Alle autodealers kunnen blijven

BOVAGnieuwGisteren bezocht Ondernemen.blog.nl het congres van de BOVAG Autodealers. Daar werd een opmerkelijk onderzoek gepresenteerd. Ondanks de crisis die de autobranche zwaar treft kunnen alle personenautodealers in 2015 blijven bestaan. Ze dienen wel nieuwe businessmodellen te gaan hanteren en meer te gaan samenwerken.

Op het congres leek na afloop toch vooral de mening te prevaleren dat dit prachtig klinkt maar dat je niet aan (koude) sanering ontkomt. De tijd zal uitwijzen wie gelijk heeft. Het is in ieder geval te prijzen dat er een positief scenario geschetst wordt waarin zoveel mogelijk bedrijven toch zouden kunnen overleven. Nu maar hopen dat de praktijk de theorie volgt.  

In het rapport `Automotive Retail in 2015` worden vijf nieuwe businessmodellen gepresenteerd om als dealer succesvol te blijven en te kunnen overleven. Een branchebrede taskforce heeft er de afgelopen zes maanden aan gewerkt. In Automotive Retail 2015 wordt een beeld geschetst van hoe het merkkanaal er over vijf jaar uit zou kunnen zien.

Opvallend in de visie is dat de verschillende afdelingen van het dealerbedrijf meer uit elkaar worden getrokken. Met name de verkoop nieuw wordt sterk gecentraliseerd. In de visie wordt er van uitgegaan dat voor de meeste merken een netwerk van vijf tot twintig vestigingen afdoende is voor de verkoop van nieuwe auto’s. Occasionverkoop en aftersales worden bij min of meer gescheiden bedrijven ondergebracht.

In de visie is sprake van:
1. Verkoop Nieuw Dealers (VND) die uitsluitend bezig zijn met verkoop van nieuwe auto’s en aanverwante zaken als financiering en verzekering. Deze bedrijven moeten zo’n 1.000 nieuwe auto’s per jaar kunnen verkopen, eventueel van meerdere merken.

2.Auto Retail Dealers (ARD) zijn kleinere bedrijven, bestemd voor kleinere merken. Deze bedrijven verkopen per jaar 500 nieuwe en 250 gebruikte auto’s.

3. Support Dealers (SD) zijn gericht op aftersales en gebruikte auto’s. De merkuitstralng van een SD is soberder, ze zijn gevestigd in een subrayon van een Verkoop Nieuw Dealer.

4. DorpsDealers (DD) hebben een nog soberder merkuitstraling. Deze bedrijven zijn gevestigd in een klein pand op een goedkope locatie. Het bedrijf verzorgt aftersales maar levert bijvoorbeeld geen nieuwe auto’s af. Ook dit bedrijf kan meerdere merken combineren.

5. De ServiceDealer (SD) tenslotte is ook in een subrayon van een Verkoop Nieuw Dealer gevestigd. Dit bedrijf is uitsluitend bezig met aftersales, mogelijk voor meerdere merken.

Klik hier voor een audiovisuele impressie van het BOVAG Autodealers Congres 2010 waarin ook de onderzoekers wat kritische vragen worden gesteld.

Impressie BOVAG Autodealers Congres 2010

Lees ook:Grootste autodealers groeien flink
Lees ook:NMa onderzoek naar BOVAG op komst?
Lees ook:Nederlanders blijven nieuwe auto’s kopen
Lees ook:Nieuw vakblad voor de autobranche
Lees ook:The ING automotive aftersales battle

2 reacties op “Alle autodealers kunnen blijven

  1. Karel Hol

    De dorpsdealer en de servicedealer is dus gewoon universeel autobedrijf dat een goed contact heeft met de dealer in het rayon m.a.w. de onderzoekers zien dat wat sommige universelen al jaren geleden hebben gezien. aleen is het jammer dat veel dealers in het verleden zon hoge eisen t.b.v. merkuitstraling is opgelegd en deze geen kans hebben gezien om deze terug te verdienen dat het voor hun nu ook onmogelijk is om zich op een ander businessmodel over te zetten en er zodoende toch genootzaakt zijn om hun deuren te sluiten.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Gwen Jansen

    Ik denk ook inderdaad dat er veel overeenkomsten zijn Karel:-)

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.