Consument somber gestemd

IMG_4961De Nederlandse consumenten zien de economische situatie voor Nederland somber in. De vertrouwensindex van het CBS daalde in februari naar min 13. Zonder enthousiaste consumenten mist het economisch herstel een stevige bodem.

 Waar komt dit pessimistische toekomstbeeld vandaan? De economie lijkt weer te groeien, in de Verenigde Staten en in Europa. De Nederlandse economie groeide in het vierde kwartaal van 2009 met 0,3 procent. Als het zo door blijft gaan dan groeit de economie in 2010 met ruim 1,2 procent. Als je dit vergelijkt met een jaar geleden dan ziet het beeld er rooskleurig uit. De effecten van de economische crisis lijken dus al bijna te zijn verdwenen. Goed nieuws denk je dan! Maar niets blijkt minder waar, in ieder geval niet voor de consumenten. Voor hen was 2009 geen crisisjaar. De werknemers, die hun baan behielden, gingen er in koopkracht vooruit. De Cao-lonen stegen, terwijl de WW-premie werd afgeschaft.

 Maar volgens het Centraal Plan Bureau  gaat dit veranderen. De koopkracht van een gemiddeld huishouden, waar iedereen zijn of haar baan behoudt, zal met 0,75 procent dalen. De crisis zal ook  toeslaan op de arbeidsmarkt. Er wordt een stijging van 121.000 werklozen verwacht. De consument zal volgens mij dus zuiniger aan gaan doen. Meer sparen en minder besteden. Hoewel 2009 geen crisisjaar was voor de consument  zag men dit ook terug in het vierde kwartaal van vorig jaar. Men deed zuiniger aan, terwijl in dat kwartaal juist de Sinterklaas- en kerstinkopen worden gedaan. Moet je voorstellen wat dat betekent voor 2010!

De tegenstrijdigheid in dit verhaal is dat veel bedrijven de komende twee jaar hun omzet en winst weer zien groeien. De werknemers krijgen daar echter weinig van mee. Het Centraal Plan Bureau verwacht dat de arbeidsinkomensquote, die het deel van het nationale inkomen meet dat naar de productiefactor arbeid gaat, in 2010 daalt naar 77,5 procent. In 2011 daalt deze verder naar 77,25. Dat zou het laagste percentage in veertig jaar zijn. De consumenten zullen dus minder besteden en dat komt de bedrijven uiteindelijk weer niet ten goede.

De overheid speelt ook een rol in dit pessimistische toekomstbeeld. Ze heeft de groei van de economie weer op gang gebracht door middel van ontzettend grote bedragen te lenen. Maar ze moet die tekorten ook weer terugbetalen. En bij wie komt de rekening terecht? Juist bij de consument. Hogere belastingen en lagere subsidies, uitkeringen en aftrekposten liggen in het verschiet voor de consumenten. Terwijl zij al getroffen worden door de hoge werkloosheid en de daling in koopkracht. De overheid zou beter moeten weten.

Daarnaast is het vermogen van veel mensen aangetast. De waarde van het huis ging omlaag, aandelenkoersen liggen nog verder onder het niveau van voor de crisis en het waardevaste pensioen is niet meer zo zeker. Kortom de consument heeft alle recht tot klagen!

Lees ook:Echt geen double dip voor Nederland
Lees ook:Economie: + 0,9% in eerste kwartaal
Lees ook:Lichte daling leasemarkt
Lees ook:Nederland actiefste online retailland
Lees ook:Bedrijven brengen schulden verder terug

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.