelopen. Geconcludeerd kan worden dat de beleving van waarde voor de bewuste consument steeds minder voort komt uit de kwantiteit, maar via kwaliteit zelfs opschuivend naar passendheid (‘het juiste’).

Lees ook:Consument steeds moeilijker te verleiden
Lees ook:Copycats devalueren merkwaarde en omzet razendsnel
Lees ook:The Social Compass: richtlijn voor merken
Lees ook:Groei vertrouwen in bedrijfsleven
Lees ook:Crisis autobranche is eigen schuld

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.