Ondernemers zijn gewone mensen

prullenbakEindelijk is het nu ook officieel dat wij MKB-ers gewone mensen zijn met alle wispelturige persoonlijke afwegingen en drijfveren die daarbij kunnen horen.

Onderzoek van N=5 en Motivaction legt bloot dat dit nog te vaak vergeten wordt bij allerhande acquistie, reclame en communicatiebenaderingen gericht op het verkrijgen van de goodwill van het MKB. Hoe juist!

Dit is exact de primaire reden dat er bij mij zoveel communicatiemateriaal dat ik dagelijks mag ontvangen linea recta de digitale of fysieke prullenbak in gaat omdat ik me niet aangesproken voel. Slecht voor het milieu, slecht voor de afzender en slecht voor mijn gemoedstoestand als ontvanger. Dit is ook een van de belangrijke redenen dat ik destijds deze blog ben gestart als MKB-er.

Gewoon zonder toeters en bellen als ondernemers onder elkaar, elkaar op de hoogte houden. En hierbij twijfels, zwaktes en emoties zeker niet uit de weg gaan. Het onderzoek toont aan dat communicatie gericht op het MKB inderdaad nog veel te vaak te highbrow of juist weer te zakelijk of rationeel is. En tja, daar moeten we inderdaad niets van hebben. Graag gewone-mensen-taal voor ons! (zie mijn eerdere blogpost hierover).

Het onderzoek geeft ook een indeling qua ondernemerstypes. Er zijn zes soorten ondernemers te onderscheiden volgens de onderzoekers. 1. de pragmaticus, 2.de einzelgänger, 3. de ontplooier, 4. de jager, 5. de expert en 6.de hoeder

Meer informatie:

www.businesslocus.nl

www.Nis5.nl

http://www.motivaction.nl

Lees ook:Toename aantal zelfstandige ondernemers
Lees ook:Xobni is een noodzaak
Lees ook:Flirtend de vergadering in
Lees ook:Voicemails zijn te negatief
Lees ook:Slecht weer? Hoezo? Wegwerken die handel

4 reacties op “Ondernemers zijn gewone mensen

  1. Pieter Paul Verheggen

    Geachte heer, mevrouw,

    Als onderzoeker achter het Businesslocus model ben ik blij dat onze aanpak herkent word in de praktijk. Het is jammer dat het anno 2010 nodig is om te laten zien dat niet alle MKB-ondernemers hetzelfde zijn.

    Voor de goede orde; het email adres van de BusinessLocus website is http://www.businesslocus.nl

    Met vriendelijke groet,

    Pieter Paul Verheggen
    Directeur Motivaction
    http://www.motivaction.nl

      /   Beantwoorden  / 
  2. Gwen Jansen

    Beste Pieter Paul, heb het direct aangepast! Dank voor je alertheid en dank voor je reactie. Inderdaad jammer dat dit onderzoek nodig was maar daardoor des te beter dat jullie het hebben uitgevoerd. Ik zet jullie site er ook nog even bij.

      /   Beantwoorden  / 
  3. Marco Prins

    Interessant verhaal waarin ik mezelf herken en dat is dan ook de reden
    dat wij hebben gekozen voor de B to B-C strategie. Netjes, duidelijk professioneel en prettig! Niet puur zakelijk en strak en heb ik redelijk veel gekeken (en nog) naar Consumenten Marketing. O.A. heb ik gekeken naar verpakkingen en artikelen die we thuis hebben (dus consumenten goederen) Opmerkelijk dat bijv. bij een heel bekend shampoo merk een grote fout in de tekst staat c.q. foute zin.

    Marco P.

      /   Beantwoorden  / 
  4. Bert Kassing

    Deze twee zinnen vallen mij direct op: “Dit is exact de primaire reden dat er bij mij zoveel communicatiemateriaal dat ik dagelijks mag ontvangen linea recta de digitale of fysieke prullenbak in gaat omdat ik me niet aangesproken voel. Slecht voor het milieu, slecht voor de afzender en slecht voor mijn gemoedstoestand als ontvanger.”

    Dit zijn precies de redenen waarom RightOnSpot is opgericht. Zowel voor de ondernemer als voor de ontvanger.

    En ja, MKB-ers zijn ook mensen. Echter, die moeten er dan ook bij stilstaan dat ze zelf ook heel veel “communicatiemateriaal” verzenden waarvan je je kunt afvragen of het enig nut heeft. Zeker als het gaat om MKB-ers die reclame verzenden naar gemeenten. Het kan wel, maar dat moet je als MKB-er wel een beetje slim aanpakken.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.